Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä löi maanantaina Pori–Tampere-rataseminaariin Sastamalassa osallistuneille alkajaisiksi madonluvut pöytään kertomalla, että raideliikennerahat ovat valtiolta loppu.
Seuraavat ratarahat tulevat jakoon vuonna 2012 eduskunnalle annettavan liikennepoliittisen selonteon kautta. Selonteossa on kyse vasta noin kymmenen vuoden päästä toteutettavista hankkeista.
Nyberg kehotti ratavarren maakuntaliittoja ja ely-keskuksia keskittämään voimansa ja yhteistyössä nimeämään tärkeimmän hankkeen ja esittämään sitä selontekoon.
Rataseminaarin päätteeksi perustettiinkin Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen työryhmä, joka lähtee valmistelemaan alueen yhteistä esitystä rautatieyhteyden parantamiseksi Porin ja Tampereen välillä.
Radan parantaminen nähtiin tärkeänä ennen kaikkea siksi, että vientiteollisuudelle turvattaisiin hyvät satamayhteydet.
Myös henkilöliikenteen kehittämistä tähdennettiin. Sadan kilometrin matkanopeus ei ole mahdollinen radan nykyisillä akselipainoilla.
Tasoristeykset ongelma
Radan perusparannus- ja kehittämishankkeen suunnittelupäätös on liikenneviraston rautatieosaston aluepäällikön Juha Haapakosken mukaan tehty, mutta rahaa hankkeen toteuttamiselle ei ole.
Perusparannus, jolla uusittaisiin rata ja laiturit, maksaisi kustannusarvion mukaan 91 miljoonaa. euroa ja kehittämisen 51,5 miljoonaa euroa.
Rautatieosaston papereissa hankkeen rakentaminen oli ajoitettu vuosiin 2012–15. Tämä ei kuitenkaan tule toteutumaan. Toistaiseksi rahaa on varattu vain suunnitteluun.
Puheenvuoroissa tasoristeykset nousivat suurimmaksi pullonkaulaksi radan käytölle niin tavara- kuin henkilöliikenteessäkin.
Tasoristeyksiä on Tampereelta Porin satamaan vievällä rataosuudella kymmeniä. Haapakosken esittelemä hanke ei pidä sisällään kaikkien tasoristeyksien poistoa.
Satakunnan maakuntajohtajan Pertti Rajalan mukaan kaikkein tärkeintä hanke sekä tavara- että henkilöliikenteen kannalta on tasoristeyksien poisto rataosuudelta.
– Radalla on vuoteen 2020 mennessä päästävä Pendolino-vauhtiin.
Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus piti kaupungilleen tärkeimpänä tasoristeyksien poistamista vuoteen 2015 mennessä. Hän korosti hanketta myös turvallisuuskysymyksenä.
Oikoratakin esillä
Pirkanmaan liiton edunvalvontajohtaja Pentti Hämäläinen piti Porin radan parantamisen ohella tärkeänä oikoratahanketta.
Tampere-Pirkkalan lentoaseman kytkeminen Tampereen läntiseen oikorataan ja järjestelypihan siirtäminen Pirkkalaan poistaisi hänen mukaansa turhaa liikennettä Tampereen keskustasta. Oikoratavaraus pitäisikin Hämäläisen mukaansa saada valtakunnallisiin suunnitelmiin.
Tampereen kaupungin apulaispormestari Timo Hanhilahti korosti satamayhteyden tärkeyttä teollisuudelle.
– Tampere kärsii vientiteollisuuden lamasta. Tämänkin vuoksi on nyt kiinnitettävä kovasti huomiota logistiikkaan, ja kuljetusten kustannustasoon.
Hän pitikin tärkeänä, että Pirkanmaan ja Satakunnan yhteinen radanparannushanke saataisiin jo seuraavaan hallitukseen.
Elvytysrahoja infraan
– Tampere-Rauma-rata on erittäin tärkeä Pirkanmaan vientiteollisuudelle, jonka kilpailukyky riippuu olennaisesti kuljetuskustannuksista, totesi seminaarin osallistunut pirkkalalainen kansanedustaja Mikko Kuoppa (vas.).
Myös henkilöliikenteen yhteydet pitäisi hänen mukaansa saada toimimaan nykyistä nopeammin.
Tämän vuoksi radan parantamishanke on hänestä tärkeää saada mukaan seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon. Rautatiehankkeista toinen, valtakunnallisesti tärkeä kohde on päärata. Sen kunnostaminen Seinäjoen ja Oulun välillä on rahan puutteen vuoksi keskeytetty.
Kuopan mielestä maan hallituksen pitäisi nyt osoittaa elvytysrahoja juuri infrastruktuurin rakentamiseen niin pääradan kuin Porin radankin suunnalla. Radat pitää hänen mukaansa pitää kunnossa vaikka velkarahalla.
– Hallitus ei ole käyttänyt kaikilta osin oikein elvytysrahoja. On väärin antaa perusinfrastruktuurin rappeutua samaan aikaan kun maassa on 300 000 työtöntä.
Kuoppa laajentaisi poikittaisradan parantamiseen tähtäävää maakunnallista yhteistyötä Satakunnan ja Pirkanmaan lisäksi Keski-Suomen suuntaan.
– Rata on myös Jyväskylän ympärillä olevalle teollisuudelle tärkeä kulkuväylä.
Tampere-Pori-junavuorot ovat valtion ostoliikennettä. Tähän tarkoitukseen varatuttuja kaukoliikenteen ostorahoja leikataan jatkossa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhasen mukaan yli kymmenellä miljoonalla.
Kuopan mukaan tämä on täysin järjetöntä.
– Vasemmistoliitto on vuosi vuoden perään esittänyt ostoliikenteen määrärahojen lisäyksiä. Siten maan liikenneoloja voidaan kehittää tasavertaisesti.
Kuoppa muistuttaa, että leikkaus tulee vähentämään juna- ja linja-autovuoroja, mikä taas ajaa palveluja ja ihmisiä suurempiin keskuksiin.
Rataseminaarin järjestivät Pirkanmaan liitto, Satakunnanliitto ja Sastamalan kaupunki.