Kuluttajien suhtautuminen kotimaisiin ja ulkomaisiin verkkokauppoihin ei juuri poikkea toisistaan. Ulkomaiset verkkokaupat pärjäävät kuitenkin tilausprosessiin liittyvissä asioissa hieman kotimaisia paremmin.
Tiedot käyvät ilmi Itellan teettämästä tutkimuksesta. Siinä selvitettiin kuluttajien mielipiteitä kotimaisen ja ulkomaisen verkkokaupan tilausten ja tavaran toimittamisen sujuvuudesta.
Itellan verkkokaupan palveluiden kehitysjohtaja Kari Nykäsen mukaan kuluttajat odottavat kotimaiselta kaupalta nopeampia toimituksia.
Selvityksen mukaan kuluttajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä verkkokauppojen tekniseen toimivuuteen. Parannuksia toivotaan arviointi- ja vertailutietojen saatavuuteen sekä toimitusajoista informoimiseen.
Rekisteröityminen verkkokauppaan saa tutkimukseen vastanneilta hyvin ristiriitaisen palautteen.
Osa kuluttajista ei selvityksen mukaan mielellään luovuta henkilötietojaan kauppiaiden käyttöön, kun toiset kokevat saavansa rekisteröitymisestä myös hyötyä esimerkiksi tarjousten muodossa.