KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kiinasta tuskin tulee seuraava risteilijätilaus Suomeen

Oasis-sarjan toinen alus valmistuu runsaan vuoden kuluttua.

Oasis-sarjan toinen alus valmistuu runsaan vuoden kuluttua. Kuva: Lehtikuva/ Mikko Stig

PEKKA HELMINEN
1.9.2009 19.30

Turun telakalla enää vuosi armonaikaa

– En ole nähnyt, että kiinalaisia projekteja on liikkeellä, sanoo STX Finland Cruisen hallituksessa henkilöstöä edustava Ari Rajamäki Turun-telakalta.

Finpron Shanghain-vientikeskuksen päällikkö Mauri Frankce ei pidä mahdottomana, että seuraava risteilijätilaus tulisi juuri Kiinasta. Francke antoi lausuntonsa maanantaina Naantalissa pidetyssä meriteollisuuden globaalissa tilannekatsauksessa.

Rajamäki uskoo kuitenkin seuraavan tilauksen tekijän olevan jokin kolmesta maailman suurimmasta risteilijävarustamosta USA:ssa. Hän myöntää, että risteilijämarkkinat ovat kasvussa niin Kiinassa kuin Aasiassa ylipäätäänkin, mutta sellaisesta ei ole puhuttu, että sieltä oltaisiin suuntaamassa tilauksia Eurooppaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Risteilybisnes ottaa Kiinassa vielä ensi askeliaan. Finpron vientikeskuksen Hong Kongin- ja Guangzhoun-päällikön Esa Rantasen mukaan risteilyt ovat tulleet varakkaiden kiinalaisten kiinnostuksen kohteiksi. Ja varakkaita kiinalaisia on kymmeniä miljoonia.

Risteilybuumiin ollaan varautumassa. Shanghaihin ja Hong Kongiin rakennetaan suursatamia, jotka voivat ottaa vastaan myös Suomessa rakennettuja maailman suurimpia risteilyaluksia.

Työt loppuvat runsaan vuoden päästä

Turun-telakalla alkavat työt olla vähissä. Oasis-luokan ensimmäinen alus valmistuu loka-marraskuussa. Sen sisaralus lähtee merille runsaan vuoden kuluttua. Tämän jälkeen tilauskirjaan ei ole saatu ainakaan toistaiseksi jatkoa.

Rajamäen mukaan tilanne ei risteilijöiden osalta ole kuitenkaan yhtä huono kuin perinteisten alusten rakentamisessa.

– Risteilijämarkkinoilla ei ole ylikapasiteettia, Rajamäki toteaa.

Risteilijöitä rakennetaan sen hetkisen tarpeen mukaan, kun taas perinteisiä aluksia tehdään vähän kuin varastoon. Tämän ja laman johdosta Rajamäen mukaan rahtialuksia seisoo pitkin poikin tyhjän panttina maailman satamissa.

Turun-telakan työllisyysongelmia ei Rajamäen mukaan ratkaista valtion yhteysalus- tai sillankorjaustilauksin. Ne voivat toimia vain hätäapuna työllisyyskuopan yli pääsemiseksi.

Toisaalta miljoonankin euron ero tarjouskilpailussa voi ratkaista suurtilauksen saamisen. Tällöin valtion innovaatiotuen suuruus merkitsee paljon.

Samsung luultavasti ensimmäinen

Rajamäki on Francken kanssa samaa mieltä, että todennäköisesti ensimmäinen loistoristeilijän valmistaja Kaukoidässä on korealainen Samsung.

– Samsung voisi aloittaa risteilijän rakentamisen vaikka tänä tai ensi vuonna. Siihen tuskin on teknistä estettä.

– Mutta haluaako yhtiö ottaa prototyypistä takkiinsa, on eri asia, Rajamäki epäilee.

Kiinan arvioidaan pystyvän rakentamaan ensimmäisen risteilijän 10–15 vuoden kuluttua.

Maakunta vaatii innovaatiotukea

Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus vaatii valtiolta 62 miljoonan euron innovaatiotukea vuosille 2009–2011 telakkateollisuuden turvaamiseksi Turussa. Summa on laskettu EU:n salliman 80 miljoonan kolmivuotiskauden katolle, josta on käytetty jo 18 miljoonaa Oasis-projektiin.

Kyse on noin 14 000 työpaikasta. Liiton mukaan kehittämisrahaa voitaisiin käyttää ympäristöystävällisempien alusten rakentamiseen.

Laivojen rikki- ja muita päästöjä voidaan edelleen leikata ja runkomuotoja kehittää vähemmän eroosiota aiheuttaviksi. Turun ja Tukholman välillä liikennöivät Rosella ja Amorella saataisiin korvattua ympäristöystävällisemmällä laivaparilla ja samalla hyödyntää uutta teknologiaa muistakin laivatilauksista kilpailtaessa.

Ekoalusteknologian puolesta ovat puhuneet niin Turun-telakan johto kuin työntekijätkin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Anna Kontula.

Käännytyslain voimassaoloa jatketaan: ”Ei uskottavia perusteluja”

Minja Koskela.

Paperittomien hoitoa rajataan: ”Surullista, että kokoomus tanssii tässäkin asiassa persujen pillin mukaan”

Pia Lohikoski.

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

Ohjelma on Vasemmistoliitolta tärkeä avaus myönteisten mieskuvien rakentamiseksi, sanoo vasemmistoliiton miespoliittisen ohjelman työryhmän puheenjohtaja Olli Kohonen.

Tekoja eriarvoisuuden vähentämiseksi – Vasemmistoliitolta ratkaisuja poikien ja miesten haasteisiin

Uusimmat

Anna Kontula.

Käännytyslain voimassaoloa jatketaan: ”Ei uskottavia perusteluja”

Minja Koskela.

Paperittomien hoitoa rajataan: ”Surullista, että kokoomus tanssii tässäkin asiassa persujen pillin mukaan”

Pia Lohikoski.

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

Afganistanin pääkaupungin Kabulin kadut ovat tyhjentyneet naisista.

Kabulilaisen kellarin suojissa toimii naisten ravintola

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
02

Teollisuusliiton Lehtonen: ”Jos hallitus repii järjestelmää rikki, me emme voi olla se osapuoli, joka yksin pitää pöytää pystyssä”

 
03

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

 
04

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

 
05

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tekoja eriarvoisuuden vähentämiseksi – Vasemmistoliitolta ratkaisuja poikien ja miesten haasteisiin

27.05.2025

Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat luokkapolitiikkaa, sanoo vasemmistoliiton Minja Koskela

26.05.2025

Afrikka sijoittaa terveydenhoitoon alle puolet tarvittavista varoista

26.05.2025

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

26.05.2025

Christian Rönnbackan neljännessä Henna Björkissä ”Hydra” kirjan mittainen takaa-ajo huipentuu Raatteentiellä

25.05.2025

Tulvat ja kuivuudet ovat saman kriisin kaksi puolta

25.05.2025

Tansanian kullankaivajanaiset hakevat tasavertaisuutta miesten hallitsemalla alalla

25.05.2025

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

24.05.2025

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

24.05.2025

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

24.05.2025

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

23.05.2025

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

23.05.2025

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

23.05.2025

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

23.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään