KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teema-arkisto

Naiskaarti oli varhaisfeminismiä

Veriruusut -romaanin tamperelaiset naiskaartilaiset Anneli Kanto on sijoittanut asumaan Amurin puutalokortteliin, jossa nykyisin toimii Amurin työläismuseo ja kahvila Amurin Helmi.

Veriruusut -romaanin tamperelaiset naiskaartilaiset Anneli Kanto on sijoittanut asumaan Amurin puutalokortteliin, jossa nykyisin toimii Amurin työläismuseo ja kahvila Amurin Helmi. Kuva: Sirpa Koskinen

– Naiskaartilaisten kannalta sisällissota oli tyttöjen vapaussota. Naiset halusivat olla vapauttamassa työväkeä sorron alta, mutta samalla he halusivat tasa-arvoista asemaa miesten rinnalla.

SIRPA KOSKINEN
27.8.2009 12.03

Veriruusujen kirjoittaja Anneli Kanto:

Tampereen ja Valkeakosken naiskaartilaisista kertovan Veriruusut -romaanin kirjoittaja Anneli Kanto sanoo, että vuoden 1918 sodassa taistelleen naiskaartin radikaalisuus on vaikuttavaa.

– Se oli selvästi varhaisfeminismiä.

Tässä onkin yksi syy, miksi Kanto ryhtyi kirjoittamaan historiallista romaania punaisten joukossa taistelleista naisista tai oikeastaan tytöistä, sillä monet heistä olivat vain 15-kesäisiä, kun he vallankumouksen hurmoksessa leikkauttivat tukkansa lyhyiksi, vaihtoivat hameen housuihin ja heittivät aseen olalle.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Halusin antaa äänen radikaaleille esiäideillemme ja kertoa heidän tarinansa, Kanto sanoo.

Muutakin sanomaa kirjalle löytyy. Kanto on halunnut näyttää, mitä väkivallan käyttö tekee ihmiselle.

– Ja nyt jälkikäteen huomaan vielä yhden: teot, hyvät tai pahat, ovat aina ihmisen tekemiä, ei minkään koneiston. Telottaja on aina ihminen, hän lisää.

Tutkimukset
mahdollisti

Kanto kertoo, että naiskaarti -aihe on kiusannut häntä jo pari vuosikymmentä.

– Ollessani toimittajana Kansan Uutisissa kävin usein Kansan Arkistossa, jossa minulle valkeni, että punakaartissa on ollut aseellisia naisia.

Aihe kiinnosti, mutta silloin naistaistelijoista ei ollut tietoa saatavilla.

– Ensimmäisen historiallisen romaanini jälkeen ajattelin, että ehkä uskaltaisin tarttua aiheeseen, varsinkin, kun nyt asiasta oli jo tutkimuksiakin.

Kannon esikoiskirja Piru, kreivi, noita ja näyttelijä ilmestyi viime vuonna.

Veriruusuissa seurataan naiskaartilaisten koettelemuksia Tampereen ja Valkeakosken taisteluissa. Kannon luomat naishahmot ovat tehdastyöläisiä, jotka tahoillaan taistelevat viimeiseen asti ja päätyvät sitten, kun valkoiset ovat päässeet niskanpäälle kuka vankileirille, kuka pyssynruuaksi. Yksi pääsee pakoon itsensä Verneri Lehtimäen mukana.

Tampereen kirjailija valitsi romaaniin tapahtumien pääpaikaksi monestakin syystä. Ennen kaikkea tietysti siksi, että kaupunki oli kapinan keskiössä, mutta myös, koska hän itsekin on tamperelainen ja monet legendat aiheesta kuullut.

– Ja se siksi, että naiset jäivät viimeisenä puolustamaan raatihuonetta, Kanto lisää.

Valkeakoski pääsi mukaan, koska siellä naiskaartilaisten kohtalo on erityisen traaginen.

– Valkeakoski kiehtoi siksikin, että se on yhden tehdaslaitoksen hallitsema pikkupaikkakunta, jossa väestö jakautui hyvin mustavalkoisesti työläisiin ja herroihin. Työväki seisoi kokonaisuudessaan vallankumouksen takana toisin kuin Tampereella.

Armotonta
söhellystä

Kanto ei nosta kuvaamiaan feminismin esitaistelijoita mitenkään jalustalle, onneksi, vaan kuvaa heitä varsin ronskisti, heikkoina ja vahvoina. Ehkä toisinaan pilkekin silmäkulmassa.

Rankemman kohtelun saa punakaartin miehinen johto, jota romaanissa edustavat Lehtimäen lisäksi muun muassa Tuomas Hyrskymurto.

Kanto kertoo, että taustatyössä hän järkyttyi siitä armottomasta söhellyksestä, jota punainen puoli harjoitti koko ajan.

– Liikkeelle kyllä lähdettiin idealistisesti. Vallankumousjulistus oli hyvin demokraattinen: että jos te toverit havaitsette, että emme oli sopivia, vaihtakaa meidät.

Mutta pian paljastui touhun amatöörimäisyys.

– He osasivat järjestötoiminnan, mutta eivät kapinan johtamista.

Toisen järkytyksen lähdeaineiston penkomisessa kirjailijalle aiheutti rappion nopeus.

– Ensin lähdettiin hurmiolla liikkeelle. Vähän myöhemmin jo karattiin, varastettiin, jätettiin toiset maksamaan. Se oli karmeaa luettavaa.

Näistä huomioista huolimatta romaanin kuvaamat kapinajohtajatkin noudattavat historiallista esikuvaansa.

– Olen yrittänyt kuvata ihmiset isoilla linjoilla sellaisina kuin he ovat olleet todellisuudessakin. Heidän yksittäiset puheensa ja tekonsa ovat fiktiota.

– Mutta kyllä Hyrskymurto todella varasti ja oli muutenkin melkoinen. Lehtimäki taas oli kova ja häikäilemätön, mutta myöskin hyvä sotapäällikkö, Kanto selvittää.

Kiitollisuuden
velassa

Kannon romaani tukeutuu vahvasti tuoreisiin tutkimuksiin. Kirja onkin herättänyt keskustelua historian tutkimuksen ja historiallisen romaanin välisestä yhteydestä. Vohkiiko kirjailija hyvät aiheet historioitsijoilta?

Asian on nostanut esille muun muassa kotimaisen kirjallisuuden professori emerita Liisi Huhtala. Hänen mukaansa (Viikko-Kaleva 21. 11.) historiallisella romaanilla on omituinen taipumus kiehnätä tutkimuksen kylkeen. Hän myös oudoksui lähdeluetteloita romaaneissa. Sellainen löytyy Veriruusuistakin.

Kanto myöntää, että toisaalta lähdeluettelo romaanissa onkin outoa.

– Mutta toisaalta: en halua olla henkinen varas. Olen kiitollisuuden velassa tutkijoille siitä, että he ovat istuneet vuosikaudet arkistoissa, kaivaneet ne tiedon rippuset ja tehnyt ne tutkimukset. Niiden ansiosta minä voin popularisoida siitä eteenpäin.

– Tämän vuoksi kirjani lopussa on lähdeluettelo, ei suinkaan siksi,että leuhkisin, että olen lukenut kaikki nämä kirjat.

Fiktiota
ja faktaa

Ylen TV1:llä on juuri päättynyt kuusiosainen Kekkosesta ja suomettumisesta kertonut sarja Piru ja peijooni, jonka käsikirjoittaja Kanto on.

Teatteri Avoimissa Ovissa pyöri viime talvena Kannon ja Heini Tolan käsikirjoittama näytelmä Fredrika Runebergista.

Myös näissä molemmissa töissä fakta ja fiktio kulkevat käsi kädessä, tosin kaikissa hiukkasen eri tavoin.

– Kyllä, faktan ja fiktion sekoittamisesta on tullut leipätyöni, Kanto nauraa.

Historiallisten tarinoiden kertomisessa teatteri, kirja ja televisio ovat hyvin erilaisia välineitä. Teatteri kestää Kannon mukaan mielikuvitusta, abstraktiutta ja fantasiaa parhaiten.

Toisessa ääripäässä on televisio. Se vaatii konkreettista ja realistista käsittelyä.

– Teatteri taas kestää huonosti faktaa. Proosa kestää sitä parhaiten, siellä on myös eniten tilaa ajankuvan kertomiselle, Kanto vertailee.

Pirun ja peijoonin vastaanotto yllätti Kannon.

– Jos suomettumisilmiö pitää tiivistää kolmeen henkilöön, se tarkoittaa, että toisaalta vedetään mutkat suoriksi ja toisaalta jyrkennetään mutkia.

– Ajattelin, että joku pillastuu, mutta aika on nyt eri eikä aihe enää herätä suuria intohimoja.

Veriruusujen vastaanottoa Kanto on käynyt haistelemassa muutamissa kirjailijatapaamisissa. Niistä yksi järjestettiin joku aika sitten Valkeakoskella.

Paikalla oli niitä, jotka ovat tunnistaneet isomummonsa ja -tätinsä kirjasta. Paikalla oli myös intohimoisia historian harrastajia, joiden kanssa kirjailija väitteli historiallisista faktoista.

Valkeakosken naiskaartilaisten viimeisen yön tapahtumista on kahdenlaista tietoa. Toiset puhuvat raiskauksista, toiset kieltävät ne. Eräät valkeakoskelaiset paikallishistorian harrastajat katsovat, että kaikki tytöt olisivat kuolleet taisteluissa tai matkalla sinne.

– Sanoin heille, että romaanikirjailija tietysti valitsee sen dramaattisemman vaihtoehdon.

Nyt Kannolla ei ole työn alla historiallista teosta vaan nykyaikaan sijoittuva näytelmäteksti. Enempää kirjailija ei vielä paljasta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kirjailija Riitta Vartti

Orvokkinsa oloinen nainen

Kirjailija Alpo Ruuth palkittiin Suomi-palkinnolla. Palkinnon ojensi kulttuuriministeri Suvi-Anne Siimes

Ilman solidaarisuutta ei ole vasemmistoa

Kirjailija Leena Krohn.

Kirjailija Leena Krohn uskoo universaaliin moraaliin

Timo Sandberg ei halua kokopäiväiseksi kirjailijaksi. ? Mistä minä kirjoittaisin, jos en olisi tekemisissä ihmisten kanssa, sanoo metallin kenttää työkseen kiertävä Sandberg.

Ay-toimitsijan toinen elämä

Uusimmat

Etiopian somalialueen paimentolaiset kasvattavat kameleita ja vuohia kuivilla ja kuivuudelle alttiilla alueilla. He joutuvat olemaan liikkeellä jatkuvasti laitumia ja juottopaikkoja eläimilleen etsiessään.

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

Intian Sikkimin osavaltiossa elävä vanhus joutuu jälkipolvien muutettua pois kamppailemaan yksin masennusta, ahdistusta ja orastavaa dementiaa vastaan. Muiden ongelmien päälle tulevat vielä hengenvaarallisen rajut helteet, joiden ennustetaan lisääntyvän sitä mukaa kuin maapallon lämpötila kohoaa.

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään