KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vasemmistonuoret pitää suunnitelmia lyhytnäköisinä: Jäämeren rata kiihdyttäisi ilmastonmuutosta

Liikenneministeriön selvitys esittää reittiä Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen halki saamelaisten alueiden. Kuvassa poroaitaa Suomen ja Norjan rajalla Vätsärin erämaassa Inarissa vuonna 2016.

Liikenneministeriön selvitys esittää reittiä Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen halki saamelaisten alueiden. Kuvassa poroaitaa Suomen ja Norjan rajalla Vätsärin erämaassa Inarissa vuonna 2016. Kuva: Lehtikuva/Ritva Siltalahti

Vasemmistonuoret vaatii Jäämeren ratasuunnitelmasta luopumista.

Tuula Kärki
14.3.2018 11.51

Vasemmistonuoret pitää suunnitelmia Jäämeren radan rakentamisesta lyhytnäköisinä. Se arvioi, että kyseessä on voitontavoittelu ilmaston, ympäristön ja paikallisten kustannuksella.

– Jäämeren radan avulla fossiilisten polttoaineiden kuljettaminen muuttaisi Suomen valmiuksia tehokkaisiin päästövähennystoimiin, mikä olisi vastoin Pariisin sopimuksen tavoitteita, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Hanna-Marilla Zidan sanoo.

– Rata houkuttelisi alueelle myös muuta raskasta teollisuutta sekä hakkuita, jotka kiihdyttäisivät ilmastonmuutosta entisestään. Näin ollen radan rakentaminen ei ole perusteltua, ja hankkeesta tulisi luopua.

ILMOITUS
ILMOITUS
Rata houkuttelisi alueelle myös muuta raskasta teollisuutta sekä hakkuita.

Suomi pyrkii saaliinjaolle

Liikenneministeriö esitteli viime viikolla Suomesta Jäämerelle kaavailtuun ratayhteyteen liittyvän selvityksen. Ministeriön selvitys esittää reittiä Rovaniemeltä Kirkkoniemeen halki saamelaisten alueiden. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ratayhteys voisi olla valmis vuonna 2030.

Hankkeen taustalla on vahvasti se, että ilmasto lämpenee arktisella alueella enemmän kuin muualla. Samalla avautuu uusia merireittejä, kuten Eurooppaa ja Aasiaa yhdistävä Koillisväylä.

Muuttuvissa oloissa arktisen alueen taloudellisen merkityksen arvioidaan kasvavan ja Suomi haluaa jaolle.

Hanketta perustellaan rataliikenteen vähäisemmillä ilmastovaikutuksilla verrattuna nykyisiin alueen kulkumuotoihin. Vasemmistonuoret huomauttaa, että samalla havitellaan Barentsinmeren öljyvarantoja.

Toinen perustelu on se, että rata parantaisi Suomen logistista asemaa. Se mahdollistaisi Suomen keskeisen aseman arktisen alueen kasvavassa liiketoiminnassa.

Jatkoon valittu Rovaniemi – Kirkkoniemi –vaihtoehto edellyttää ministeriön mukaan paljon jatkoselvityksiä. Niihin sisältyisi muun muassa sen selvittäminen, miten ratayhteys vaikuttaisi porotalouteen. Tutkittuja vaihtoehtoja oli viisi. Jatkoselvitystä varten perustetaan Suomen ja Norjan yhteinen työryhmä.

Saamelaisten elämäntapa vaarassa

Vasemmistonuoret pitää kyseenalaisena erityisesti hankkeen vaikutuksia saamelaiskulttuuriin ja saamelaisten elinkeinoihin. Saamelaisten keskuudessa hankkeeseen onkin suhtauduttu kriittisesti samoista syistä.

Järjestö muistuttaa siitä, että pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus ilmoitti viime vuonna alkavansa valmistella saamelaisasioita käsittelevää totuus- ja sovintokomissiota tarkoituksenaan tukea kielen ja kulttuurin säilymistä ja edistääkseen sovinnollista kehitystä. Se arvioi, että Jäämeren rata tekisi tyhjäksi totuus- ja sovintokomission työn ennen kuin se on ehtinyt edes alkaa.

Zidan ennustaa, että toteutuessaan Jäämeren rata asettaisi saamelaisten keskeiset elinkeinot vaaraan ja uhkaisi kulttuurin säilymistä.

– Suomen valtio on jättänyt Saamelaiskäräjien kannan huomioimatta usein säädettäessä saamelaisiin vaikuttavia lakeja, Zidan sanoo.

Hän mainitsee esimerkkeinä 2016 valmistuneen metsähallituslain ja Tenojoen kalastussäännön, joka säädettiin ilman aitoa neuvottelemista Saamelaiskäräjien kanssa.

– Enää ei ole varaa sellaisiin virheisiin, Zidan toteaa.

Rata kulkisi kuuden poronhoitoon liittyvän saamelaispaliskunnan läpi.

– Alkuperäiskansat kärsivät ensimmäisten joukossa ilmastonmuutoksesta. Kulttuurin arvoa ei voi mitata rahassa, eikä mikään korvaa kadotettua kansaa, Zidan sanoo.

Suomea isompi hanke

Entinen liikenneministeri ja nykyinen europarlamentaarikko Merja Kyllönen muistutti Aamulehdessä, että Jäämeren ratahanke ei koske vain Suomea ja Norjaa, vaan on isompi asia, johon liittyy muun muassa tunneliyhteys Helsingistä Tallinnaan.

Hän totesi ratahankkeen kiinnostavan kiinnostaa monia Euroopan maita.

– Valtava edunvalvonnallinen voima on sen ajatuksen takana, että yhteys saataisiin aikaiseksi. Niin saksalaiset, baltialaiset kuin tanskalaiset ja ruotsalaiset mepit suhtautuvat tähän myönteisesti, hän totesi ja arvioi, että hanke vaikuttaisi koko Euroopan talouteen.

Myös liikenneministeri Anne Berner (kesk) on arvioinut Jäämeren radan olevan tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkee pohjoisen arktisen Euroopan osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi hänen mukaansa useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään