Viikon kysymys
Suomalaisen Työn Liitto on julkaissut Sinivalkoinen jalanjälki -tunnuksen.
Mitä uusi tunnus tarkoittaa, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala?
– Se on suomalaista työtä edistävän kampanjan tunnus. Tunnus esiintyy niissä tuotteissa, joilla on jo käytössään joko Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-tunnus.
Miksi tunnus luotiin?
– Suomalaiset kuluttajat ovat tutkimustenkin mukaan valmiit ostamaan suomalaisia tuotteita ja palveluita erityisesti, jos ne tukevat suomalaista työllisyyttä. Tuotteita ja palveluita on kuitenkin vaikea löytää. Erityisesti vaikeus liittyy päivittäistavarakauppaan.
– Halusimme jäsenyritystemme kanssa tehdä valinnan helpoksi. Syntyi ajatus, että jokainen meistä voi jättää positiivisen sinivalkoisen työllisyysjalanjäljen ostamalla suomalaisia tuotteita.
Mitä muut Suomalaisen Työn Liiton merkit ilmaisevat?
– Avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Sen tunnistaa lähes 90 prosenttia suomalaisista.
– Design from Finland -merkki kertoo, että tuote on työllistänyt suomalaisia suunnittelijoita. Valmistusmaa voi olla mikä tahansa.
– Hyvää Suomesta on Ruokatieto-yhdistyksen merkki. Se kertoo, että elintarvikkeen raaka-aineista vähintään 75 prosenttia on kotimaista.
– Sirkkalehti -merkkiä hallinnoi Kotimaiset kasvikset ry. Merkki tarkoittaa, että tuote on kasvatettu Suomessa.
Eikö Sinivalkoinen jalanjälki ole päällekkäinen neljän muun merkin kanssa?
– Sinivalkoinen jalanjälki on kampanjatunnus, ei alkuperämerkki. Tämä on pikemminkin kattomerkki, joka kattaa edellä mainitut neljä alkuperämerkkiä.
– Tunnus näkyy vuoden ajan mainonnassa ja K-ryhmän kaupoissa.
Ketkä ovat yhteistyökumppanit?
– Kampanja toteutetaan K-ruokakauppojen, Kodin Ykkösten ja Anttiloiden kanssa.
– Mukana on 50 yritystä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL.
Mitkä ovat tavoitteenne?
– Tavoitteena on, että kuluttaja löytää suomalaiset tuotteet ja edistää suomalaista työtä.
– Meillä on tahto jatkaa tätä kampanjaa muodossa tai toisessa vielä tämän vuoden jälkeen.
Onko tarpeen luoda vielä useampia tunnuksia?
– Erikoistuneita tunnuksia ja brändejä tulee varmasti. Kuluttaja haluaa lisää informaatiota. Sitä myötä erilaiset merkinnät lisääntyvät.