Presidentinvaalin toisen kierroksen tilanne on tiukentunut. Kokoomuksen Alexander Stubbin etumatka valitsijayhdistyksen ja vihreiden Pekka Haavistoon Helsingin Sanomain gallupissa on kaventunut.
Nyt Stubbia sanoi äänestävänsä 54 prosenttia vastanneista, kun taas Haavisto sai 46 prosentin kannatuksen. Viime viikolla julkaistussa kannatusmittauksessa tilanne oli Stubbin hyväksi 57–43.
Molemmat ehdokkaat ovat saaneet taakseen nimekkäitä tukijoita eri puolueista. Kilpailuasetelmasta kertoo paljon ehdokkaiden mainosrahojen käyttö, johon Suomen Kuvalehden politiikan toimittaja Ilkka Hemmilä kiinnitti huomiota.
Hemmilä huomautti X-somepalvelussa, että sekä Haavisto että Stubb ovat mainostaneet Maaseudun Tulevaisuuden etusivulla. Ensimmäisellä kierroksella yksikään ehdokas ei ollut ostanut MT:n etusivua. Helsingin Sanomissa puolestaan oli maanantaina etusivun mainos Stubbin puolesta – sen takana oli tosin yksittäisen firman toimitusjohtaja.
Molemmat kakkoskierroksen ehdokkaat ovat nyt mainostaneet MT:n etusivulla. Ekalla kierroksella siinä ei mainostanut yhdeksiköstä kukaan.
— Ilkka Hemmilä (@IlkkaHemmila) February 5, 2024
Presidentinvaalin toisen kierroksen ennakkoäänestys päättyy tiistaina. Ensimmäisellä kierroksella ennakkoon kävi äänestämässä lähes 45 prosenttia äänioikeutetuista, ja vaalipäivänä noin 30 prosenttia.
HS:n mukaan kaksi kolmasosaa perussuomalaisten äänestäjistä kannattaa Stubbia. Toinen kysymys sitten on, kuinka moni lopulta menee äänestämään toisella kierroksella.
HS:n Verianilla teettämään gallupiin vastasi kaikkiaan 1 154 ihmistä Verianin internetpaneelissa. Kyselyn virhemarginaali on 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.