Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen vaatii lapsille suunnattua nettimarkkinointia kuriin. Syksyn ensimmäisten kännykkälaskujen kopsahtamine postilaatikkoon on tuonut yllätysmenoja moniin perheisiin, toteaa Pekonen.
– Alaikäinen lapsi on saattanut tilata jos jonkinlaisia palveluja yksinkertaisesti naputtelemalla puhelinnumeronsa nettiin osallistuessaan hauskaan kilpailuun tai testiin. Mobiilituotteita, kuten vaikkapa soittoääniä, myydään kestotilauksina ja veloitus tapahtuu maksullisilla palvelutekstiviesteillä.
Pekosen mielestä monet yritykset tekevät verkossa lapsille suunnattua tarkoituksellista harhaanjohtavaa markkinointia.
– Voiko yritys vakavissaan väittää, että kestotilaukseen sitouttava ”Olenko vampyyri” -testi on suunnattu täysi-ikäisille kuluttajille? hän kysyy.
– Aikuisellakin on tekemistä, että saa selvää verkkomarkkinoinnin kiemuroista ja pienellä präntätyistä ehdoista. On törkeää, että lapsia johdetaan tarkoituksellisesti harhaan.
Vanhempien syytä reklamoida
Maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan MAPEL:n eettisten sääntöjen mukaan palveluiden mainonnassa ei saa käyttää hyväksi lasten ja nuorten herkkäuskoisuutta tai kokemattomuutta. Pekonen vaatiikin lapsille kohdistettua villiä nettimainontaa kuriin ja yrityksiä siistimään toimintatapansa.
– Lasten kokemattomuutta käytetään nyt härskisti hyväksi, hän sanoo.
Pekonen kannustaa yllätyslaskuja saaneita vanhempia ottamaan yhteyttä palveluntarjoajiin ja reklamoimaan perusteettomista laskuista.
– Kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa perusteettomia laskuja. MAPEL:n nettisivuilta löytyy hyvät ohjeet vanhemmille reklamoinnin tueksi. Liittymiin on myös mahdollista saada palveluesto- sekä saldorajoituspalveluja, joilla voidaan ennaltaehkäistä ongelmatilanteita, Pekonen muistuttaa.