KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuriuutiset

Jussi Sorjanen tähtää korkealle ja syvälle – ”Linjani on, että kaudelle löytyy aina pari maailmantason huippuesitystä”

– Linjani on, että kaudelle löytyy aina pari maailmantason huippuesitystä, sanoo Espoon teatteri &:n taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen.

– Linjani on, että kaudelle löytyy aina pari maailmantason huippuesitystä, sanoo Espoon teatteri &:n taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen. Kuva: Antti Yrjönen

Veli-Pekka Leppänen
9.2.2025 14.00

– Pyrin luomaan Espoon teatteri &:stä kansainvälisesti merkittävän teatterin, Jussi Sorjanen lausahtaa tyynesti – mitenkään isottelematta.

Syksyllä Sorjanen aloitti Espoon kaupunginteatterin eli &:n taiteellisena johtajana.

Tätä nykyä jylläävien taide- ja kulttuurituen kavennuksien keskellä hänen lausumansa tavoite on yllättävä, mutta totta kai täysin kannatettava.

Mikä kaveri tämä Sorjanen oikein on? Hän on vasta 38-vuotias mutta ehtinyt kerätä pinon meriittejä näyttämötaiteessa. Ryhtyessään vuonna 2009 luotsaamaan lahtelaista Teatteri Vanhaa Jukoa hän oli nuorin teatterinjohtaja Suomessa – ja kaudesta tuli menestys. Sittemmin on ohjauksia kertynyt ympäri maata, samoin kuin johtaja-aika Viirus-teatterissa Helsingissä.

Teatteritaipaleensa alkua viitoittaneiksi hän nimeää Kalle Holmbergin ja Kristian Smedsin.

Jussi Sorjanen silmäilee avariin maisemiin.

– Haluan edistää dialogia suomalaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden välillä, hän sanoo.

– Aiomme tuoda estradille maailmantason esityksiä, tulevatpa kulloisetkin tekijät sitten kotimaasta tai ulkomailta. Tai sekä että. Ohjenuora on esteettisesti, laadullisesti ja eettisesti kestävä taso.

Teatteri saa sisältää polemiikkia, ristiriitoja ja konfliktiakin. Sorjasen mukaan keskeistä on luoda ja vaihtaa reippaita näkemyksiä yhteiskunnasta ja maailmasta, ”ettei teatteri ja suomalainen teatteri jäisi muusta elämästä irralliseksi saarekkeeksi”.

Omaperäinen teatteri

Jussi Sorjasta voi luonnehtia keskustelevaksi ja avoimeksi, ja sama määre soveltuu Espoon teatteri &:iin – eräistäkin syistä. Kyseessä on sikäli omaperäinen laitosteatteri, että pysyvää henkilökuntaa ovat vain tekniikan, talouden ja markkinoinnin kaksikymmentä ammatti-ihmistä – kun taas vakituisia näyttelijöitä, ohjaajia tai dramaturgeja ei ole yhtään!

Espoon teatteri &:stä puuttuu taiteellinen vakioensemble, jonka varaan sommiteltaisiin ohjelmistoa roolituksineen. Jokainen esitys tilataan aina ulkopuolelta, ja sitä esitetään aikansa, kunnes on taas seuraavien vuoro. Kaikki ovat vierailijoita.

”Haluan edistää dialogia suomalaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden välillä.”

Näetkö tämän kertaluonteen haittana vai rikkautena, Jussi Sorjanen?

– Aikaisemmin olen aina työskennellyt pidemmän ajan ensemblen kanssa, ja siinähän on puolensa. Espoon teatteri &:n kerrallisuutta pidän tällä hetkellä rikkautena. Se suo uudenlaista vapautta koostaa monisärmäistä ohjelmistoa.

Käytäntö antaa tilaa myös esityskartan yllätyksille.

Ohjelmiston synty

Kevään 2025 ohjelmisto on ensimmäinen Sorjasen kokoama. Kahdeksasta esityksestä neljä on suomalaista, neljä ulkomaista.

– Linjani on, että kaudelle löytyy aina pari maailmantason huippuesitystä, saavat löytyä Suomestakin ja mieluusti sellaisia, että olisivat vietävissä myös ulkomaan teattereihin. Että tämä ei olisi vain teatterin tuontia vaan yhtä lailla vientiä, siis vuorovaikutusta, Sorjanen selvittää.

Kotimaanteatterien yhteistyö on jo vakiintunutta tapaa, johon Espoon teatteri osallistuu aktiivisesti. Yhden näytelmän tekoa saattaa tukea puolen tusinaa teatteria, joissa kaikissa esitys valmistuttuaan sitten kiertää. Esimerkiksi Minna Canthin klassikkonäytelmä Anna Liisa on tällainen yhteistuotanto, joka saa Espoon-ensi-iltansa huhtikuussa.

– Ja haluan myös pitää hihassa aina yhden villin kortin – eli esityksen joka yksinkertaisesti on pakko nähdä. Tänä keväänä se on puolalainen She was a friend of someone else -produktio, ihmisoikeuksia ja aktivismia myllertävä juttu.

Sorjasen työnä on kiertää festivaaleja, seurata esityksiä paljon ja monipuolisesti. Suomessa ja etenkin maailmalla.

– Kyllähän toisinaan tulee tyhjääkin nuottaa, mutta joka tapauksessa alan festivaalit ovat kätevä tapa etsiä uutta, saada vinkkejä ja verkostoitua. Yhteydet maailmalle jäävät muuten liian pintaan.

Jussi Sorjasen työnä on kiertää festivaaleja, seurata esityksiä paljon ja monipuolisesti. Suomessa ja etenkin maailmalla.

Jussi Sorjasen työnä on kiertää festivaaleja, seurata esityksiä paljon ja monipuolisesti. Suomessa ja etenkin maailmalla. Kuva: Antti Yrjönen

Teatteri on demokratiaa

Sorjanen julkaisi vastikään Helsingin Sanomissa (13.11.2024) näkemyksensä teatteritukien leikkauksista. Hän vertasi siinä teatteria demokratiaan, joiden molempien synnyinmaana pidetään Kreikkaa. Sorjasesta se ei ole sattumaa – päinvastoin, kumpikin on liitoksissa sananvapauden edistymiseen pitkällä ajalla.

”Eikä ole sattumaa, että Suomessa, yhdessä maailman toistaiseksi vähiten epäonnistuneimmista ja demokraattisimmista valtioista, on yksi maailman kattavimmista teatterijärjestelmistä”, hän kirjoittaa. ”Teatteri ja demokratia ovat historiallisesti kulkeneet käsi kädessä.”

Kulttuurielämämme edellytysten kuristamista Sorjanen ei ymmärrä saati hyväksy. ”Isopyörä pyörii kaikkien kannalta kauheaan suuntaan.”

Kulttuurin Suomi

Sorjanen silmäilee kulttuurimme kuvaa historiallisesti. Suomen ja suomalaisuuden muodostumisessa on kulttuurilla ollut painava, miltei ratkaiseva osansa ja kädenjälkensä. 1800-luvulta alkaen Suomea maalattiin, sävellettiin, näyteltiin ja kirjoitettiin näkyville.

– Suomen idea on luotu kulttuurin ja kielen kautta, Sorjanen muistuttaa.

– Kuten ohjaaja Aki Kaurismäki on kiteyttänyt, ilman kulttuuria ei ole kansakuntaa.

Sorjasen mukaan sotien jälkeisellä ajalla on maassamme jalostunut sekä kansanvallan syvempi perinne että elinvoimainen teatterikenttä.

– Demokraattisen eetoksen valtio – jollaisena haluan Suomen yhä nähdä – ymmärtää tarvitsevansa teatteria.

Esimerkiksi Sakset seis! -tapaisia kansalaisliikkeitä ja -adresseja Sorjanen arvostaa demokratian itsepuolustuksena, ja välttämättömänä sellaisena.

Ajattelutapa muuttuu

Viime aikojen jyrkän kulttuurisen vedenjakajan Sorjanen asettaa vuonna 2017 virinneeseen Me too -kampanjaan.

– Me too, osin myös Black lives matter -liike, pani maailmanmitassa käyntiin arvojen ja ajattelutavan suuren murroksen. Se kytkeytyy valtarakenteisiin ja tasa-arvoon, siten myös kaiken taiteen sisältöihin, hän hahmottaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Laajemmassa katsannossa Jussi Sorjanen näkee muutoksen peräti vallankumouksellisena. Vaikutuksen voi havaita säteilleen läpi yhteiskuntien.

– Oli aika ennen Me toota – ja on aika jälkeen Me toon.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laura Gustafssonin uusimman teoksen päähenkilölle olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus.

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

Viides artikla on Aamos Hongalta toinen loistotrilleri saman vuoden aikana.

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

Koteihinsa pelien pariin jumittuneita nuoria miehiä katoaa Petja Lähteen kolmannessa dekkarissa.

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

Tuomas Liusin seikkailukirjojen kannet ovat mahtavia. Siitä kiitos Timo Nummiselle.

Merirosvot riehuvat Itämerellä ja haaveet kaatuvat hirmuvireessä olevan Tuomas Liuksen seikkailujännärissä Rikottu rintama, jossa on syvempikin puoli

Uusimmat

Rakennusalan näkymät jatkuvat synkkinä.

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

SDP menestyy vaikka puheenjohtaja Antti Lindtman profiloituu näkymättömyydellä ja mitään sanomattomuudella silloinkin, kun sanoo jotain.

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

Amerikkalaisten konservatiivien aborttia vastustava liike on rantautunut Eurooppaan.

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

Perussuomalaisten takki irtisanomisten helpottamisessa kääntyi täysin.

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
05

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään