Ensimmäisen risteilijän runkotyöt telakalla ovat jo käynnissä. Aalto ei oikein jaksa uskoa, että työt valuisivat kesken kaiken muualle eli lähinnä Ranskaan. Sitäkään mahdollisuutta pääluottamusmies ei kokonaan sulje pois.
Jos TUI-ykkösen työnimellä kulkeva tilaus saadaan pidetyksi Turussa, Aallon mukaan kakkosenkin saaminen on hyvin todennäköistä. Kilpailija ei pysty rakentamaan toista alusta kilpailukykyiseen hintaan, koska Turulla on suunnittelu- ja alihankintavalmius sarjan ensimmäisen laivan rakentamisesta.
Turun telakka oli saamassa kolmea risteilijää koskevat tilaukset. Kun USA-laiselle Royal Caribbean Cruises -varustamon tilaus luisui kaikista ennakko-odotuksista huolimatta STX:n Ranskan telakalle, TUI:lle menevien alusten takauspaketti on pistettävä uusiksi.
Telakkayhtiölle oli leivottu valtiontakausyhtiö Finnverassa yhteensä 1,7 miljardin euron takaus kolmen laivan rakennusaikaisille lainoille.
Amerikkalaisvarustamon arviolta jonkin verran alle miljardin euron tilaus edusti tilauspaketista noin puolta. TUI:lle kaavailtujen alusten yhteishinnan on arvioitu olevan noin 800 miljoonaa euroa. Finnvera pitää yhtenä merkittävänä kriteerinä takauksilleen telakkayhtiön tilauskantaa.
Royal Caribbean omistaa puolet TUI-varustamosta. Pelkona on, että TUI valitsee kuitenkin risteilijätoimittajakseen Saint-Nazairen telakan kuten Caribbeankin teki.
Telakan lopetus reaalinen uhka
Aalto myöntää, että Turun telakan lopetus on olemassa oleva uhka. Korealainen STX on myynyt omistuksiaan. Miksi emoyhtiö pitäisi kynsin hampain kiinni Turun telakan omistuksesta, jos tilauskirja näyttää nollaa vielä ennen vuotta 2015?
Royal Caribbeanille valmistettujen kahden Oasis-luokan loistoristeilijän toimittamisesta on kulunut jo pitkän aikaa. Sarjan toinen alus luovutettiin tilaajalle lokakuussa 2010.
Vastaavan kokoisen tilauksen saamista ei Aallon mukaan ole maailmanmarkkinoilla näkyvissä. Pienempien, nopeasti työn alle otettavien tilausten saamisesta olisi apua työllisyyden ainakin osittaisen säilymisen kannalta tärkeää. TUI-kakkonen valmistuu vuoden 2015 loppupuolella. Ensimmäisinä lomautuslistalla olisivat teräspuolen 600 työntekijää.
Aallon mukaan mahdollisuudet risteilijätilauksen saamiseen kaatoi hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan kielteinen päätös 50 miljoonan euron pääomalainalle STX Finlandille. Sitä ei pääluottamusmies mene sanomaan, että tilaus olisi automaattisesti tullut lainan ansiosta.
Pääluottamusmies kertoo saaneensa kuvan, että osa poliittisista päättäjistä katsoo telakkateollisuuden olevan Suomessa tarpeeton toimiala. Tässä hän viittaa erityisesti elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) toimintaan.
Aallon mukaan osa kansanedustajista ei tiennyt, mistä lainapäätöksessä oli kyse ja ministerit eivät ottaneet päätöksestä vastuuta. Pääluottamusmiehen mukaan ratkaisu vaikuttaa Suomen koko telakkaklusteriin ja heijastusvaikutuksia sillä on konepajateollisuutta myöten.
Kolmen tilauksen saaminen Turkuun olisi merkinnyt 20 000 henkilötyövuoden vaikutusta pääasiassa lounaisrannikolle. Asiantuntija-arvion mukaan pelkästään telakan oman, runsaan 1 300 työntekijän työttömyys aiheuttaa vuodessa lähes 35 miljoonan euron loven yhteiskunnalle työttömyyskorvauksina ja menetettyinä verotuloina.