Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson vaatii liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä (kesk.) antamaan eduskunnalle ”perusteellisen selvityksen” toiminnastaan Finavian johdannaissotkussa.
”Miksi hän ja ministeriö on toiminut tällä tavalla, ja miksi yhtiön ei annettu nostaa vahingonkorvaussyytettä”, Andersson peräsi maanantaina Facebookissa.
Finavian johdannaissotku sai viikonloppuna lisää kierroksia, kun Suomen Tietotoimisto julkaisi haltuunsa saaman sähköpostiviestin, jonka mukaan Bernerillä oli keskeinen rooli siinä, ettei yhtiön entistä johtoa vastaan nostettu kanteita.
Poliisitutkinta, finanssivalvonnan selvitykset sekä yhtiön juridiset selvitykset ovat valmistuneet.
Suomen lentokenttien toiminnasta vastaava Finavia teki vuosina 2009–2011 johdannaiskauppoja. Ne johtivat 34 miljoonan euron tappioihin. Poliisi epäilee valtionyhtiön entisiä talouspäällikköä ja varatoimitusjohtajaa rikoksista.
STT:n mukaan liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen lähetti viime lokakuussa Finavian hallituksen silloiselle puheenjohtajalle Riitta Tiuraniemelle tällaisen viestin:
”Ministerin pyynnöstä ilmoitan, että Finavia pitää ylimääräisen yhtiökokouksen marraskuun puolivälin tienoilla. Sitä ennen yhtiön ei tule edetä johdannaiskanneasiassa.”
Yhtiökokousta ei kuitenkaan pidetty.
Kanne viimeistään tänä vuonna
Berner on toistuvasti kiistänyt kieltäneensä yhtiötä nostamasta kanteita. Viikonloppuna hän sanoi muun muassa MTV:n uutisille , ettei ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, että nostetaanko kanteita vai jätetäänkö nostamatta.
– Sen sijaan olen koko ajan sanonut, että päätökset tulee perustua riittäviin selvityksiin.
Poliisitutkinta, finanssivalvonnan selvitykset sekä yhtiön juridiset selvitykset ovat valmistuneet ja on Bernerin mukaan Finavian nykyisen hallituksen asia arvioida niiden pohjalta, onko siviilikanteelle perusteita.
Kanteita voidaan nostaa enää tänä vuonna, mutta vain vuoden 2011 osalta.
Tarkastusvirasto moitti ministeriötä
Tiuraniemi erosi jo viime vuoden puolella Finavian hallituksesta, koska hän piti omistajaohjausta epäsopivana.
Myös Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV antoi kesäkuussamoitteet ministeriölle.
”Finavia ja yhtiön hallitus ovat toimineet johdonmukaisesti yhtiön johdannaistappioiden selvittämisessä. Sen sijaan omistajaohjauksesta vastannut liikenne- ja viestintäministeriö on puuttunut yhtiön hallituksen toimintaan epäasianmukaisella tavalla”, VTV totesi laillisuustarkastuksessaan.
Se totesi, että ”ministeriö on puuttunut Finavian operatiiviseen toimintaan tilintarkastusyhteisön ja Finavian kanssa solmitun sovintosopimuksen valmistelussa sekä aikaisempaan johtoon kohdistuvan vahingonkorvausvaatimuksista luopumisen osalta”.
Finavian sotkua selvittelee myös eduskunnan tarkastusvaliokunta.