KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kiinasta tuskin tulee seuraava risteilijätilaus Suomeen

Oasis-sarjan toinen alus valmistuu runsaan vuoden kuluttua.

Oasis-sarjan toinen alus valmistuu runsaan vuoden kuluttua. Kuva: Lehtikuva/ Mikko Stig

PEKKA HELMINEN
1.9.2009 19.30

Turun telakalla enää vuosi armonaikaa

– En ole nähnyt, että kiinalaisia projekteja on liikkeellä, sanoo STX Finland Cruisen hallituksessa henkilöstöä edustava Ari Rajamäki Turun-telakalta.

Finpron Shanghain-vientikeskuksen päällikkö Mauri Frankce ei pidä mahdottomana, että seuraava risteilijätilaus tulisi juuri Kiinasta. Francke antoi lausuntonsa maanantaina Naantalissa pidetyssä meriteollisuuden globaalissa tilannekatsauksessa.

Rajamäki uskoo kuitenkin seuraavan tilauksen tekijän olevan jokin kolmesta maailman suurimmasta risteilijävarustamosta USA:ssa. Hän myöntää, että risteilijämarkkinat ovat kasvussa niin Kiinassa kuin Aasiassa ylipäätäänkin, mutta sellaisesta ei ole puhuttu, että sieltä oltaisiin suuntaamassa tilauksia Eurooppaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Risteilybisnes ottaa Kiinassa vielä ensi askeliaan. Finpron vientikeskuksen Hong Kongin- ja Guangzhoun-päällikön Esa Rantasen mukaan risteilyt ovat tulleet varakkaiden kiinalaisten kiinnostuksen kohteiksi. Ja varakkaita kiinalaisia on kymmeniä miljoonia.

Risteilybuumiin ollaan varautumassa. Shanghaihin ja Hong Kongiin rakennetaan suursatamia, jotka voivat ottaa vastaan myös Suomessa rakennettuja maailman suurimpia risteilyaluksia.

Työt loppuvat runsaan vuoden päästä

Turun-telakalla alkavat työt olla vähissä. Oasis-luokan ensimmäinen alus valmistuu loka-marraskuussa. Sen sisaralus lähtee merille runsaan vuoden kuluttua. Tämän jälkeen tilauskirjaan ei ole saatu ainakaan toistaiseksi jatkoa.

Rajamäen mukaan tilanne ei risteilijöiden osalta ole kuitenkaan yhtä huono kuin perinteisten alusten rakentamisessa.

– Risteilijämarkkinoilla ei ole ylikapasiteettia, Rajamäki toteaa.

Risteilijöitä rakennetaan sen hetkisen tarpeen mukaan, kun taas perinteisiä aluksia tehdään vähän kuin varastoon. Tämän ja laman johdosta Rajamäen mukaan rahtialuksia seisoo pitkin poikin tyhjän panttina maailman satamissa.

Turun-telakan työllisyysongelmia ei Rajamäen mukaan ratkaista valtion yhteysalus- tai sillankorjaustilauksin. Ne voivat toimia vain hätäapuna työllisyyskuopan yli pääsemiseksi.

Toisaalta miljoonankin euron ero tarjouskilpailussa voi ratkaista suurtilauksen saamisen. Tällöin valtion innovaatiotuen suuruus merkitsee paljon.

Samsung luultavasti ensimmäinen

Rajamäki on Francken kanssa samaa mieltä, että todennäköisesti ensimmäinen loistoristeilijän valmistaja Kaukoidässä on korealainen Samsung.

– Samsung voisi aloittaa risteilijän rakentamisen vaikka tänä tai ensi vuonna. Siihen tuskin on teknistä estettä.

– Mutta haluaako yhtiö ottaa prototyypistä takkiinsa, on eri asia, Rajamäki epäilee.

Kiinan arvioidaan pystyvän rakentamaan ensimmäisen risteilijän 10–15 vuoden kuluttua.

Maakunta vaatii innovaatiotukea

Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus vaatii valtiolta 62 miljoonan euron innovaatiotukea vuosille 2009–2011 telakkateollisuuden turvaamiseksi Turussa. Summa on laskettu EU:n salliman 80 miljoonan kolmivuotiskauden katolle, josta on käytetty jo 18 miljoonaa Oasis-projektiin.

Kyse on noin 14 000 työpaikasta. Liiton mukaan kehittämisrahaa voitaisiin käyttää ympäristöystävällisempien alusten rakentamiseen.

Laivojen rikki- ja muita päästöjä voidaan edelleen leikata ja runkomuotoja kehittää vähemmän eroosiota aiheuttaviksi. Turun ja Tukholman välillä liikennöivät Rosella ja Amorella saataisiin korvattua ympäristöystävällisemmällä laivaparilla ja samalla hyödyntää uutta teknologiaa muistakin laivatilauksista kilpailtaessa.

Ekoalusteknologian puolesta ovat puhuneet niin Turun-telakan johto kuin työntekijätkin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

Kasvun merkit teollisuudessa ovat edelleen hauraita.

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

Metsänomistajilla olisi suojeluhaluja, mutta METSO-ohjelman rahoitus ei riitä. Sen sijaan hallitus kiihdyttää hakkuita tavalla, joka vähentää verotuloja.

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

Uusimmat

Pääministeri Petteri Orpo jatkoi kyselytunnilla toivo-linjallaan.

Hallitus joutui kyselytunnilla tilille suurtyöttömyydestä, pääministerin mukaan laskennalliset työpaikat ovat jo melkein koossa

Kasvun merkit teollisuudessa ovat edelleen hauraita.

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

Equal Earth -maailmankartassa kaikki maat ja maanosat ovat oikeassa koossaan suhteessa toisiinsa.

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

16.10.2025

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

16.10.2025

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

16.10.2025

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

15.10.2025

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

15.10.2025

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

15.10.2025

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

15.10.2025

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

14.10.2025

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään