Nuoret naiset eivät juuri piittaa tuotteiden alkuperästä tai valmistustavasta, käy ilmi Palvelualojen tiistaina julkaistusta maineindeksistä. Vain joka kolmas alle 25-vuotias nainen katsoo tuotetiedot, mutta joka neljäs ei koskaan.
Nuoret miehet ovat alkuperästä hieman kiinnostuneempia. Tarkimpia tuotteiden alkuperästä ovat yli 60-vuotiaat naiset.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja pitää tulosta yllättävänä. Nuorten naisten odotettiin olevan hyvin tietoisia tuotteiden ympäristö- ja yhteiskuntavaikutuksista.
Kaupan Liitto tilasi kyselyn Kantar TNS:ltä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan kolmetuhatta 18–79-vuotiasta suomalaista. Heistä tuhat arvioi teollisuuden vastuullisuutta ja kaksituhatta sekä omaansa että kuuden palvelualan vastuullisuutta.
Vähittäiskauppaa arvostetaan, pankkia ei
Mainevertailussa palvelualoista menestyi parhaiten vähittäiskauppa.
Yleensä palvelualoja arvostetaan vähemmän kuin paperi-, konepaja- ja elintarviketeollisuutta. Varttuneet ikäluokat ja nuoret miehet arvostavat teollisuusaloja enemmän kuin palvelualoja, mutta vähittäiskauppa nousee heilläkin vertailun kärkeen.
Vanhemmat ikäryhmät antoivat heikoimmat pisteet pankki- ja rahoitusalalle. Nuoret miehet arvostivat vähiten ravintola- ja kahvila-alaa, nuoret naiset paperiteollisuutta.
Jotta nuoria miehiä saisi hakeutumaan palvelualoille ja nuoria naisia teollisuuteen, asenteita pitäisi muuttaa. Kurjenojan mukaan vaihtoehdoista tulisi kertoa paremmin peruskoulun opinto-ohjauksessa. Hän muistutti, että kaupanala on muutakin kuin näkyvä asiakaspalvelu, sillä taustalla on esimerkiksi analytiikkaa.
– Sama ongelma on kaikilla palvelualoilla. Edunvalvojienkin pitää yhdessä miettiä, kuinka töiden moninaisuus saadaan paremmin näkyviin.
Työnantajamaine heikkoa kaikilla aloilla
Sekä teollisuuden että palvelualojen työnantajien maine sai heikot arvosanat. Ympäristövastuulle sekä yhteiskunnalliselle ja taloudelliselle vastuulle annettiin paremmat arviot.
Nuorten näkemys työntekijöiden kohtelusta, johtamisesta ja esimiestyöstä on myönteisempi kuin varttuneiden. Vähittäiskaupan hyvä sijoitus nuorten keskuudessa selittyy Kurjenojan mukaan koulujen TET-harjoittelulla.
Varttuneet antoivat vähittäiskaupan työnantajamaineelle toiseksi huonoimman arvion.
– Vieläkin kuulee puhuttavan, että nuori on töissä ”vain kaupassa” ja pääsee pian oikeisiin töihin. Muistutan, että kauppa tarjoaa koulutusta muun muassa esimieheksi ja että kaupanalalla voi tehdä uran, Kurjenoja sanoi.