KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Vammaisaktivisti Elina Nykyri: Uusi laki haittaa vammaisten ja vanhusten liikkumista

Osaavatko kuljettajat auttaa vammaisia ja vanhuksia oikein, Elina Nykyri kysyy.

Osaavatko kuljettajat auttaa vammaisia ja vanhuksia oikein, Elina Nykyri kysyy. Kuva: Jarmo Lintunen

Elina Nykyri
6.5.2018 17.00

Uuden liikennepalvelulain laadinnassa ei ole mietitty sen vaikutuksia vammaisten ja vanhusten vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuspalveluihin ja Kela-kyyteihin. Kunnat ovat nyt ihan hämmennyksissä, eivätkä tiedä miten kuljetuspalvelut pitää uuden lain aikana järjestää.

Esimerkiksi Uudellamaalla ovat monet kunnat nyt sitä mieltä, että hyvin toimiva tapa onkin uuden lain mukaan kielletty, kun vaaditaan kilpailuttamista. Se tarkoittaa sitä, että moni kunta harkitsee menevänsä mukaan Helsingin matkapalvelukeskukseen (MPK), joka toimii saamani palautteen perusteella todella huonosti.

Pelkästään Vantaalla on 4 000 kuljetuspalveluasiakasta, ja on vaikea kuvitella miten Helsingin matkapalvelut löytää tarvittavan määrän uusia autoja ja kyytien välittäjiä turvatakseen kaikille kyydit?

ILMOITUS
ILMOITUS

On enää vähän yli kaksi kuukautta aikaa uuden lain voimaan tulemiseen, eikä moni kunta ole vieläkään tehnyt päätöksiä siitä, miten järjestää kuljetuspalvelut 1.7. alkaen. Esimerkiksi Vantaalla on irtisanottu sopimus aiemman palveluntuottajan eli Lähitaksin kanssa, eikä minkään tahon kanssa ole tehty uutta sopimusta. Ja Vantaa ei suinkaan ole tässä ainoa kunta. Kuljetuspalveluiden saatavuus on siis oikeasti nyt vaarassa!

Koska monet autoilijat pelkäävät, etteivät saa enää tarpeeksi kyytejä, he lyövät hanskat tiskiin. Se tarkoittaa, että inva- ja tila-autoja on yhä vähemmän ajossa. Nykyisinkin niitä on liian vähän. Inva- ja tila-autojen ylläpito maksaa paljon enemmän kuin tavallisen taksin, joten en usko, että monikaan uusista taksiyrittäjistä valitsee sellaisen autokseen.

Toinen kysymys on autojen saatavuus ympäri Suomen ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Syrjäseuduilla voi olla vaikeaa saada taksia, kun ei autoilla ole enää päivystysvelvollisuutta, ja taksiyrittäjä voi itse valita missä ajaa.

Kelakin on esittänyt huolensa, siitä onko jatkossa saatavilla riittävästi inva- ja tila-autoja. Taksien saatavuudessa voi olla ongelmia isoissakin kaupungeissa keskellä viikkoa yöaikaan, kun silloin taksia käyttävät vain harvat, eikä takseilla ole päivystysvelvollisuutta. Pääsy terveydenhuollon päivystykseen vaikeutuu, ja ambulanssi ei ota kyytiinsä kuin vakavimmat tapaukset.

Kolmas kysymys on kuljettajien ammattitaito. Osaavatko kuljettajat auttaa vammaisia ja vanhuksia oikein? Vastuu sysätään nyt asiakkaalle itselleen. Hänen täytyy tarkastaa, että turvavyö ja pyörätuoli ovat oikein kiinnitetty, ja että taksi jättää asiakkaan pyydettyyn paikkaan.

Uusi laki vaikuttaa mahdollisesti koulukyyteihinkin. Kuljettajia ei enää kouluteta, kun se muuttuu vapaaehtoiseksi. Taksilupa pitää olla vain auton omistajalla, eli käytännössä autoa voi ajaa kuka vain. Ja vastuu siitä, että tietää mitä kyyti maksaa, on asiakkaalla itsellään. Kuljetuspalveluissa kunnat joutuvat neuvottelemaan erikseen vakiohinnat kyydeille, ja vain niitä taksifirmoja voidaan käyttää, joiden kanssa hinta on neuvoteltu.

Ei voida siis sanoa, että uusi liikennepalvelulaki helpottaa kaikkien liikkumista. Vammaisten ja vanhusten asia tulee ottaa vakavasti, samoin se, että ihmisten on päästävä kaikkina vuorokaudenaikoina terveydenhuollon päivystyksiin. Syrjäseutujen taksipalvelutkin on turvattava.

Laittakaa kaikki vammaiset ja vanhukset, heidän läheisensä ja heidän kanssaan työskentelevät liikenneministeri Anne Bernerille viestiä. Sen voit tehdä sivustolla https://anneberner.fi.

Elina Nykyri
vammaisaktivisti
Vasemmistoliiton vammaispoliittisen työryhmän pj.
Vantaa

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kuva on vasemmistoliiton perustamiskokouksesta.

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Uusimmat

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään