KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Porin rata tärkeä vientiteollisuudelle

Jyväskylään kulkee Pendolino.

Jyväskylään kulkee Pendolino. Kuva: Jarkko Mänttäri

Pori–Tampere-ratavarren kunnat ja maakuntaliitot yhdistävät voimansa ajaakseen vuoden 2012 liikennepoliittiseen selontekoon rataosuuden kunnostamisen. Kiireisimpänä pidetään tasoristeysten poistoa.

Sirpa Koskinen
20.4.2010 10.07

Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä löi maanantaina Pori–Tampere-rataseminaariin Sastamalassa osallistuneille alkajaisiksi madonluvut pöytään kertomalla, että raideliikennerahat ovat valtiolta loppu.

Seuraavat ratarahat tulevat jakoon vuonna 2012 eduskunnalle annettavan liikennepoliittisen selonteon kautta. Selonteossa on kyse vasta noin kymmenen vuoden päästä toteutettavista hankkeista.

Nyberg kehotti ratavarren maakuntaliittoja ja ely-keskuksia keskittämään voimansa ja yhteistyössä nimeämään tärkeimmän hankkeen ja esittämään sitä selontekoon.

Rataseminaarin päätteeksi perustettiinkin Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen työryhmä, joka lähtee valmistelemaan alueen yhteistä esitystä rautatieyhteyden parantamiseksi Porin ja Tampereen välillä.

Radan parantaminen nähtiin tärkeänä ennen kaikkea siksi, että vientiteollisuudelle turvattaisiin hyvät satamayhteydet.

Myös henkilöliikenteen kehittämistä tähdennettiin. Sadan kilometrin matkanopeus ei ole mahdollinen radan nykyisillä akselipainoilla.

Tasoristeykset ongelma

Radan perusparannus- ja kehittämishankkeen suunnittelupäätös on liikenneviraston rautatieosaston aluepäällikön Juha Haapakosken mukaan tehty, mutta rahaa hankkeen toteuttamiselle ei ole.

Perusparannus, jolla uusittaisiin rata ja laiturit, maksaisi kustannusarvion mukaan 91 miljoonaa. euroa ja kehittämisen 51,5 miljoonaa euroa.

Rautatieosaston papereissa hankkeen rakentaminen oli ajoitettu vuosiin 2012–15. Tämä ei kuitenkaan tule toteutumaan. Toistaiseksi rahaa on varattu vain suunnitteluun.

Puheenvuoroissa tasoristeykset nousivat suurimmaksi pullonkaulaksi radan käytölle niin tavara- kuin henkilöliikenteessäkin.

Tasoristeyksiä on Tampereelta Porin satamaan vievällä rataosuudella kymmeniä. Haapakosken esittelemä hanke ei pidä sisällään kaikkien tasoristeyksien poistoa.

Satakunnan maakuntajohtajan Pertti Rajalan mukaan kaikkein tärkeintä hanke sekä tavara- että henkilöliikenteen kannalta on tasoristeyksien poisto rataosuudelta.

– Radalla on vuoteen 2020 mennessä päästävä Pendolino-vauhtiin.

Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus piti kaupungilleen tärkeimpänä tasoristeyksien poistamista vuoteen 2015 mennessä. Hän korosti hanketta myös turvallisuuskysymyksenä.

Oikoratakin esillä

Pirkanmaan liiton edunvalvontajohtaja Pentti Hämäläinen piti Porin radan parantamisen ohella tärkeänä oikoratahanketta.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kytkeminen Tampereen läntiseen oikorataan ja järjestelypihan siirtäminen Pirkkalaan poistaisi hänen mukaansa turhaa liikennettä Tampereen keskustasta. Oikoratavaraus pitäisikin Hämäläisen mukaansa saada valtakunnallisiin suunnitelmiin.

Tampereen kaupungin apulaispormestari Timo Hanhilahti korosti satamayhteyden tärkeyttä teollisuudelle.

– Tampere kärsii vientiteollisuuden lamasta. Tämänkin vuoksi on nyt kiinnitettävä kovasti huomiota logistiikkaan, ja kuljetusten kustannustasoon.

Hän pitikin tärkeänä, että Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen radanparannushanke saataisiin jo seuraavaan hallitukseen.

Elvytysrahoja infraan

– Tampere-Rauma-rata on erittäin tärkeä Pirkanmaan vientiteollisuudelle, jonka kilpailukyky riippuu olennaisesti kuljetuskustannuksista, totesi seminaarin osallistunut pirkkalalainen kansanedustaja Mikko Kuoppa (vas.).

Myös henkilöliikenteen yhteydet pitäisi hänen mukaansa saada toimimaan nykyistä nopeammin.

Tämän vuoksi radan parantamishanke on hänestä tärkeää saada mukaan seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon. Rautatiehankkeista toinen, valtakunnallisesti tärkeä kohde on päärata. Sen kunnostaminen Seinäjoen ja Oulun välillä on rahan puutteen vuoksi keskeytetty.

Kuopan mielestä maan hallituksen pitäisi nyt osoittaa elvytysrahoja juuri infrastruktuurin rakentamiseen niin pääradan kuin Porin radankin suunnalla. Radat pitää hänen mukaansa pitää kunnossa vaikka velkarahalla.

– Hallitus ei ole käyttänyt kaikilta osin oikein elvytysrahoja. On väärin antaa perusinfrastruktuurin rappeutua samaan aikaan kun maassa on 300 000 työtöntä.

Kuoppa laajentaisi poikittaisradan parantamiseen tähtäävää maakunnallista yhteistyötä Satakunnan ja Pirkanmaan lisäksi Keski-Suomen suuntaan.

– Rata on myös Jyväskylän ympärillä olevalle teollisuudelle tärkeä kulkuväylä.

Tampere-Pori-junavuorot ovat valtion ostoliikennettä. Tähän tarkoitukseen varatuttuja kaukoliikenteen ostorahoja leikataan jatkossa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mukaan yli kymmenellä miljoonalla.

Kuopan mukaan tämä on täysin järjetöntä.

– Vasemmistoliitto on vuosi vuoden perään esittänyt ostoliikenteen määrärahojen lisäyksiä. Siten maan liikenneoloja voidaan kehittää tasavertaisesti.

Kuoppa muistuttaa, että leikkaus tulee vähentämään juna- ja linja-autovuoroja, mikä taas ajaa palveluja ja ihmisiä suurempiin keskuksiin.

Rataseminaarin järjestivät Pirkanmaan liitto, Satakunnanliitto ja Sastamalan kaupunki.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Yhä useampi suomalainen sinnittelee järjestöjen ruoka-avun varassa.

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Uusimmat

Yhä useampi suomalainen sinnittelee järjestöjen ruoka-avun varassa.

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään