KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Porin rata tärkeä vientiteollisuudelle

Jyväskylään kulkee Pendolino.

Jyväskylään kulkee Pendolino. Kuva: Jarkko Mänttäri

Pori–Tampere-ratavarren kunnat ja maakuntaliitot yhdistävät voimansa ajaakseen vuoden 2012 liikennepoliittiseen selontekoon rataosuuden kunnostamisen. Kiireisimpänä pidetään tasoristeysten poistoa.

Sirpa Koskinen
20.4.2010 10.07

Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä löi maanantaina Pori–Tampere-rataseminaariin Sastamalassa osallistuneille alkajaisiksi madonluvut pöytään kertomalla, että raideliikennerahat ovat valtiolta loppu.

Seuraavat ratarahat tulevat jakoon vuonna 2012 eduskunnalle annettavan liikennepoliittisen selonteon kautta. Selonteossa on kyse vasta noin kymmenen vuoden päästä toteutettavista hankkeista.

Nyberg kehotti ratavarren maakuntaliittoja ja ely-keskuksia keskittämään voimansa ja yhteistyössä nimeämään tärkeimmän hankkeen ja esittämään sitä selontekoon.

Rataseminaarin päätteeksi perustettiinkin Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen työryhmä, joka lähtee valmistelemaan alueen yhteistä esitystä rautatieyhteyden parantamiseksi Porin ja Tampereen välillä.

Radan parantaminen nähtiin tärkeänä ennen kaikkea siksi, että vientiteollisuudelle turvattaisiin hyvät satamayhteydet.

Myös henkilöliikenteen kehittämistä tähdennettiin. Sadan kilometrin matkanopeus ei ole mahdollinen radan nykyisillä akselipainoilla.

Tasoristeykset ongelma

Radan perusparannus- ja kehittämishankkeen suunnittelupäätös on liikenneviraston rautatieosaston aluepäällikön Juha Haapakosken mukaan tehty, mutta rahaa hankkeen toteuttamiselle ei ole.

Perusparannus, jolla uusittaisiin rata ja laiturit, maksaisi kustannusarvion mukaan 91 miljoonaa. euroa ja kehittämisen 51,5 miljoonaa euroa.

Rautatieosaston papereissa hankkeen rakentaminen oli ajoitettu vuosiin 2012–15. Tämä ei kuitenkaan tule toteutumaan. Toistaiseksi rahaa on varattu vain suunnitteluun.

Puheenvuoroissa tasoristeykset nousivat suurimmaksi pullonkaulaksi radan käytölle niin tavara- kuin henkilöliikenteessäkin.

Tasoristeyksiä on Tampereelta Porin satamaan vievällä rataosuudella kymmeniä. Haapakosken esittelemä hanke ei pidä sisällään kaikkien tasoristeyksien poistoa.

Satakunnan maakuntajohtajan Pertti Rajalan mukaan kaikkein tärkeintä hanke sekä tavara- että henkilöliikenteen kannalta on tasoristeyksien poisto rataosuudelta.

– Radalla on vuoteen 2020 mennessä päästävä Pendolino-vauhtiin.

Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus piti kaupungilleen tärkeimpänä tasoristeyksien poistamista vuoteen 2015 mennessä. Hän korosti hanketta myös turvallisuuskysymyksenä.

Oikoratakin esillä

Pirkanmaan liiton edunvalvontajohtaja Pentti Hämäläinen piti Porin radan parantamisen ohella tärkeänä oikoratahanketta.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kytkeminen Tampereen läntiseen oikorataan ja järjestelypihan siirtäminen Pirkkalaan poistaisi hänen mukaansa turhaa liikennettä Tampereen keskustasta. Oikoratavaraus pitäisikin Hämäläisen mukaansa saada valtakunnallisiin suunnitelmiin.

Tampereen kaupungin apulaispormestari Timo Hanhilahti korosti satamayhteyden tärkeyttä teollisuudelle.

– Tampere kärsii vientiteollisuuden lamasta. Tämänkin vuoksi on nyt kiinnitettävä kovasti huomiota logistiikkaan, ja kuljetusten kustannustasoon.

Hän pitikin tärkeänä, että Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen radanparannushanke saataisiin jo seuraavaan hallitukseen.

Elvytysrahoja infraan

– Tampere-Rauma-rata on erittäin tärkeä Pirkanmaan vientiteollisuudelle, jonka kilpailukyky riippuu olennaisesti kuljetuskustannuksista, totesi seminaarin osallistunut pirkkalalainen kansanedustaja Mikko Kuoppa (vas.).

Myös henkilöliikenteen yhteydet pitäisi hänen mukaansa saada toimimaan nykyistä nopeammin.

Tämän vuoksi radan parantamishanke on hänestä tärkeää saada mukaan seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon. Rautatiehankkeista toinen, valtakunnallisesti tärkeä kohde on päärata. Sen kunnostaminen Seinäjoen ja Oulun välillä on rahan puutteen vuoksi keskeytetty.

Kuopan mielestä maan hallituksen pitäisi nyt osoittaa elvytysrahoja juuri infrastruktuurin rakentamiseen niin pääradan kuin Porin radankin suunnalla. Radat pitää hänen mukaansa pitää kunnossa vaikka velkarahalla.

– Hallitus ei ole käyttänyt kaikilta osin oikein elvytysrahoja. On väärin antaa perusinfrastruktuurin rappeutua samaan aikaan kun maassa on 300 000 työtöntä.

Kuoppa laajentaisi poikittaisradan parantamiseen tähtäävää maakunnallista yhteistyötä Satakunnan ja Pirkanmaan lisäksi Keski-Suomen suuntaan.

– Rata on myös Jyväskylän ympärillä olevalle teollisuudelle tärkeä kulkuväylä.

Tampere-Pori-junavuorot ovat valtion ostoliikennettä. Tähän tarkoitukseen varatuttuja kaukoliikenteen ostorahoja leikataan jatkossa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mukaan yli kymmenellä miljoonalla.

Kuopan mukaan tämä on täysin järjetöntä.

– Vasemmistoliitto on vuosi vuoden perään esittänyt ostoliikenteen määrärahojen lisäyksiä. Siten maan liikenneoloja voidaan kehittää tasavertaisesti.

Kuoppa muistuttaa, että leikkaus tulee vähentämään juna- ja linja-autovuoroja, mikä taas ajaa palveluja ja ihmisiä suurempiin keskuksiin.

Rataseminaarin järjestivät Pirkanmaan liitto, Satakunnanliitto ja Sastamalan kaupunki.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien elämästä yritetään tehdä mahdollisimman hankalaa, Veronika Honkasalo sanoi lain lähetekeskustelussa.

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

Heinäkuun helleputki johtui ilmastonmuutoksesta.

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

Uusimmat

Taina Haahdin Aktivistissa on kuumottavaa tietoa imaisevassa muodossa.

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

Maahanmuuttajien elämästä yritetään tehdä mahdollisimman hankalaa, Veronika Honkasalo sanoi lain lähetekeskustelussa.

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

Heinäkuun helleputki johtui ilmastonmuutoksesta.

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
04

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
05

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

12.09.2025

Oppositio kurmootti hallitusta ”karmeista” työttömyysluvuista – työllisyystavoite 78000 miinuksella

11.09.2025

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

11.09.2025

Hallitus löi hanskat tiskiin Suomen ilmastopolitiikassa, syyttää Luonnonsuojeluliitto

11.09.2025

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

11.09.2025

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

11.09.2025

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

11.09.2025

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

11.09.2025

Yksinkertainen keino tarjolla opioidikuolemien vähentämiseksi: Poliisi, vartija tai nuorisotyöntekijä saisi annostella nenäsuihketta yliannostustilanteessa

11.09.2025

Kauppaa käydään ilman avointa keskustelua: ”Aseita Israelilta kohta yli miljardilla eurolla”

10.09.2025

Myös suomalaisia aktivisteja mukana iskuja saaneessa laivueessa: ”Olen ollut syvästi vaikuttunut rohkeudesta”

10.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään