KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Virpi Suutari sukelsi Aaltoon

Alvar ja Aino Aalto olivat modernismin mestaripariskunta, jonka elämässä rakkaus, työ ja taiteilijuus kietoutuivat yhteen.

Alvar ja Aino Aalto olivat modernismin mestaripariskunta, jonka elämässä rakkaus, työ ja taiteilijuus kietoutuivat yhteen. Kuva: Aallon perhe

Suutarin Aalto-dokumentti nostaa Alvarin rinnalle tämän arkkitehtipuolisot, erityisesti Aino Aallon.

Anna Paju
6.9.2020 11.10

Toimittajalta

Virpi Suutarin tavoin minäkin kasvoin kaupungissa, jossa Alvar Aallon rakennuksilla on merkittävä rooli. Tiedän täsmälleen, miltä ne kuuluisat ovenkahvat tuntuvat ja toisaalta, miten epäkäytännöllisen pieniä vessoja Jyväskylän yliopiston rakennuksissa on.

Ensimmäinen kosketukseni teatteriin oli Uppo-Nalle -näytelmä Aallon suunnittelemassa Työväentalossa, joka tuolloin toimi kaupunginteatterina. Samassa paikassa kävin teininä diskossa.

Uimme Aallon uimahallissa, kävimme konserteissa ja tapahtumissa yliopiston juhlasalissa keskellä Aallon suunnittelemaa kampusaluetta. Aallon uusi hieno kaupunginteatteri avattiin 1982. Keski-Suomen museo ja Aalto-museo tulivat tutummiksi kuin Poliisitalo, vaikka sielläkin asioin.

Jopa synnyinkotini oli Alvarin piirtämässä talossa, Viitatornissa. Vanhempieni kertoman mukaan nukuin vauvana päiväunet erityisen hyvin vaunuissa, yhdeksännen kerroksen suurella tuuletusparvekkeella. Onkin ihan osuvaa, että tämä viimeinen juttuni Kansan Uutisten vakituisena toimittajana käsittelee juuri Alvar Aaltoa.

Aalto oli alussa ja Aalto on lopussa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Virpi Suutari tunnetaan hienoviritteisistä dokumenttielokuvista, joissa tutkitaan yleensä ”tavallista, arkista Suomea”, kuten hän itse kuvailee. Tarttumista Alvar Aallon (1898–1976) kaltaiseen ikoniin voi pitää yllättävänä vetona.

Suutari vakuuttaa ettei kyseessä ole tilaustyö. Halu tehdä elokuva Aallosta juontaa ohjaajan lapsuuteen ja vuonna 1965 valmistuneeseen Rovaniemen kirjastoon.

Sinne Suutari koululaisena vaelsi harva se päivä. Lumituiskun ja pakkasen läpi, kylmästä lämpimään.

– Messinkivalaisimien lämmin valo, hienot nahkakalusteet ja kourutiiliseinä, jota pitkin teki mieli kuljettaa kättä. Yhtä paljon kuin kirjat, minua veti kirjastoon sen arkkitehtuuri.

Kirjasto oli Suutarille kodin jälkeen kaupungin tärkein rakennus.

– Kuten Juhani Pallasmaa dokumentissa sanoo, on tärkeää että rakennusten välillä on hierarkioita. Arkkitehtuurin tehtävä on myös ylevöittää.

– Kodit olivat Rovaniemellä 1970-luvulla hyvin vaatimattomia, ja se, että demokraattinen paikka kuten kirjasto oli tehty niin hienolla tavalla, luksus-materiaaleilla ja käyttäjää kunnioittaen, jätti jäljen. Että se kuului kaikille, myös minulle, joka olin pieni lapsi.

Alvar, Aino ja Elissa

– Elokuvassa lähdin etsimään ihmismäistä Aaltoa suuren nimen takaa, sanoo Suutari.

Alvarin lisäksi nimen takaa löytyivät myös arkkitehtipuolisot Aino ja Elissa.

Yhdessä Aino Marsio-Aallon (1894–1949) kanssa Alvar loi muotokielen, joka nyt tunnistetaan ”Aalloksi”. He olivat tiivis työpari, eikä aina ole selvää, kumman kynästä mikäkin työ on lähtöisin. Erityisesti sisätilat olivat myös Artekin toimitusjohtajana työskennelleen Ainon vastuulla.

Aaltojen rakkaustarina, yhteinen taiteilijuus, maailman tuulet; sisäinen ja ulkoinen nivoutuvat Suutarin elokuvassa tiiviisti yhteen arkkitehtuurin kanssa.

Aino ja Alvar Aallon luomat tilat ovat kaikilla aisteilla koettavissa ja sitä samaa haluttiin myös elokuvaan.

Dokumentissa on runsaasti ennennäkemätöntä ja -kuulematonta arkistomateriaalia, kuten Göran Schildtin Aallon elämänkertaa varten nauhoittamia taustahaastatteluja.

Keskeisessä roolissa ovat myös Ainon ja Alvarin toisilleen kirjoittamat intiimit kirjeet.

– Oli merkittävää, että sain Aallon perikunnalta käyttööni kirjeet ja perhealbumien valokuvat. Alvarin herkkäviritteiset piirrokset Ainon kuolinvuoteelta nähdään elokuvassa ensimmäistä kertaa. Niistä olen suvulle todella kiitollinen.

Kirjeistä on kuultavissa hellyyttä ja parin luja side, mutta myös traagisia sävyjä. Ei liene liiallista tulkintaa todeta, ettei Alvar ollut aina helppo kumppani.

Elissa Aalto, jonka kanssa Alvar Aalto avioitui Ainon kuoltua, sai toimia välittäjänä loppuvuosien äreän, katkeroituneen ja alkoholia runsaasti käyttävän Alvarin ja eteenpäin menevän maailman törmäyksissä. Elissa myös saattoi postuumisti loppuun useita Alvarin hankkeita.

Lapiotyötä arkistoissa

Suutari teki elokuvaansa kaikkiaan neljä vuotta. Tutkimus- ja arkistotyö oli sivistävä hanke myös hänelle itselleen.

– Minulle tuli yllätyksenä se valtava kansainvälisyys ja verkostoituminen, mikä Alvarilla ja Ainolla oli jo 1920-luvun lopulta alkaen. Heillä oli kontaktit maailman merkittävimpiin arkkitehteihin, ja he myös ystävystyivät monen kanssa.

Suutari uskoo, että tähän vaikutti töiden lisäksi Alvarin persoona.

– Hän oli hyvin charmikas, älykäs ja avoin.

1930-luvulla brittiarkkitehdit käyttivät töissään paljon Aallon huonekaluja, jotka tuolloin edustivat kestävää, edullista ja uudenlaista designia.

– Erityisesti kirjastoissa, joihin on pääsy niin monella, toteutuu hienosti sosiaalidemokraattinen idea siitä, että hieno ylevä ympäristö kuuluu kaikille, sanoo Virpi Suutari. Aallon suunnittelema Viipurin kirjasto valmistui vuonna 1935.

– Erityisesti kirjastoissa, joihin on pääsy niin monella, toteutuu hienosti sosiaalidemokraattinen idea siitä, että hieno ylevä ympäristö kuuluu kaikille, sanoo Virpi Suutari. Aallon suunnittelema Viipurin kirjasto valmistui vuonna 1935. Kuva: Euphoria Film

Brittiläisessä sci-fi-elokuvassa Things to Come (Tulevia aikoja) vuodelta 1936 istutaan Aallon Paimio-tuolilla tulevaisuudessa, 2030-luvulla. Aalto oli totisesti aikaansa edellä!

Aaltojen kansainvälisyys näkyy Suutarin elokuvassa. Se on kuvattu seitsemässä maassa, ja siinä puhutaan seitsemää kieltä.

– Halusin alusta saakka tehdä elokuvasta kansainvälisen, mutta sellaisen jossa on suomalaisillekin jotain uutta.

Aallon suunnittelemia rakennuksia on säilynyt ympäri maailman noin kolmesataa.

Yhtenä kauneimpana esimerkkinä Suutari pitää Helsingissä sijaitsevaa Kelan pääkonttoria.

– Talo on aivan hämmästyttävä kaikissa yksityiskohdissaan. Aikoinaan se oli asiakaspalvelutalo, mutta tavallinen kansa ei enää pääse sinne, hän suree.

Kuten ei Alvarkaan toiminut yksin, vaan tarvitsi toimistollisen arkkitehtejä, taitavia rakentajia, käsityöläisiä ja puuseppiä, arkkitehtivaimoja ja mesenaatteja, ei Aalto-dokumenttikaan syntynyt Suutarilta yksin.

– Arkistotoimittaja Teresa Sadik-Ogli oli koko ajan rinnalla. Erityisen tärkeä rooli oli myös leikkaaja Jussi Rautaniemellä, koska materiaalia oli niin paljon.

Prosessissa kulkivat rinnan tutkimustyö ja analyysi. Arkistojen kartoitus useassa eri maassa oli järjestelmällistä ”lapiotyötä” ja vaati välillä myös salapoliisitaitoja.

– Isolla arkistobudjetilla on pystytty tekemään kulttuurityötä ja digitoimaan arkistomateriaaleja tulevaisuudessa myös muiden käytettäväksi.

Intuitiivista leikkiä

Kun kysyn Suutarilta elokuvan hienosta äänimaisemasta, hän innostuu ja kiittelee äänisuunnittelija Olli Huhtasta.

– Kun tekee elokuvaa jo kuolleista ihmistä, ja pääosassa ovat rakennukset, esineet, huonekalut ja valaisimet, on tietenkin iso kysymys kuinka saada se maailma eläväksi ja hengittäväksi. Silloin äänisuunnittelun rooli korostuu.

– Aino ja Alvar Aallon luomat tilat ovat kaikilla aisteilla koettavissa, ja sitä samaa haluttiin myös elokuvaan. Silmät eivät kerro kaikkea.

Ääniraitaa tehtiin Virpi Suutarin sanoin Aallon ”leikillisessä, intuitiivisessa hengessä”. Foley-artisti soitti Aalto-vaasia jousella ja löi marmoripaloja ja tiiliä yhteen, jazz-artistit improvisoivat. Sanna Salmenkallio sävelsi muun musiikin.

– Äänisuunnittelija otti sen kaiken materiaalin ja rakensi niistä modernistisessa hengessä elokuvan äänimaailman. Alvarilla oli tapana sanoa, että pannaan vähän villiviiniä päälle. Niin mekin teimme!

Lopputuloksena on – ei tietokirjamainen teos Alvar Aallosta –, vaan intuitiivinen, aistillinen ja seikkailunhalua herättävä sukellus Aaltojen maailmaan.

Aalto. Ensi-ilta elokuvateatterissa 4. syyskuuta.

Toimittajalta

Virpi Suutarin tavoin minäkin kasvoin kaupungissa, jossa Alvar Aallon rakennuksilla on merkittävä rooli. Tiedän täsmälleen, miltä ne kuuluisat ovenkahvat tuntuvat ja toisaalta, miten epäkäytännöllisen pieniä vessoja Jyväskylän yliopiston rakennuksissa on.

Ensimmäinen kosketukseni teatteriin oli Uppo-Nalle -näytelmä Aallon suunnittelemassa Työväentalossa, joka tuolloin toimi kaupunginteatterina. Samassa paikassa kävin teininä diskossa.

Uimme Aallon uimahallissa, kävimme konserteissa ja tapahtumissa yliopiston juhlasalissa keskellä Aallon suunnittelemaa kampusaluetta. Aallon uusi hieno kaupunginteatteri avattiin 1982. Keski-Suomen museo ja Aalto-museo tulivat tutummiksi kuin Poliisitalo, vaikka sielläkin asioin.

Jopa synnyinkotini oli Alvarin piirtämässä talossa, Viitatornissa. Vanhempieni kertoman mukaan nukuin vauvana päiväunet erityisen hyvin vaunuissa, yhdeksännen kerroksen suurella tuuletusparvekkeella. Onkin ihan osuvaa, että tämä viimeinen juttuni Kansan Uutisten vakituisena toimittajana käsittelee juuri Alvar Aaltoa.

Aalto oli alussa ja Aalto on lopussa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Kalastajilta kalaa myytäväksi ostavia naisia käytetään usein hyväksi Malawijärven kalastajayhteisöissä.

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

Veronika Honkasalo.

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

Yhteisön kouluttamat nuoret meripartiolaiset kantavat eläinsairaalassa hoidossa ollutta merikilpikonnaa kohti Intian valtamerta Kenian Watamussa.

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
04

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 
05

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään