Lahden oikoradan vaikutuspiirissä olevat kunnat epäilevät, ettei radan lähiliikenteen eli Z-junien liikennöinnin supistamisesta synny todellista säästöä.
Radanvarsikunnat peräävät liikenneministeriöltä laskelmia oikoradan lähiliikenteen supistamisen todellisista vaikutuksista. Kunnat epäilevät, että liikennöintiin kaavaillut 1,5 miljoonan euron leikkaukset eivät itse asiassa ole säästöjä. Päinvastoin niiden arvellaan synnyttävän uusia kustannuksia, kun junien käyttäjät siirtyvät henkilöautoillaan moottoritielle.
Myös radan vaikutuspiirin elinkeinoelämä vastustaa liikenteen säästösuunnitelmia. Kuntien ja elinkeinoelämän edustajat sekä alueen kansanedustajat jättivät kannanottonsa tiistaina liikenneministeri Anu Vehviläiselle. Lähetystö pyysi laskelman tekemisen lisäksi myös perusteellista keskustelua laskelman pohjalta.
Ruuhkia moottoritielle
Suunniteltu budjettileikkaus lisää kuntien kannanoton mukaan pääkaupunkiseudun ruuhkia tuomalla satoja uusia autoja Lahden moottoritielle. Entisestään kasvavat ajoneuvomäärät pidentävät kaikkien tienkäyttäjien matka-aikaa, heikentävät liikenneturvallisuutta ja kasvattavat hiilidioksidipäästöjä.
Kasvava ajoneuvoliikenne lisää myös Nelostie Oy:lle suoritettavaa korvausta. Kannanoton mukaan säästöleikkaukset haittaavat radan vaikutuspiiriin kuuluvien kuntien kehitystä niin yritystoiminnan kuin asukkaidenkin kannalta.
Z-juna liikennöi välillä Helsinki–Pasila–Tikkurila–Kerava–Haarajoki–Mäntsälä–Lahti. Oikoradalla kerran tunnissa liikennöivä juna on ollut menestys ja se on ylittänyt odotukset asiakasmäärissään.
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat ovat jättäneet yhteisen talousarvioaloitteen junavuorojen turvaamiseksi.