– Toteutuessaan tilaus olisi tuonut tuhansia työpaikkoja Suomeen ja Turkuun, Pusila toteaa.
Pusila laskee, että Turussa työttömien määrä nousee tuhannella ja Varsinais-Suomessa tästä kaksinkertaisesti. STX Finland ilmoitti keskiviikkona aloittavansa yt-neuvottelut Turun ja Rauman telakoillaan. Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto on arvioinut, että kyse on useista sadoista irtisanottavista.
Varsinais-Suomessa on yli 60 prosenttia enemmän työttömiä kuin ennen taantumaa vuonna 2008, kun muualla maassa vastaava luku on 20-30 prosenttia.
Menetettyään tilauksen STX:n Sain-Nazairen telakalle Suomesta samalla menetettiin 12 000 henkilötyövuotta. Luku koskee telakan omaa henkilöstöä sekä alihankintaverkostoa. Tämän lisäksi on arvioitu yhden telakkatyöläisen työllistävän epäsuorasti 1-2 ihmistä.
Osa ulkomaisesta työvoimasta on Turun telakalta jo palannut koteihinsa, kun Viking Grace -ruotsinlaivan rakentaminen saatiin juuri päätökseen.
Jos loistoristeilijän tilaus olisi toteutunut, Pusilan mukaan olisi ollut vuosi kaksi aikaa odottaa risteilijämarkkinoiden elpymistä ja uutta tilausta. Tällä hetkellä ei risteilijäkauppoja maailmalla ole näköpiirissä.
Saksalaistilaukset epävarmat
Royal Caribbeanin tilauksen kaatumisen vuoksi myös jo saksalaisen TUI-varustamon kanssa päätettyjen kauppojen rahoitus raukesi. Erikoissuunnittelija Petri Pihlavisto ELY-keskuksesta pitää todennäköisenä, että kahden risteilijän sarjasta ensimmäisen työt saadaan pidettyä Suomessa. Laivan rakentaminen on jo alkanut.
Aivan täysin pois suljettu ei ole sekään mahdollisuus, että työt keskeytetään. Näin Pihlaviston mukaan on käynyt Espanjassa.
Toisen aluksen rakentamisen säilyminen Turussa on epävarmempaa. Alusten työllistävä vaikutus on 5 500 henkilötyövuotta kappaleelta eli yhteensä lähes saman verran kuin ohi suun menneen loistoristeilijän.
Jos kauhuskenaario todella toteutuu, väen vähentäminen on telakalla edessä lähes välittömästi. TUI-ykkönen työnimellä kulkevan aluksen on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppupuolella ja kakkosen tästä vuoden kuluttua. STX jatkaa neuvotteluja risteilijöiden rakennusaikaisesta rahoituksesta.
Turun ja Rauman telakoilla on yhteensä noin 2 200 työntekijää. Täysin varmoja tilauksia Turun telakalla ei ole ja Rauman telakallakin on tilauskirjassaan vain yhden ulkovartiolaivan toimittaminen.