KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kommentti: Viekö hallitus läpi sote-uudistuksen valuviatkin?

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.).

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.). Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) luonnehtii soten toteutumista epämääräisesti.

Sirpa Puhakka
5.10.2016 11.30

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) järjesti eilen tiedotustilaisuuden maakuntakierroksensa päätteeksi Helsingissä. Ylen mukaan Rehula ei vastannut suoraan kysymykseen, että onko täysin varmaa, että sote-palapeli on jonain päivänä jokaista palaa myöten kasassa.

Sote-uudistuksen palaset ovat pöydällä ja niitä sovitetaan yhteen. Kysymys onnistumisesta on hyvä, sillä sote-lakeihin sisältyy iso joukko epävarmuuksia.

Rehulan pakeneminen prosessin taakse herättää kysymyksen, että onko hallitus itsekään varma sote-uudistuksen toteutumisesta määräaikaan mennessä.

Onko hallitus itsekään varma sote-uudistuksen toteutumisesta määräaikaan mennessä.

Laaja lakipaketti on lausuntokierroksella. Varmasti Rehulankin korviin on kantautunut epäilyjä, ettei sote-uudistuksen vastaanotto etene kunnissa kuin Strömsössä.

Sote-uudistuksen pitäisi tulla voimaan vuonna 2019. Loppurutistusta joudutaan tekemään eduskunnassa kovan aikataulupaineen alla.

Sote-palvelujen integraatio uhkaa jäädä torsoksi

Yksi keskeisimmistä tavoitteista, sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio, uhkaa vesittyä. Uudet maakunnat joutuvat kylmiltään useiden palveluntuottajien viidakkoon.

Perinteinen hallinnollinen ohjaus muuttuu markkinoilla tapahtuvaksi. Jatkossa on myös omistaja- ja sopimusohjausta.

Valinnanvapaus, monien tuottajien markkinat ja julkisten palvelujen yhtiöittämisvelvoite luovat viidakon, jossa potilaan hoitoketjun järjellinen ohjaus saattaa olla mahdotonta.

Hoitoketjujen pitäisi toimia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sekä sosiaalipalvelujen välillä sekä joka suuntaan.

Onnistunut hoitoketjun ohjaus edellyttäisi potilastietojen kulkemista julkisten, yksityisten veroparatiisiyhtiöiden ja kolmannen sektorin tuottajien kesken. Ei ole aivan helppoa saada potilaan tietosuojan takaavaan järjestelmään näitä kaikkia toimijoita.

Oman lisänsä tuo myös pääosin kuntien vastuulle jäävät hyvinvointipalvelut, jotka pitäisi nivoa yhteen maakuntien järjestämisvastuulla oleviin palveluihin.

Integraation toteutuminen on kiinni onnistuneesta ohjauksesta. Monimutkaisen järjestelmän uhri saattaakin olla terveydenhuollon potilas tai sosiaalipalvelujen monisairas asiakas, joka tarvitsee useita palveluja.

Yhteen vaivaan apua hakevat, hyvän koulutuksen ja kohtuullista toimeentuloa nauttivat pärjäävät, kuten tähänkin asti.

Maakuntien itsehallinto jää valtion taskuun

Eduskunnan päätöksenteossa ei ole vähäisin ongelma maakuntien roolin sääntely. Maakuntien tulisi olla itsehallinnollisia alueita, mutta samaan aikaan valtiolla on lakiesitysten mukaan vahva ote maakuntien toimintaan, jopa käytännön ratkaisuihin.

Maakunnille ei myönnetä verotusoikeutta, vaan rahoitus tulee valtiolta. Tätä varten kunnilta leikataan tasaleikkurilla 12,30 prosenttiyksiköllä. Tämä on ongelmallista kuntien kannalta, joilla on laaja itsemääräämisoikeus.

Nyt valtio saneleekin verotuksen tasoa, sillä kunnat eivät voisi siirtymäajan kuluessa nostaa veroastettaan kuin poikkeustapauksissa.

Kuntien taloudellinen liikkumavara supistuu. Joissain kunnissa velkojen suhteellinen osuus kasvaa, ja hankaloittaa muun muassa lainanottoa.

Maakuntiin syntyy demokratiavaje heti kättelyssä

Maakunnille valitaan vaaleilla valtuustot, mutta näiden päättäjien asema valtion vahvan puuttumisen vuoksi on rajallinen.

Heillä ei ole budjettivaltaa, koska valtio määrittelee sote-budjettien suuruuden. Vaaleilla valittavat luottamushenkilöt eivät voi olla myöskään maakuntien sote-yritysten hallinnossa. Niihin valitaan asiantuntijoita.

Eri maakunnille on tulossa erilainen järjestämisvastuu ja siten eriasteinen määräysvalta palveluiden järjestämiseen. Maakunta ei voi vaikuttaa keskitettäviin palveluihin, niiden tuottamistapaan eikä kustannuksiin. Valta siirtyy sille maakunnalle, joka järjestää keskitetyt palvelut.

Maakunnat muodostavat viisi yhteistyöaluetta, joissa on 3 – 4 maakuntaa. Ne laativat sitovan yhteistyösopimuksen, mutta valtio voi pistää näppinsä väliin jopa operatiivisessa toiminnassa tai päätöksenteossa.

Valtio voi puuttua muun muassa palvelurakenteeseen, investointeihin ja tiedonhallinnon ohjaukseen. Tämä on maakunnille suunnitellun itsehallinnon näkökulmasta ongelma. Vielä suurempi ongelma se on maakuntien toimintakyvyn kannalta.

Jättimäiset omaisuusjärjestelyt närästävät

Kunnissa herättää aivan varmasti närää suunnitellut omaisuusjärjestelyt, jos ne toteutuvat alustavien suunnitelmien mukaan. Tarkennuksia odotetaan syksyn kuluessa.

Kuntien omistukseen jäävät nykyiset ”seinät” eli kiinteistöt, joissa nyt tarjotaan kuntalaisille palveluja. Sen sijaan kuntayhtymien koko omaisuus ja kuntien irtain omaisuus siirtyy maakunnille.

Siirtymäaikana maakunnat vuokraavat kuntien kiinteistöjä. Keskittymisen myötä kiinteistöjä jää väistämättä tyhjilleen. Vastuu näistä kiinteistöistä ei ole selkeä.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Zohran Mamdani valittiin New Yorkin pormestariksi.

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

Työttömät saavat entistä huonommin palveluja.

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

Uusimmat

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Zohran Mamdani valittiin New Yorkin pormestariksi.

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

Työttömät saavat entistä huonommin palveluja.

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään