KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kiinnostavatko ilmasto-ongelmat moottoriväkeä?

Sebastian Loeb ajoi rallia Keski-Suomessa viime vuonna.

Sebastian Loeb ajoi rallia Keski-Suomessa viime vuonna. Kuva: Lehtikuva/ Roope Salonen

Ralliautoilun MM–sarjan Suomen osakilpailu käynnistyy tänään torstaina Jyväskylässä. Keski-Suomen teillä ottaa mittaa toisistaan 124 autokuntaa. Nelipäiväistä mittelöä tulee seuraamaan kymmeniä tuhansia katsojia. Matka ralliteiden katsomoihin taittuu autoilla.

UP/JOUKO HOVI
30.7.2009 11.44

Viikon kysymys

Ovatko ympäristö- ja ilmastokysymykset olleet millään tavalla esillä moottoriurheiluväen keskuudessa, pääsihteeri Jani Backman AKK–Motorsport ry:stä?

– Ovat, aika vahvastikin. Liitossa toimii työryhmä näiden asioiden käsittelemiseksi. Kansainvälinen autoliitto on hiljattain lanseerannut oman ympäristöohjelmansa. Moottoriurheilussa kehitetään erilaisia komponentteja, joita siirretään tieliikenteeseen, ja haluamme niiden avulla tehdä asioita entistä ympäristöystävällisemmin.

Millä keinoilla moottoriurheilun päästöjä voidaan rajoittaa, koska kasvihuonekaasujen vähentämistä pidetään tarpeellisena?

ILMOITUS
ILMOITUS

– Isossa mittakaavassa me emme lähde sooloilemaan esimerkiksi polttoainekysymyksissä, vaan pysyttäydymme tieliikenteen kanssa samoilla linjoilla. Erilaisia pilottihenkisiä hankkeita silti on, esimerkiksi biokaasulla toimiva ralliauto. Moottoriurheilu mahdollistaa myös muita biopolttoainekokeiluja. Tavoitteena on siirtää hyväksi osoittautuvaa tekniikkaa ”siviilipuolellekin”.

Eikö Yhdysvalloissa eräissä autokilpailuissa käytetä polttoaineena etanolia, joka ei aiheuta kasvihuonekaasupäästöjä?

– Näin on, mutta asia ei ole meillä nyt ajankohtainen. Me elämme niiden päätösten kanssa, joita valtio tekee tieliikennettä varten. Sen vuoksi etanoliakaan ei käytetä. Haistelemme kyllä mahdollisuuksia olla uranuurtajia.

Onko mahdollista säilyttää samanaikaisesti toimiva, hyvinvoiva ympäristö ja moottoriurheilu?

– En näe niitä toisensa poissulkevaksi. Me olemme tehneet mm. selvityksiä moottoriurheilun osuudesta hiilidioksidipäästöihin. Itse kilpa–ajosuoritusten osuus päästöistä on aika pieni verrattuna muuhun kyseisen kilpailun tuomaan liikenteeseen. Sama pätee yleensäkin muihin suuriin tapahtumiin. Jos meille sallitaan urheilusuoritusten tuomat päästöt, niin saadaan aikaan päästöjä pienentävä nettovaikutus, kun voimme toimia pilottina autoteollisuudelle.

Nettovaikutuksen aikaansaaminen edellyttää kuitenkin aikamoista tutkimusta ja tuotekehitystä?

– Kyllä, silloin puhutaan autourheilun MM–sarjoista, joissa autotehtaat ovat tiukasti mukana. Kansallisella tasolla ruohonjuuritasosta puhumattakaan vaikutusmahdollisuudet ovat pienet, vaikka signaaleja huipulle voidaan täältäkin lähettää.

Jos ympäristösyistä joudutaan rajoittamaan päästöjä, eikö ole todennäköistä, että silloin moottoriurheilu on ensimmäisten joukossa rajoitusten piirissä?

– On se mahdollista. Kriisioloissa autourheilun yhteiskunnallinen rooli on pieni, mutta urheilun puolelta on tuotu tekniikkaa yleiseen käyttöön unohtamatta myöskään sen vaikutusta ajotaitoihin.

Oletko itse huolestunut ilmastonmuutoksesta?

– Olen, kaikki merkit pitkällä aikavälillä osoittavat, että ilmasto on muuttumassa ja meidän täytyy ottaa se osana yhteiskuntaa huomioon

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

Minja Koskela esitteli vasemmistoliiton katnaa niin sanottuun velkajarruun tiedotustilaisuudessa eduskunnassa tiistaina iltapäivällä.

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

Eduskuntaryhmät kertoivat velkajarrusta saavutetusta kompromissista, jossa mukana ovat kaikki muut paitsi vasemmistoliito.

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

Tässä sidotaan kulloinkin istuvan hallituksen käsiä kahta kautta. Parlamentaarinen työryhmä asettaa vaadittavat sopeutusmiljardit, ja VM raamittaa käytössä olevat sopeutuskeinot, sanoo vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen.

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

Uusimmat

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

Minja Koskela esitteli vasemmistoliiton katnaa niin sanottuun velkajarruun tiedotustilaisuudessa eduskunnassa tiistaina iltapäivällä.

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

Eduskuntaryhmät kertoivat velkajarrusta saavutetusta kompromissista, jossa mukana ovat kaikki muut paitsi vasemmistoliito.

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

Tässä sidotaan kulloinkin istuvan hallituksen käsiä kahta kautta. Parlamentaarinen työryhmä asettaa vaadittavat sopeutusmiljardit, ja VM raamittaa käytössä olevat sopeutuskeinot, sanoo vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen.

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
05

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025

Suomalaisten luottamus on romahtanut kaikkeen, ja erityisesti hallitukseen, todistaa hallituksen oma tutkimus

14.10.2025

Yritysvastuu on lentämässä europarlamentissa romukoppaan, sanoo Li Andersson

14.10.2025

Oikeistovalta jyllää – vuoden paras politiikka-kirja kertoo, miksi

14.10.2025

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

13.10.2025

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

13.10.2025

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

13.10.2025

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

12.10.2025

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään