Ruotsinlaivan Viking Gracen LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla kulkevan tilauksen saaminen Turkuun avasi STX Finlandille mahdollisuuksia saada rakentaa lisääkin LNG:llä kulkevia aluksia. Taina kuitenkin hieman toppuuttelee. Maakaasulla liikennöivät alukset tulevat ainakin aluksi kyseeseen lähinnä lyhyillä reiteillä kuten norjalaisen Color Linen Norjan ja Saksan väliseen sekä Suomen, Ruotsin ja Viron väliseen liikenteeseen.
Norjalaisvarustamo on kertonut jo vuosi sitten tilaavansa kaksi LNG-alusta. Viking Line päättää toisen kaasulla kulkevan aluksen tilaamisesta syksyllä. Turun telakalta valmistui tammikuussa lajissaan ensimmäinen suuri LNG-laiva Turun ja Tukholman välille.
Varustamot seuraavat tarkkaan, miten Viking Gracen liikennöinti maakaasulla toimii.
STX:n Turun ja Rauman telakat ovat rakentaneet aluksia Color Linelle. Mahdollisesti saksalaiset varustamot Aida ja TUI tilaavat uusia risteilijöitä, koska markkinat ovat Saksassa hyvällä mallilla.
Dieselmoottori käy kaasullakin
EU:n rikkidirektiivi tulee voimaan vuonna 2015 Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa. Se antaa STX Finlandille mahdollisuuksia saada tilauksia Turun ja Rauman telakoille.
Tainan mukaan vähärikkiseen maakaasuun siirtyminen on aika vaivatonta rahtilaivoilla, joissa on kansitilaa kaasusäiliöille. Käytössä olevat moottorit on suhteellisen vaivatonta muuttaa käyttämään kaasua dieselöljyn sijaan. Taina muistuttaa, että teknologia on jo olemassa. Esimerkiksi Wärtsilän valmistamat dieselvoimalat voivat käyttää kaasua polttoaineenaan.
Matkustaja-aluksissa on turvauduttava rikinpoistolaitteiden asentamiseen, mikä on kallista. Mahdollisesti direktiivi nopeuttaa varustamoja uusimaan laivakalustoaan, jos laivat ovat elinkaarensa loppupuolella.
Kaasu hieman halvempaa
Kaasu on Tainan mukaan hieman halvempaa polttoainetta kuin öljy. Lisäksi öljyn tulevaa hintaa on vaikea ennustaa, kun taas kaasun hinta on vakaampi.
Ongelmaksi kaasuun siirtymisessä on koettu puute satamista, joissa kaasua voidaan tankata. Tämä saattaa jarruttaa Color Linen tilausta. Vikingin ruotsinlaiva tankkaa kaasua säiliöihinsä Tukholmassa käydessään.
Uusia näkymiä tuottaa sekin, että USA on nopeasti tullut kaasuomavaraiseksi. Edullinen kaasu saattaa vauhdittaa amerikkalaisvarustamoja siirtymään uuteen polttoaineeseen, kun ne harkitsevat uusien loistoristeilijöiden tilauksia.
USA:ssa kehitetty öljypitoisen liuskeen hyödyntämiseen soveltuva menetelmä, joka Tainan mukaan mullisti maailman kaasumarkkinoita.