KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuriuutiset

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

Laura Gustafssonin uusimman teoksen päähenkilölle olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus.

Laura Gustafssonin uusimman teoksen päähenkilölle olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus. Kuva: Emma Grönqvist

Surrealistisessa Lihakirjassa nainen on noita ja mies on inkvisitio, ja jäniskertoja johdattaa lukijan helvettiin.

Mika Pekkola
5.11.2025 7.00

Voiko jänis kertoa traumasta ja seksuaalisesta väkivallasta jotain sellaista, mitä ihminen ei kykene näkemään?

Tämä kysymys oli kirjailija Laura Gustafssonin lähtökohta seitsemännelle romaanilleen Lihakirja (WSOY 2025). Teos käsittelee ruumiin rajoja ja niiden ylittämistä, ja sen ytimessä on seksuaalisen väkivallan ja raiskauskulttuurin käsittely.

Romaanin jäniskertoja johdattaa lukijaa Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän helvettiin pyrkiessään selvittämään, mitä naisen ja miehen välillä on tapahtunut konstantinopolilaisessa hotellihuoneessa. Romaanin surrealistista tunnelmaa syventää entisestään naisen ja miehen suhteen käsittely noituuden ja inkvisition kautta.

Gustafsson kertoo kiehtoutuvansa jäniksiin liitetyistä moninaisista merkityksistä.

– Jänis on eläin, johon ihmisen on vaikea saada yhteyttä. Jänikset on perinteisesti yhdistetty niin noituuteen kuin hedelmällisyyteenkin. Kirjailija Lewis Carrollin romaanissa Liisan seikkailut ihmemaassa valkoinen jänis johdattaa puolestaan Liisaa Ihmemaan outoon todellisuuteen.

Eläintuotannon väkivalta

Jänis on Gustafssonille myös etäännyttämisen keino.

– Halusin löytää kertojan, joka auttaa tarkastelemaan raiskausta etäännytetysti. Jänis on saaliseläin, ja saaliseläin kykenee tutkimaan traumaa petoeläintä paremmin, koska saaliseläimen elämä on enemmän vaarojen täyttämää kuin pedon. Pyrin lisäksi laajentamaan kerrontaratkaisullani seksuaalisen väkivallan käsittelyn ihmisistä muihin eläimiin.

Eläinnäkökulman huomioiminen tuntui Gustafssonista yksinkertaisesti luontevalta.

– Seksuaaliväkivallasta kirjoittaminen olisi tuntunut vaillinaiselta, mikäli olisin jättänyt muunlajiset huomiotta. Eläimet sivuutetaan usein jopa vasemmistopolitiikassa, vaikka eläinteollisuus on ala, jonka isot taloudelliset voitot valuvat hyvin harvoille, kun taas kärsijöiden puolella olemme kaikki me, koko eläinkunta ja luonto.

Gustafsson tarkentaa, että eläinteollisuus riistää ja tuhoaa suoraan ja epäsuoraan paitsi sen rattaissa revittäviä eläimiä, myös työntekijöitä, ilmakehää, maaperää ja vesistöjä sekä kaikkien muiden lajien elinehtoja.

– Seksuaaliväkivalta puolestaan on olennaisessa osassa eläinteollisuudessa, sillä koko tuotanto perustuu reproduktioon. Niin naaras- kuin uroskehoja raiskataan systemaattisesti, jotta saadaan lihaa ja maitoa tai uusia munijakanoja.

Naaras on ainoa sukupuoli

Gustafsson on käsitellyt aiemmassa taiteellisessa työssään ihmisen eläin- ja luontosuhteen väkivaltaisuutta. Romaanissaan Mikään ei todella katoa (Like 2023) hän kirjoitti eläinoikeusaktivismista, ja Seinäjoen taidehallissa vuonna 2021 yhdessä kuvataiteilija Terike Haapojan kanssa toteuttamassaan Siat-näyttelyssä hän kritisoi tuntevien olentojen käyttämistä tuotantokoneina.

– Kulttuurillemme olennainen eläin–ihminen-jako on hyvin väkivaltainen. Kyse ei ole biologiasta vaan siitä, mihin kategoriaan, eläimen vai ihmisen, kukin yksilö kulloisenakin historiallisena hetkenä asetetaan.

”Halusin löytää kertojan, joka auttaa tarkastelemaan raiskausta etäännytetysti.”

Gustafsson jatkaa, että filosofian historiassa on puhuttu kaksituhatta vuotta siitä, että naiset ovat vähemmän ihmisiä kuin miehet.

– Ruumis, eläimellisyys ja sukupuoli ovat likaisia, kun taas järki ja mieli ovat puhtaita, ruumiittomia ja sukupuolettomia mutta eivät missään nimessä feminiinisiä tai eläimellisiä. Siksi kirjoitan romaanissani, että naaras on ainoa sukupuoli.

Eläimeksi tekeminen on vallankäyttöä, jonka päämääränä on elämän ja kuoleman hallinnointi. Eläin on pelkkää lihaa, eikä sillä ole itseisarvoa tai toimijuutta, ja sen vuoksi sille voi tehdä mitä tahansa.

– Globaalille pohjoiselle ominaisessa arvomaailmassa toimijuus sijoitetaan mieleen, aivoihin ja lopulta talouteen, joka on yhteiskunnan korkein järki. Vain taloudellisesti kannattavilla ja tehokkailla asioilla on merkitystä. Moraali taipuu talouden edessä. Se, että maaperä on kymmenen vuoden kuluttua tuhottu, on epäolennaista, sillä tärkeää on vain järjestelmän toiminta.

Totuudesta ja nimeämisestä

Gustafsson paljastaa Lihakirjassa vallankäytön ideologisen luonteen. Valta on niillä, jotka pääsevät kertomaan, mikä on totta ja mikä ei. Lihakirja onkin pohjimmiltaan tarina totuudesta, kielestä ja nimeämisestä. Gustafsson kirjoittaa: ”Nimeäminen muuttaa kaiken. Se muuttaa sen, mitä nähdään.”

Esimerkiksi eläintuotannossa hyödynnetty sana ”keinosiemennys” verhoaa Gustafssonin mukaan totuuden.

– Niin kauan kuin käytämme väärää sanaa, emme ymmärrä, millaisille lähtökohdille eläintuotanto perustuu. Sama pätee seksuaaliväkivallan suhteen. Raiskauksen narratiivi on vakiintunut kulttuurissamme tietynlaiseksi, ja siksi monet raiskatut eivät uskalla sanoa, tai eivät ehkä edes itse usko, että heidät on raiskattu.

Gustafsson lisää, että raiskausta koskevien kulttuuristen käsitysten muuttaminen edellyttää myös raiskaukseen liitetyn häpeän käsittelyä uudella tavalla.

– Raiskausten peittely hyödyttää raiskauskulttuuria ja ihmisiä, jotka raiskaavat. Miksi koemme jonkun nimeämisen raiskaajaksi pahemmaksi kuin sen, että joku raiskataan? Meille opetetaan, että väärä syytös on niin hirvittävä asia, että on parempi vaieta myös oikeista syytöksistä. Naiset kasvatetaan myös pelkäämään enemmän sitä, että heitä syytetään perusteettomasta raiskaussyytöksestä kuin sitä, että keskuudessamme liikkuu iso liuta raiskaajia.

Traumatisoiva yhteiskunta

Gustafsson siirtää Lihakirjan loppupuolella huomionsa yksittäisestä raiskauksesta yhteisöllisiin rakenteisiin. Samalla hän kaivaa esiin yksilöllisten traumojen yhteiskunnallisia juuria. Romaanin naisellekaan olennaista ei ole lopulta kosto tai oikeus vaan totuus.

– Traumaa ei tulisi tarkastella vain henkilökohtaisena kokemuksena, sillä trauma ei rajaudu aina yksilöpsykologiaan. Yhteiskuntamme on kokonaisuutena traumatisoiva.

ILMOITUS
ILMOITUS

Gustafsson ei kuitenkaan pidä traumakulttuuria leimallisesti oman aikamme ilmiönä.

– Kirjallisuushistoria on täynnä sotakirjoja. Mitä ne ovat elleivät traumakirjallisuutta? Ovatko ne seikkailukirjoja? Myös Väinö Linnan romaanitrilogia Täällä Pohjantähden alla käsittelee yhteiskunnallisia traumoja.

Traumakeskustelussa tulisikin Gustafssonin mielestä keskittyä enemmän yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin rakenteisiin. Niiden tarkastelu voisi tarjota vastauksia siihen, miksi ihmisten koetaan olevan nykyään niin herkkiä ja haavoittuvaisia.

– Voisiko olla, että talouselämä, joka määrittää elämäämme, repii meitä kappaleiksi ja vie resilienssimme?

Gustafsson huomauttaa, että viime vuosikymmeninä tapahtuneet parannukset naisten asemassa ovat vaarassa kumoutua konservatiivisen ja fasistisen politiikan paluun myötä. Hän pitää nykyisiä poliittisia kehityskulkuja järkyttävinä.

– Yhteiskuntajärjestelmämme on patriarkaalinen, vaikka johtoasemissa on mukana myös yksittäisiä naisia. Hyvin pieni eliitti, joka koostuu usein valkoisista, varakkaista miehistä, kontrolloi kokonaisuutta ja kerää voitot ja hyödyt itselleen. Katsoin hiljattain uudelleen Margaret Atwoodin kirjan Orjattaresi pohjalta tehtyä sarjaa The Handmaid’s Tale, ja tajusin, että ei saatana, tämä on oppikirjaesimerkki siitä, kuinka saavutetut oikeudet voidaan pyyhkiä pois jopa turvatussa asemassa olevilta ihmisiltä kuten keskiluokkaisilta heteronaisilta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viides artikla on Aamos Hongalta toinen loistotrilleri saman vuoden aikana.

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

Koteihinsa pelien pariin jumittuneita nuoria miehiä katoaa Petja Lähteen kolmannessa dekkarissa.

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

Tuomas Liusin seikkailukirjojen kannet ovat mahtavia. Siitä kiitos Timo Nummiselle.

Merirosvot riehuvat Itämerellä ja haaveet kaatuvat hirmuvireessä olevan Tuomas Liuksen seikkailujännärissä Rikottu rintama, jossa on syvempikin puoli

Jussi Kaakisen kansikuva on Lyijynharmaan taivaan paras osa.

Tapani Bagge lähettää yksityisetsivä Mujusen pitkälle tauolle, mutta eläkekin voisi olla paikallaan

Uusimmat

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Zohran Mamdani valittiin New Yorkin pormestariksi.

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

Työttömät saavat entistä huonommin palveluja.

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään