KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Porin rata tärkeä vientiteollisuudelle

Jyväskylään kulkee Pendolino.

Jyväskylään kulkee Pendolino. Kuva: Jarkko Mänttäri

Pori–Tampere-ratavarren kunnat ja maakuntaliitot yhdistävät voimansa ajaakseen vuoden 2012 liikennepoliittiseen selontekoon rataosuuden kunnostamisen. Kiireisimpänä pidetään tasoristeysten poistoa.

Sirpa Koskinen
20.4.2010 10.07

Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä löi maanantaina Pori–Tampere-rataseminaariin Sastamalassa osallistuneille alkajaisiksi madonluvut pöytään kertomalla, että raideliikennerahat ovat valtiolta loppu.

Seuraavat ratarahat tulevat jakoon vuonna 2012 eduskunnalle annettavan liikennepoliittisen selonteon kautta. Selonteossa on kyse vasta noin kymmenen vuoden päästä toteutettavista hankkeista.

Nyberg kehotti ratavarren maakuntaliittoja ja ely-keskuksia keskittämään voimansa ja yhteistyössä nimeämään tärkeimmän hankkeen ja esittämään sitä selontekoon.

Rataseminaarin päätteeksi perustettiinkin Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen työryhmä, joka lähtee valmistelemaan alueen yhteistä esitystä rautatieyhteyden parantamiseksi Porin ja Tampereen välillä.

Radan parantaminen nähtiin tärkeänä ennen kaikkea siksi, että vientiteollisuudelle turvattaisiin hyvät satamayhteydet.

Myös henkilöliikenteen kehittämistä tähdennettiin. Sadan kilometrin matkanopeus ei ole mahdollinen radan nykyisillä akselipainoilla.

Tasoristeykset ongelma

Radan perusparannus- ja kehittämishankkeen suunnittelupäätös on liikenneviraston rautatieosaston aluepäällikön Juha Haapakosken mukaan tehty, mutta rahaa hankkeen toteuttamiselle ei ole.

Perusparannus, jolla uusittaisiin rata ja laiturit, maksaisi kustannusarvion mukaan 91 miljoonaa. euroa ja kehittämisen 51,5 miljoonaa euroa.

Rautatieosaston papereissa hankkeen rakentaminen oli ajoitettu vuosiin 2012–15. Tämä ei kuitenkaan tule toteutumaan. Toistaiseksi rahaa on varattu vain suunnitteluun.

Puheenvuoroissa tasoristeykset nousivat suurimmaksi pullonkaulaksi radan käytölle niin tavara- kuin henkilöliikenteessäkin.

Tasoristeyksiä on Tampereelta Porin satamaan vievällä rataosuudella kymmeniä. Haapakosken esittelemä hanke ei pidä sisällään kaikkien tasoristeyksien poistoa.

Satakunnan maakuntajohtajan Pertti Rajalan mukaan kaikkein tärkeintä hanke sekä tavara- että henkilöliikenteen kannalta on tasoristeyksien poisto rataosuudelta.

– Radalla on vuoteen 2020 mennessä päästävä Pendolino-vauhtiin.

Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus piti kaupungilleen tärkeimpänä tasoristeyksien poistamista vuoteen 2015 mennessä. Hän korosti hanketta myös turvallisuuskysymyksenä.

Oikoratakin esillä

Pirkanmaan liiton edunvalvontajohtaja Pentti Hämäläinen piti Porin radan parantamisen ohella tärkeänä oikoratahanketta.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kytkeminen Tampereen läntiseen oikorataan ja järjestelypihan siirtäminen Pirkkalaan poistaisi hänen mukaansa turhaa liikennettä Tampereen keskustasta. Oikoratavaraus pitäisikin Hämäläisen mukaansa saada valtakunnallisiin suunnitelmiin.

Tampereen kaupungin apulaispormestari Timo Hanhilahti korosti satamayhteyden tärkeyttä teollisuudelle.

– Tampere kärsii vientiteollisuuden lamasta. Tämänkin vuoksi on nyt kiinnitettävä kovasti huomiota logistiikkaan, ja kuljetusten kustannustasoon.

Hän pitikin tärkeänä, että Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen radanparannushanke saataisiin jo seuraavaan hallitukseen.

Elvytysrahoja infraan

– Tampere-Rauma-rata on erittäin tärkeä Pirkanmaan vientiteollisuudelle, jonka kilpailukyky riippuu olennaisesti kuljetuskustannuksista, totesi seminaarin osallistunut pirkkalalainen kansanedustaja Mikko Kuoppa (vas.).

Myös henkilöliikenteen yhteydet pitäisi hänen mukaansa saada toimimaan nykyistä nopeammin.

Tämän vuoksi radan parantamishanke on hänestä tärkeää saada mukaan seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon. Rautatiehankkeista toinen, valtakunnallisesti tärkeä kohde on päärata. Sen kunnostaminen Seinäjoen ja Oulun välillä on rahan puutteen vuoksi keskeytetty.

Kuopan mielestä maan hallituksen pitäisi nyt osoittaa elvytysrahoja juuri infrastruktuurin rakentamiseen niin pääradan kuin Porin radankin suunnalla. Radat pitää hänen mukaansa pitää kunnossa vaikka velkarahalla.

– Hallitus ei ole käyttänyt kaikilta osin oikein elvytysrahoja. On väärin antaa perusinfrastruktuurin rappeutua samaan aikaan kun maassa on 300 000 työtöntä.

Kuoppa laajentaisi poikittaisradan parantamiseen tähtäävää maakunnallista yhteistyötä Satakunnan ja Pirkanmaan lisäksi Keski-Suomen suuntaan.

– Rata on myös Jyväskylän ympärillä olevalle teollisuudelle tärkeä kulkuväylä.

Tampere-Pori-junavuorot ovat valtion ostoliikennettä. Tähän tarkoitukseen varatuttuja kaukoliikenteen ostorahoja leikataan jatkossa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mukaan yli kymmenellä miljoonalla.

Kuopan mukaan tämä on täysin järjetöntä.

– Vasemmistoliitto on vuosi vuoden perään esittänyt ostoliikenteen määrärahojen lisäyksiä. Siten maan liikenneoloja voidaan kehittää tasavertaisesti.

Kuoppa muistuttaa, että leikkaus tulee vähentämään juna- ja linja-autovuoroja, mikä taas ajaa palveluja ja ihmisiä suurempiin keskuksiin.

Rataseminaarin järjestivät Pirkanmaan liitto, Satakunnanliitto ja Sastamalan kaupunki.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään