Eroon koneista ja ihmisistä
Flybe-järjestelyssä on kyse osaltaan Finnairin pitkään jatkuneesta halusta päästä eroon Embraer-koneistaan. Itse reitit säilyvät Finnairin hallussa ja se myy niille liput entiseen malliin: asiakkaan ei ole tarkoitus huomata muutosta.
Toinen osa kuviosta on yhtiön myös pitkään jatkunut kisailu henkilökuntansa kanssa työehdoista. Tiedotteessa Finnair ilmoittaakin jatkavansa kartoitustyötä Flybe-kumppanuuden ulkopuolelle jäävän Euroopan liikenteen tehostamiseksi.
Mistä säästyy, kun yhtiöillä on 14 kuukauden ajan satakunta työntekijää enemmän kuin lentotoimintaan tarvitaan?
Kansan Uutiset kertoi toukokuussa Finnairin merkittäväksi liikekumppaniksi muodostuneen Flyben omistusjärjestelyistä, joihin liittyy Jerseyn veroparatiisisaari.
Valtion lentoyhtiö Finnair ja Flybe allekirjoittivat sitovan sopimuksen Finnairin satapaikkaisten Embraer 190 -koneiden siirtymisestä Flybe Finlandin lennettäviksi 28. lokakuuta alkaen.
Finnair ilmoittaa jatkavansa selvityksiä myös muun Euroopan-liikenteensä tehostamiseksi.
Lentäjät jäävät Finnairin palvelukseen, mutta Flybe palkkaa uuden matkustamohenkilökunnan. Finnairin tarkoitus oli, että henkilökunta siirtyisi Flybelle, mutta ainoastaan lentäjät suostuivat siirtoon. Lentäjien työehtosopimusta muutettiin neuvotteluissa siten, että kaikkien Finnairilla lentävien työmäärää lisättiin.
Säästöjä sadan henkilötyövuoden lomautuksista
Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers kertoi toukokuussa Kansan Uutisille, että vain vapaaehtoiset matkustamohenkilökunnan siirtymiset tulevat kyseeseen. Flybessä vallitseva palkkataso on merkittävästi alempi kuin Finnairissa.
Finnair esitti henkilökunnalle neuvotteluissa, että Flybelle siirtyvien Embraer-koneiden matkustamohenkilökunnaksi tarvitaan sata ihmistä. Finnairin matkustamohenkilökunnalla on irtisanomissuoja vuoden 2013 loppuun.
Koska yhtiöillä on vähintään 14 kuukauden ajan satakunta työntekijää enemmän kuin lentotoimintaan on ilmoitettu tarvittavan, Finnair aloittaa marraskuussa sadan henkilötyövuoden lomautukset , jotka jatkuvat irtisanomissuojan päättymiseen asti.
Finnair pyrkii toimillaan parantamaan Euroopan-liikenteensä kannattavuutta. Tiedotteen mukaan Flybe-yhteistyö ”mahdollistaa yli 25 prosentin säästöjen saamisen sopimuksen vaikutuspiirissä olevista kuluista, kun säästöjen aikaansaamiseksi vaadittavat toimenpiteet on täysin toteutettu”.
Tiedotteessa ei kerrota, mitä toimenpiteet ovat, eikä sitäkään, milloin säästöt toteutuvat. Se tiedetään, että Finnairin säästöohjelma jatkuu vuoteen 2014 ja että sillä tavoitellaan kulutason ”pysyvää alentamista” 140 miljoonalla eurolla.
Vuoden 2014 esiintyminen suunnitelmissa voi olla enne silloin toteutettavista merkittävistä henkilöstövähennyksistä. Finnairille eivät ole riittäneet esimerkiksi matkustamohenkilökunnan kanssa sovitut säästöt, joiden se on kuitenkin myöntänyt hidastaneen kulujen nousua.
Finnair vuokraamassa ulkomaista henkilökuntaa
Finnair aloitti viimeksi syyskuussa yhteistoimintaneuvottelut, koska se suunnittelee alihankkijan käyttämistä espanjalaisen henkilökunnan saamiseksi Barcelonan- ja Madridin-reittilennoille sekä Kanarian-lomalennoille. Lisäksi Finnair haluaa Aasiaan suuntautuville charter-lennoille osin sikäläistä henkilökuntaa ja samoin New Yorkin -lennoille.
Säästöt alihankkijan käytöstä muodostuisivat henkilökunnan pienenevistä majoitus- ja päivärahakustannuksista, kun matkustamohenkilöstö ei yöpyisi kohteessa. Tiettävästi alihankkijankin työntekijöille täytyisi maksaa suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka.
Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen tietojen mukaan Finnairin suunnitelmat olivat neuvottelujen alkaessa keskeneräiset ja mahdollinen alihankkijakin vielä haussa.
Uutista on päivitetty sadan henkilötyövuoden lomautuksilla klo 14.32.
Eroon koneista ja ihmisistä
Flybe-järjestelyssä on kyse osaltaan Finnairin pitkään jatkuneesta halusta päästä eroon Embraer-koneistaan. Itse reitit säilyvät Finnairin hallussa ja se myy niille liput entiseen malliin: asiakkaan ei ole tarkoitus huomata muutosta.
Toinen osa kuviosta on yhtiön myös pitkään jatkunut kisailu henkilökuntansa kanssa työehdoista. Tiedotteessa Finnair ilmoittaakin jatkavansa kartoitustyötä Flybe-kumppanuuden ulkopuolelle jäävän Euroopan liikenteen tehostamiseksi.
Mistä säästyy, kun yhtiöillä on 14 kuukauden ajan satakunta työntekijää enemmän kuin lentotoimintaan tarvitaan?
Kansan Uutiset kertoi toukokuussa Finnairin merkittäväksi liikekumppaniksi muodostuneen Flyben omistusjärjestelyistä, joihin liittyy Jerseyn veroparatiisisaari.