KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Zimbabwen teiden turvattomuus hakee vertaistaan

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja.

Zimbabwea on kannustettu investoimiaan liikenneturvallisuuteen muun muassa kohentamalla tiestön kuntoa. Tiet ovat kuoppaisia ja autot vanhoja. Kuva: IPS/Busani Bafana

Huono tiestö, vanhat autot ja piittaamattomat kuskit vievät hautaan yli 2 000 zimbabwelaista vuodessa.

Bulawayo, Zimbabwe – IPS/Busani Bafana
23.4.2022 18.00

Vanha zimbabwelainen vitsi varoittaa autoilijoita: jos yöllä ajaessasi näet tien pinnalla edessäsi kaksi kiiluvaa silmää, pysäytä heti. Muuten saatat ajaa kuoppaan pudonneen kirahvin päälle.

Vitsi on toki liioiteltu, mutta ei kaukana todellisuudesta. Zimbabwen tiet eivät ole kuuluja kauneudestaan tai tasaisuudestaan eivätkä etenkään turvallisuudestaan. Virallisen tilaston mukaan viime vuonna yli 2 000 ihmistä kuoli tieliikenteessä ja lukemattomat muut vammautuivat.

Zimbabwella on naapureitaan pahemmat liikennekuolemaluvut. Ylipäätään Afrikassa kuolee liikenneonnettomuuksissa suhteellisesti eniten väkeä maailmassa. Maailmanlaajuisesti niissä menettää henkensä 1,3 miljoonaa ihmistä joka vuosi ja yli 50 miljoonaa vammautuu.

– Afrikassa 90 prosenttia ihmisistä ja tavaroista kulkee paikasta toiseen maanteitä pitkin, eikä liikenne voi olla kestävää ellei se ole turvallista, YK:n pääsihteerin liikenneturvallisuuden erikoislähettiläs Jean Todt toteaa.

Viime vuonna Zimbabwen hallituskin julisti, että maan tieverkko on katastrofaalisessa tilassa. Niinpä se on aloittanut kunnianhimoisen tiestön kunnostusprojektin. Tieverkolla on mittaa yli 78 000 kilometriä ja joiltakin osiltaan se on ollut kunnostamatta yli 30 vuotta.

Viisi kuolonuhria päivässä

Zimbabwen liikenneturvallisuusraportin mukaan maassa kuolee liikenneonnettomuuksissa keskimäärin viisi ihmistä päivässä. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan todellinen luku on kolme kertaa enemmän.

– Ero kuolonuhriarvioissa johtunee Zimbabwessa käytössä olevasta tavasta laskea liikenteessä kuolleiksi vain ne, jotka heittävät henkensä onnettomuuspaikalla. Yleinen käytäntö muualla maailmassa on laskea liikenteen uhreiksi myös ne, jotka kuolevat vammoihinsa 30 päivän sisällä kolarista, liikenneturvallisuustutkija ja toimintaterapeutti Lee Randall selittää.

Vuosina 2011-2019 kolarikuolemat lisääntyivät 34 prosentilla. Puolet kuolleista oli bussikuskeja ja matkustajia.

Paksu siivu bruttokansantuotteesta

Keskimäärin 40 000 liikenneonnettomuutta vuodessa maksaa noin 373 miljoonaa euroa. Se vastaa noin kolmea prosenttia Zimbabwen bruttokansantuotteesta.

Liikenneturvallisuusraportin lanseeraustilaisuudessa YK:n Afrikan talouskomission pääsihteeri Vera Songwe huomautti, että liikenneonnettomuuksien taakka Afrikan maiden talouksille on erityisen raskas nyt, kun maiden pitäisi torjua koronapandemian vaikutuksia.

– Mikä tahansa Afrikan bruttokansantuotteen kasvua kutistava tekijä muuttuu tärkeäksi, sillä me tarvitsemme kaiken mahdollisen kasvun päästäksemme etenemään. Zimbabwen viranomaisten pyyntö arvioida maan liikennejärjestelyjä ja liikenneturvallisuutta on rohkaiseva, kun ottaa huomioon liikenneturvallisuuden surkean tilan mutta myös erittäin vaikean taloudellisen tilanteen, Songwe sanoo.

– Zimbabwe on eteläisen Afrikan ainoa valtio, joka on pyytänyt tällaista tiekatsausta. Se on iso askel kohti liikenneturvallisuuden parantamista, Randall sanoo.

– Se on herätyshuuto, jotta näkisimme liikenneonnettomuuksien karun todellisuuden. Etenkin pieni- ja keskituloisissa maissa onnettomuudet nielaisevat bruttokansantuotteesta valtavan siivun, joka voitaisiin käyttää köyhyyden lievittämiseen ja kehitykseen.

Ennen Zimbabwea kolme Afrikan maata on tilannut liikenneturvallisuuskatsauksen: Kamerun, Etiopia ja Uganda.

Sisäinen liikennepoliisi

Maailman 141 maan tiestön laatua arvioitaessa globaali keskiarvo on 4.07 pistettä. Zimbabwen tiet saavat tässä arviossa 2.8 pistettä.

Liikenneturvallisuuden bioetiikkaa laajasti tutkinut ja voittoa tavoittelemattoman Road Ethics Project -yrityksen perustanut Randall uskoo, ettei liikenneonnettomuuksia oikeastaan pitäisi tapahtua laisinkaan. Useimmat olisivat olleet vältettävissä, jos koko tieverkostolle olisi annettu asianmukaisesti huomiota.

– Liikennesääntöjen noudattamisen valvonta on elintärkeää, mutta liikennepoliiseja ei voi olla kaikilla teillä kaikkien päivien kaikkina tunteina, Randall sanoo.

– Meidän täytyy vedota sisäiseen liikennepoliisiimme, joka syntyy oikeasta käsityksestä onnettomuusriskeistä, inhimillisestä käyttäytymisestä ja liikennesääntöjen oppimisesta. Liikenneturvallisuuden peruskäsitteet täytyy survoa ihmisiin varhaisessa iässä, jotta se vaikuttaisi heidän liikennekäyttäytymiseensä koko elämän ajan.

Käytetyt heikkolaatuiset tuontiautot

Songwe huomauttaa käytettyjen autojen tuonnin Zimbabween ja muihin Afrikan maihin lisääntyneen.

– Meidän täytyy lopettaa heikkolaatuisten, ihmishenkiä vaativien ja talouskehitystä haittaavien kulkuvälineiden maahantuonti, Songwe vaatii.

Vuonna 2021 Zimbabwe kielsi yli kymmenen vuotta vanhempien käytettyjen autojen tuonnin. Harmaatuonti jatkuu silti, sillä tavallisilla zimbabwelaisilla ei ole valtion viranomaisten ja poliitikkojen tapaan varaa ajaa huippuluokan ylellisyysautoilla.

Liikenneturvallisuuskatsauksessa Zimbabwelle annettiin useita suosituksia, joita noudattamalla turvallisuus kohenisi. Teiden kunnostamisen ja asianmukaisten onnettomuustietokantojen luomisen lisäksi maata kehotettiin muun muassa ottamaan käyttöön kolmen numeron hätänumerojärjestelmä, jotta tieto onnettomuuksista leviäisi nopeammin.

Katsauksen lanseeraustilaisuudessa Zimbabwen terveyden ja lastenhoidon varaministeri John Mangwiro kertoi, että valtiolla on lisäksi aikomus kohentaa maan ensiapuklinikoita ja tapaturma-asemia. Monet kolarista hengissä selvinneet ovat kuolleet vammoihinsa sairaalassa puutteellisen hoidon vuoksi.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Talvisaappaita myytiin poistohintaan kauppakeskuksessa Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa huhtikuun lopulla.

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

M23 -kapinallisia Kongon demokraattisen tasavallan itäosissa. Joukkoja on syytetty törkeistä siviilien ihmisoikeuksien loukkauksista.

Itä-Afrikan konfliktialueiden siviileiltä loppuvat pakopaikat

Naisten istuttamaa mangrovemuuria Badamtonin kylässä.

Mangrovet suojaavat elämää ja elinkeinoja Bangladeshin rannikoilla

Havaijin Lanai saarelta kotoisin oleva Solomon Pili Kaho’ohalahala osallistui Meidän valtameremme -konferenssiin Busanissa, Etelä-Koreassa.

Alkuperäiskansat haluavat perinnetietonsa käyttöön valtamerten suojelussa

Uusimmat

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään