Suomi hyväksyi torstaina viimeisenä Itämeren rantavaltiona laivojen typpipäästöjen rajoittamisen vuodesta 2021 alkaen. Itämeren rantavaltioista ja EU:sta koostuva Itämeren suojelukomissio, Helcom, sopi asiasta Helsingissä.
Uusi päästöraja koskee vain 1.1.2021 ja sen jälkeen valmistuvia aluksia. Se on 2–4 grammaa kilowattitunnilta moottorien kierrosluvun mukaan. Nykyisin voimassa olevia uusia laivoja koskeva raja on 7,8 – 14 grammaa kilowattitunnilla.
Itämeren suojelun kannalta päätös on myönteinen, mutta poliittisesti erikoinen. Hallituspuolue perussuomalaiset vastusti oppositiossa ollessaan ”viherveroja”, mutta nyt se taipui niiden kannalle.
SDP:n kansanedustajan Harry Wallin mukaan perussuomalaiset tekivät asiassa täydellisen takinkäännöksen, sillä puolue on aiemmin puhunut voimakkaasti teollisuuden lisäkustannuksia vastaan.
– Päätöksen seurauksena teollisuutta lähtee Suomesta ja työttömyys lisääntyy.
Wallin mukaan perussuomalaiset unohtivat taas aiemmat puheensa.
– Puolue on ollut niin keskittynyt työntekijöiden etujen heikentämiseen, että heiltä pääsi unohtumaan suomalaisen työn edunvalvonta kansainvälisissä pöydissä. Tämä on petos.
Metsäteollisuus on pitänyt päätöstä malliesimerkkinä siitä, miten Suomessa tehdään yksittäisiä kilpailukykyä heikentäviä päätöksiä.