Telakan saama optio laukesi Kansan Uutisten saamien tietojen mukaan viime kuun lopussa. Sopimuksen mukaan optio astuu voimaan, jos varustamo ei ilmoita sen perumisesta määräaikaan mennessä.
Saksalaiselle TUI:lle menevän ensimmäisen aluksen rakennustyöt alkoivat tänään maanantaina. Alusten työllistävä vaikutus on yhteensä 11 000 henkilötyövuotta. Alus toimitetaan tilaajalle keväällä 2014. Työllisyyden kasvu näkyy ensimmäiseksi lohkonvalmistuksessa.
Työntekijät ovat olleet huolissaan jatkotilauksen saamisesta. Pahana kilpailijana on pidetty saksalaista Mayer Werft telakkaa.
Mahdollisesti STX:lle on tulossa kokonaisen laivasarjan rakentaminen saksalaisvarustamolle. STX Finlandin talousjohto ei kerro, onko kolmannesta aluksesta solmittu optiota toisen aluksen valmistamisen varmistuttua.
STX Finlandin varatoimitusjohtaja Jari Anttila kertoo, että ensi kesänä telakalla on töissä noin 2 000 työntekijää, jolloin toisen aluksen rakentaminen alkaa. Laivan on määrä valmistua keväällä 2015.
– Olemme erittäin tyytyväisiä, että TUI Cruises vahvisti toisen aluksen tilauksen, ja saamme rakentaa upealle Mein Schiff 3:lle (minun laivani) sisaraluksen. On myös upeaa, että pääsemme aloittamaan ensimmäisen risteilijäntuotannon intensiivisen suunnittelutyön jälkeen, Anttila tuuletti.
– Oltuamme alalla vasta neljä vuotta ja tuotuamme markkinoille kaksi alusta olemme ylpeitä siitä, että voimme edetä ensimmäisen oman uudisrakennuksemme rakentamisen suhteen ja täten jatkaa laivastomme kasvattamista, totesi puolestaan TUI:n toimitusjohtaja Richard J. Vogel.
Myös loistoristeilijän tilaus mahdollinen
Huhuja on liikkunut jo pitkään amerikkalaisen varustamon Royal Caribbean Cruise Linen aikeista (RCCL) tilata kolmas loistoristeilijä Turun telakalta. Turun Sanomat on verkkosivuillaan kertonut, että varustamo on vahvistanut huhun. Se ei ole kuitenkaan päättänyt, miltä telakalta alus tilataan.
Turun telakalla on siis mahdollista saada tämän vuoden aikana vielä toinen suuri tilaus. Jos tilaus toteutuu, työllisyys olisi turvattu ainakin vuoteen 2016 asti, ehkä pitempäänkin.
Turun telakka on sikäli etulyöntiasemassa, että sillä ja alihankkijoilla on hallussaan edellisten alusten piirustukset sekä tietotaito rakentaa vaativia kohteita.
Jos työmäärä nousee Turussa telakan suorituskykyä suuremmaksi, osa töistä voitaneen siirtää STX:n Rauman telakalle, jonka tilauskirja on ohenemassa. Raumalle odotetaan lauttatilausta norjalaiselta Color Linelta.
Lomautuksilta ei vältytä
Parantuneesta työllisyystilanteesta huolimatta telakka ei kuitenkaan kokonaan välty lomautuksilta ensi vuoden alkupuolella. Vikingin Linen tilaama matkustajalaiva luovutetaan tammikuun 13. päivä 2013.
Pääluottamusmies Jari Aalto kertoo, että lomautukset koskevat pääasiassa varustelutöissä olevia. Aalto arvioi, että lomautetuiksi joutuisi noin 300 henkeä. Tällä hetkellä jo muutama työntekijä on jo lomautettuna. Telakan henkilöstömäärä on 1 350.
Viking Grace -matkustaja-autolautta tulee linjalle Turku – Ahvenanmaa – Tukholma. Se edustaa viimeisintä ympäristöteknologiaa ja käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua, josta ei aiheudu päästöjä käytännössä lainkaan hiilidioksidia lukuunottamatta. Laiva täyttää jo nyt Itämerelle vuonna 2016 voimaan tulevat päästörajat. Vastaavanlaisia laivoja ei ole muualla rakennettu.
Laivojen suunnittelussa kuten rungon muodon määrittämisessä on pyritty energiatehokkaisiin ratkaisuihin.
Telakalla ja Varsinais-Suomessa toivotaan, että uuden suomalaisen teknologian myötä laivanrakennusteollisuutemme lähtee uuteen nousuun. Itämeren piirissä laivojen päästörajoitukset kiristyvät, jolloin STX:llä on ainakin toistaiseksi etulyöntiasema muihin telakoihin verrattuna.
Telakka on tämän vuoden puolella pystynyt tasoittamaan työttömyyskuoppia toimittamalla offshore-kalustoa amerikkalaiselle Conoco Philips -yhtiölle, joka on norjalaisen Kværner Sordin alihankkija. Telakka on rakentanut asuntomoduuleja Norjan öljykentille.