KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Tragikoominen Sevillan parturi villitsi ensi-iltayleisön Savonlinnassa

Ville Rusanen (Figaro), Laura Verrecchia (Rosina) ja Alexey Tatarintsev (Almaviva).

Ville Rusanen (Figaro), Laura Verrecchia (Rosina) ja Alexey Tatarintsev (Almaviva). Kuva: Valtteri Hirvonen/Savonlinnan oopperajuhlat

Siskotuulikki Toijonen
8.7.2019 14.25

Gioachino Rossinin (1792–1868) Sevillan parturin alkusoitto alkaa seesteisellä johdannolla jousten säestäessä näppäillen kaihoisaa viulusooloa, kunnes riehaantuu jousien sykkeeseen ja viulusoolon levottomaan katkelmallisuuteen. Jo alkusoitto kiihdyttävine crescendoineen vie Rossinin musiikin huumaan.

Onpa erikoinen ratkaisu sijoittaa orkesteri lavalle, ehdin jo ajatella, kunnes huomaan koko orkesterin olevan visusti montussaan.

Oopperan ohjaaja Kari Heiskanen vetää nenästä yleisöä mainiolla tavalla jättämättä edes alkusoittoa rauhaan. Lavalla ”soittavatkin” frakkeihin pukeutuneet kuorolaiset, villiintyen hurjaan menoon slapstick-komiikan parhaita perinteitä noudattaen. Montussa kapellimestari päästää Oopperajuhlaorkesterin soiton riemuun ja aplodit raikuvat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Rossinin kerrotaan tokaisseen: ”Antakaa minulle pyykkiluettelo, niin sävellän sen.” Anekdootti kertoo siitä, kuinka vaivatonta säveltäminen hänelle oli. Tokaisu kielii myös Rossinin viehtymyksestä vikkeliin, samalla sävelellä toistuviin luetteloaarioihin, joissa solistit pääsevät esittelemään taituruuttaan.

Mikään laiska mies karkauspäivänä 1792 syntynyt Rossini ei ollut. Reilussa kahdessakymmenessä vuodessa hän sävelsi peräti kolmekymmentäyhdeksän oopperaa, parhaimmillaan kolmen oopperan vuosivauhtia. Oopperoita syntyi kuin Leif Segerstamilta sinfonioita. Rossinin oopperoista vain muutamat ovat saavuttaneet klassikkoaseman ja suuren yleisön suosion, eritoten viehkeä koominen ooppera Sevillan parturi, kolmessa viikossa sävelletty mestariteos.

Simppeli tarina, kekseliäs musiikki

Sinänsä simppelissä tarinassa kreivi Almaviva rakastuu viehkoon orpotyttö Rosinaan saaden vastakaikua, lähes vankina elävältä neitokaiselta. Ja kuten komediassa tapana on, rakastavaiset saavat toisensa sen seuraavanlaisten väärinkäsitysten, juonitteluiden, naamioitumisten ja ties millaisten kohelluksen jälkeen. Tämä kaiken Rossini on pukenut humoristisella, tavattoman kekseliäällä musiikilla.

Konservatiivisen aikalaisyleisön kovin meluisana pitämä säveltäjä hellii kuulijoita lähes loisteliailla pitkillä crescendoilla, musiikin voimistumisella. Hän saikin lisänimen ”Signor crescendo”. Sevillan parturin musiikki on kaunista ja tasapainoista viehkeine melodioineen, ripeine rytmeineen ja erittäin taidokkaine yhtyekohtauksineen. Jotain Sevillan parturista kertoo sekin, että itse Giuseppe Verdi kehaisi sen olevan koomisista oopperoista kaikkein kaunein.

Eikä lopulta kauneutta kaihda ohjaaja Kari Heiskasen riehakas, monitulkintainen, hetkittäin burleskiksi yltyvä täysin hallittu tulkintakaan. Sevillan parturin libretto antaa luvan niin oopperataidetta kuin kaupallisuuttakin, ellei peräti kapitalismia parodioivaan farssiin. Ennakkoon Heiskanen valisti luokittelevansa työryhmänsä kanssa esityksen ”hömpäksi” antaakseen itselleen ja ensemblelle vapauden tehdä oopperalavalla mitä lystäävät. Kaiken överiksi menevän, hauskan kohelluksen taustalla piilee tarinan traagisuus: maskuliininen ylivalta, hyväksikäyttö ja yhteiskunnallinen eriarvoisuus. He, keillä on valtaa ja rahaa, saavat haluamansa, sillä kaikki on kaupan, rakkauskin. Henkilöohjaus, esityksen rytmi ja ajoitukset toimivat pilkuntarkasti.

Kapellimestari Frédéric Chaslininin tanakassa otteessa erinomainen Oopperajuhlaorkesteri hehkuttaa Rossinin musiikkia sen vaatimalla viehkeydellä ja voimalla.

Savonlinnan Oopperajuhlakuoro on jälleen hyvässä, puhdassointisessa iskussa, osoittautuvatpa kuorolaiset verrattomiksi näyttelijöiksikin koheltaessaan lavalla kuin viimeistä päivää.

Testosteronia tihkuva Figaro

Rossinin musiikki vaatii todellista, briljanttia solistista taituruutta, josta koko taitava laulajakaarti selviää erinomaisesti.

Ville Rusanen röyhkeänä ja liukaskielisenä, testosteronia tihkuvana Figarona on kerrassaan upea. ”Kaikkien multitalenttien ja start-up-yrittäjien äidiksi”, Heiskasen nimeämä Rusanen kauppasi parturintaitojaan ja muuta osaamistaan aivan ilmiömäisesti kuuluisassa luetteloaariassa (Largo al factotum della citta), ja yleisö villiintyi. Koko vaativasta roolistaan hän suoriutui erinomaisesti.

Rusasen etenemistä hänen oopperaurallaan on hienoa seurata. Sevillan parturissa hän ottaa lavan haltuunsa suvereenisti ja kaikesta päättäen nauttii niin laulamisesta kuin sulavasta, seksiä ja itsevarmuutta tihkuvasta näyttelemisestä.

Hyvin, hitaat cantilena-osuudet, kuviolaulun ja korkeatkin äänet suvereenisti halliten laulaa myös kaunisääninen tenori Alexey Tatarintsev kreivin roolissa.

Basso Rafaele Raffio ovelan tohtori Bartolonan roolissa laulaa niin kauniisti, että välistä on vaikea hahmottaa hänet ilkeäksi juonittelijaksi.

Vallan ja pahuuden kuvaus

Rusasen ohella esityksen kirkkain tähti on upeasti laulava, vibratot vaivattomasti hallitseva, aistillinen mezzosopraano Laura Verrecchio. Lavakarismallaan valloittava Verrecchio osoittautuu myös mainioksi, ilmeikkääksi komedienneksi.

Shavleg Armasi hölmönä Basiliona on kuin Einstein, joka näyttää juoruaariallaan, mihin valeuutiset johtavat.

Kaunisääninen Päivi Pylvänäinen tekee hienon debyytin turhautuneena palvelija Bertana. Pylvänäinen näyttelee vakuuttavasti ja hänen aariansa soi mitä kauneimmin.

Antti Mattilan yksinkertainen, mutta toimiva, värikylläinen lavastus toimii hyvin tapahtumien vyöryssä.

Teemu Muurimäen upea puvustus vangitsee katseen. Kiinnostavaa Muurimäen taidokkaassa, karnevalistisessa puvustuksessa on epäyhtenäisyys epookista moderniin, jopa futuristisiin vetimiin. Puvut korostavat kunkin solistin karaktääriä, mutta kaikki tyylikkään puvustuksen antamat vihjeet eivät oikein auenneet ja hyvä niin. Onpa taide mitä tahansa, on hienoa, jos se haastaa katsojan ja kuulijan pohtimaan merkityksiä.

”Voi hyvänen aika, kaikkiallahan pitää voida nauraa!”, Kari Heiskanen toteaa käsiohjelman haastattelussa. Ja onhan hänen ohjaamansa Sevillan parturi hauska, mutta se on myös ajatuksia herättävä vallan ja pahuuden kuvaus.

Gioachino Rossinin ooppera Sevillan parturi Savonlinnan oopperajuhlilla.
Kapellimestari: Frédéric Chaslin, Ohjaaja: Kari Heiskanen, Ohjaajan koreografinen assistentti: Noora Nenonen
Lavastussuunnittelija: Antti Mattila, Pukusuunnittelija: Teemu Muurimäki, Valaistussuunnittelija: William Iles, Kuoromestari: Matti Hyökki
Rooleissa mm: Alexey Tatarintsev (Kreivi Almaviva), Raffaele Raffio (Tohtori Bartolo), Laura Verrecchia (Rosina), Ville Rusanen (Figaro), Joonas Asikainen (Fiorello), Päivi Pylvänäinen (Berta), Shavleg Armasi (Basilio), Roman Chervinko (Upseeri), Savonlinnan Oopperajuhlakuoro, Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri.
Esitykset: 4.7. (ensi-ilta), 6.7., 9.7., 13.7., 23.7. & 25.7.2019 klo 19

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Minja Koskela esiintyy tänään Porin SuomiAreenalla.

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Pia Lohikoski.

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

Veronika Honkasalo haluaa Suomeen eheytyshoidot kieltävän lain.

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

 
03

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
04

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

 
05

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

24.06.2025

Valikoiko Suomi ihmishenkiä poliittisin perustein? Edes haavoittuneita lapsia ei halua vieläkään evakuoida Gazasta Suomeen hoitoon

24.06.2025

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

23.06.2025

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

23.06.2025

Piia Helanderin lupaava esikoisdekkari Helios vie hevosten ja valta-aseman väärinkäytön maailmaan

22.06.2025

Jäätiköt jatkaisivat sulamistaan, vaikka maapallon lämpeneminen pysähtyisi heti

22.06.2025

Veri pyyhitään rahalla – näin Pakistanin oikeus pettää naiset

21.06.2025

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

20.06.2025

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

20.06.2025

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

20.06.2025

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

20.06.2025

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään