Useimmissa maissa ihmiset auttavat liikenneonnettomuuden uhreja tai vähintään soittavat apua paikalle.
Toisin on Intiassa. Ensisijainen syy on luottamuspula kansalaisten ja poliisin välillä. Intiassa poliisi epäilee, että auttaja toimii syyllisyydentunnosta eli on aiheuttanut turman.
Lisäksi intialaiset pelkäävät, että auttamalla he joutuvat todistajiksi oikeuteen – mistä voi tulla pitkällinen juttu.
Ambulanssia ei haluta soittaa, koska sen tulemisesta ei ole takeita. Jos paikalle tullut vie itse uhrin sairaalaan, hän voi joutua maksamaan hoitolaskun.
Esteitä yritetään poistaa
Syitä on selvittänyt Piyush Tewari, jonka perustama SaveLIFE kampanjoi tilanteen muuttamiseksi. Myös tutkimuksen mukaan 74 prosenttia intialaisista jättäisi auttamatta.
Sen sijaan junaonnettomuuksissa tai terrori-iskuissa uhreja autetaan. Ero on siinä, että uhreja on näissä usein paljon, ja riski joutua syytetyksi on pienempi.
Tewarin järjestö sai viime vuonna Intian korkeimman oikeuden antamaan ohjeet, joilla suurimmat pelonaiheet pyritään poistamaan. Hätäsoiton voi esimerkiksi tehdä nimettömänä.
Maaliskuussa ohjeet muutettiin määräyksiksi. Nyt ne pitäisi vielä saada käytännöksi kaikissa osavaltioissa.
Intian liikenteessä kuolee keskimäärin 15 ihmistä tunnissa.