Helsingissä on viime vuosina kehitetty palvelukeskusmallia. Siinä aikuisikäisten palvelut kootaan terveys- ja hyvinvointikeskuksiin ja lapsiperheiden palvelut perhekeskuksiin. Perhekeskusmallissa kaupunkilainen ei asioi erikseen esimerkiksi perheneuvolassa ja lastensuojelussa, vaan eri yksiköiden työntekijöistä kootaan tiimi hoitamaan asiakkaan tilannetta yhdessä.
Hallituksen valinnanvapausmallissa perustason sote-keskuksissa olisi tarjolla varsin niukasti sosiaalipalveluita, mikä tarkoittaisi pahimmillaan nykyisten käytäntöjen hajottamista. Kun samalla suuri osa palveluista siirrettäisiin asiakassetelien taakse, tulisi palvelujärjestelmästä aiempaa huomattavasti pirstaleisempi. Tämä vaarantaisi palveluiden yhteensovittamisen entisestään.
Myös maksuttomat terveyskeskuskäynnit olisivat sote-uudistuksen myötä uhattuna.
Hallituksen valinnanvapausmallissa perustason sote-keskuksissa olisi tarjolla varsin niukasti sosiaalipalveluita, mikä tarkoittaisi pahimmillaan nykyisten käytäntöjen hajottamista.
Sote- ja maakuntauudistusta koskevassa lausunnossaan Helsingin kaupunki toteaa, ettei eduskunnan käsittelyssä olevaa uudistusta tulisi hyväksyä. Kaupungin mukaan uudistuksella ei ole Helsingissä mahdollisuutta päästä tavoitteisiinsa, eli terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen, palvelujen yhdenvertaiseen saatavuuteen ja kustannusten kasvun hillitsemiseen.
Uudistus ei huomioi Helsingin erityistä asemaa maan pääkaupunkina tai Helsingin ja sen metropolialueen erityispiirteitä, kuten sosiaalisia tekijöitä sekä päihteiden aiheuttamaa ylikuolleisuutta, maahanmuuttoa, asunnottomuutta, segregaatiota ja syrjäytymistä.
Helsingin kaupungin mukaan uudistuksesta luopuminen vähentäisi haittoja ja kustannuksia enemmän kuin sen toteutuminen.