KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Kilpailutus ollut epäreilua TKL:lle”

Ensi maanantaina Tampereen kaupunkiliikenteen linja 22 siirtyy yksityiselle.

Ensi maanantaina Tampereen kaupunkiliikenteen linja 22 siirtyy yksityiselle. Kuva: Sirpa Koskinen

Tampereella bussiliikennettä kaupunkilaisille ostava tilaajaorganisaatio laskee, että yksityisesti tuotettu joukkoliikenne on 5-10 prosenttia kaupungin omaa tuotantoa halvempaa. Moni arvostelee vertailutapaa.

Sirpa Koskinen
5.8.2010 7.20

Tampereen kaupunkiliikenteen TKL:n toimitusjohtajan Matti Rainion mukaan kilpailutus on ollut epäreilua.

– Kilpailutukseen on otettu helposti järjestettäviä vuoroja ja meille on jätetty kalliimmat vuorot, hän sanoo.

Yksityisen bussifirman on helppo tehdä yhdestä kohteesta edullinen tarjous.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Mekin pystyisimme ajamaan muutaman erillisen linja edullisesti, Rainio sanoo ja jatkaa, että TKL:llä on kuitenkin vastuullaan kokonaisuus.

Linjat ”kilpailukuntoon”

Hintavertailua vaikeuttaa moni asia. On hallinto- ja korjaamopalvelut, joita TKL ostaa kaupungilta. On yksityisen ja kaupungin kuljettajien erilaiset työehtosopimukset.

Ja on tilaajalautakunnan päätökset siitä, mitkä linjat ja mitkä vuorot kilpailutetaan.

Esimerkkinä kilpailutukseen valituista linjoista mainittakoon lyhyt kaupungin keskustassa kulkeva linja 2 Rauhaniemestä Pyynikintorille. Linjalla 2 ei ajeta yövuoroja ja autot ovat ajossa lähes tauotta. Palvelun tuotantokustannukset ovat näin hieman alhaisempia kuin linjoilla, joilla yövuoroja ajetaan.

Tilaajaorganisaation puolella työskentelevä kaupungin joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrynen, joka ei ollut tehtävässään vielä silloin kun linja 2 kilpailutettiin, myöntää, että yövuorojen puuttuminen kilpailutetusta liikenteestä vaikuttaa ”jossain määrin” hintavertailuun.

Hän sanoo, että kannattavuusseurannan tulokseen, yksityisen 5-10 prosentin halvemmuuteen vaikuttaa moni muukin tekijä.

– Tilaaja-tuottajamallissa on pyritty kustannusrakenteen läpinäkyvyyteen, mutta kun on kyse moniportaisesta organisaatiosta, se ei ole helppoa. Siksi täyttä vertailtavuutta on vaikea saavuttaa.

Häyrynen sanookin, että hän ei tiedä, mikä olisi absoluuttinen totuus hintavertailussa.

– Kustannuseroa on kuitenkin olemassa, hän lisää.

Jatkossa yövuorojakin

Ensimmäiset laajamittaiset kilpailutukset tehtiin Tampereella vuonna 2007. Liikenne kilpailutetuilla vuoroilla 7, 27,10 ja 32 alkoi vuonna 2008.

Vuonna 2008 kilpailutettiin linjat 2 ja 15 ja ne aloittivat liikenteen viime vuoden elokuussa.

Häyrynen arvelee, että tuolloin kilpailutus aloitettiin tarkoituksellisesti helpoista kohteista.

– Eli pyrittiin järjestämään sellaiset kokonaisuudet, joissa kaupunki saa hyviä tarjouksia.

Myös kokonaisuuden helppo hallinta oli tärkeää, jotta toiminta lähtisi joustavasti käyntiin alusta asti.

Kolmannella kilpailukierroksella oli mukana kolme linjaa. Niistä ensi maanantaina 9.8 aloittaa linja 22 ja ensi kesänä yksityisiksi siirtyvät 17 ja 20.

Maanantaista lähtien Tampereen kaupunkiliikenteen ajamista kilometreistä 18,9 prosenttia on yksityisten bussiyhtiöiden ajamia.

Kilpailutettavan liikenteen tyyppiä on Häyrysen mukaan toisella kierroksella jo muutettu lähemmäksi keskiarvoa. Mukana on siis myös yövuoroja, vain viikonlopun vuoroja ja kesätaukoa pitäviä vuoroja.

– Pyrkimys on siihen, että TKL:n oma osuus ja yksityisen osuus olisivat tuotantomielessä suurin piirtein samanlaisia, Häyrynen sanoo.

Liian kova vauhti

TKL:n johtokunnassa istuva Janne Mäenpää (vas) seuraa kilpailutusta hiukan harmissaan.

– Tilaaja määrää kilpailutettavat linjat ja räätälöi ne haluamakseen. TKL on taksin asemassa. Se ajaa ne vuorot, mitkä tilaaja tilaa.

– Esimerkiksi kakkonen on lyhyt linja. Se saadaan helposti kannattavaksi, kun vuoroja on vähän ja matka on lyhyt. Toista olisi vaikkapa linja 16 joka kulkee koko Tampereen halki Lentävänniemestä Leinolaan.

Kannattavuusvertailut yksityisten bussiyhtiöiden hoitamien linjojen ja kaupungin omien välillä ovat Mäenpään mukaan harhaanjohtavia jo siksi, että verrataan TKL:n keskihintaa yksityisen ajamaan yksittäisen matkan hintaan.

Vasemmistopuolueet ovat yrittäneet tilaaja- eli yhdyskuntalautakunnassa lyödä jarruja valtapuolueiden innolle yksityistää bussilinjoja.

– Meidän mielestä vauhti on ollut liian kova. Ennen kuin jatketaan, pitäisi katsoa tarkemmin yksityistämisen vaikutuksia, sanoo lautakunnan jäsen Kalle Hyötynen (vas). sanoo.

Lisää yksityisiä linjoja?

Tampereen kaupunkiliikenteen tulevasta toimintamuodosta päätettäneen loppuvuodesta. Asiaa koskeva selvitys valmistuu syyskuussa.

Väliraporttia kaupunginhallituksen suunnittelujaostossa 16. elokuuta esittelevä vs. liiketoiminnan kehitysjohtaja Kristiina Michelsson kertoo, että vaihtoehtoina selvitystyössä alunalkaen oli nykyisen toimintalinjan ja kilpailuttamisen jatkamisen lisäksi yhtiöittäminen.

Yhtiövaihtoehdosta on nyt Michelssonin mukaan luovuttu.

TKL siis näyttäisi jatkavan liikelaitoksena. Kiinnostavaa on, millaiseen kilpailuttamispolitiikkaan jatkossa päädytään. Siihen taas vaikuttavat kannattavuuslaskelmat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 
05

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään