KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Paavo Arhinmäki arvioi EGS:n näyttelyn

We Travel Together Forever (2018)

We Travel Together Forever (2018). Kuva: Jussi Joentausta

Kun kirjoitan EGS:n taiteesta ja näyttelystä, en tee sitä vain ulkopuolisena kyynisenä taidekriitikkona. Olen elänyt koko EGS:n 30-vuotisen taiteilijauran.

Paavo Arhinmäki
20.1.2018 15.00

Kaksi nuorta miestä pipot silmillä käveli vastaan perjantai-iltapäivällä Herttoniemenrannassa, kun olin menossa hakemaan lapsia päiväkodista.

– Oletko tulossa tänään avajaisiin? he huikkasivat ohi kävellessään.

En muista koskaan aikaisemmin tuntemattoman kysyneen, olenko menossa jonkun taidenäyttelyn avajaisiin. Ainakaan nuoret kundit itähelsinkiläisessä lähiössä eivät ole ennen sitä kysyneet. Sillä hetkellä viimeistään tiesin, että nyt on kysymys jostain poikkeuksellisesta.

Graffiti on ollut EGS:lle ja monelle muulle lapselle ja nuorelle tie taiteen maailmaan.

Minulle on jäänyt voimakkaasti mieleen Esko Männikön retrospektiivin avajaiset Taidehallissa tammikuussa 2014. Silloin pitkä jono kiemurteli Nervanderinkadulla ja tilaa piti raivata fyysisesti ihmismeressä, jotta mahduimme pitämään avajaispuheita salin nurkassa.

Viime perjantaina EGS:n näyttelyn avajaisissa oli vielä enemmän väkeä, Taidehallin historian suurin avajaisyleisö. Paikalla oli Suomen Taideyhdistyksen jäsenistöä, varhaiskeski-ikäisiä taidehipstereitä lapsineen ja huput tai pipot syvälle päähänsä vetäneitä nuoria miehiä. Hyvin poikkeava monipuolinen yleisö. Kun sunnuntaina kävin uudestaan katsomassa näyttelyä, sama yleisön moninaisuus toistui.

Kun kirjoitan EGS:n taiteesta ja näyttelystä, en tee sitä vain ulkopuolisena kyynisenä taidekriitikkona. Olen elänyt koko EGS:n 30-vuotisen taiteilijauran, jota toki kukaan ei alussa taiteilijaurana ajatellut, hänen töitään ensin betoniseinissä ja junankyljissä ihaillen. Myöhemmin seurasin, kun hän perinteisen graffiti-maalauksen lisäksi siirtyi tekemään töitä myös taidemuseo- ja galleriamaailmassa.

Kahden viimeksi kuluneen vuoden ajan olen seurannut nyt Taidehallissa esillä olevan näyttelyn syntyprosessia. Nähnyt kuvia uusista töistä, seurannut kovaa työtä näyttelyn eteen ja sitä painetta, että pitää olla Suomen Taideyhdistyksen rohkean valinnan arvoinen.

Jokaisella meillä on vahvuutemme. Minun vahvuuteni taidemaailmassa on ilmeisesti vaatekaappi. Oma panokseni näyttelyn eteen on ollut se, että lainasin taiteilijalle puvun kanssa sopivan päällystakin avajaisia varten.

Mikä EGS:n näyttelystä tekee niin kiinnostavan? Miksi EGS:n näyttely saa ihmisiä liikkeelle?

EGS:n taiteessa on asioita, jotka koskettavat juuri tässä päivässä. Pohdintaan maiden rajoista, pakolaisuudesta tai ilmastonmuutoksesta on valitettavan helppo samaistua. Mutta ei innostus johdu vain tästä.

Graffiti- ja katutaide ovat tällä hetkellä maailmanlaajuisesti suuren kiinnostuksen kohteena. Pitkään marginaaleissa ja lain tuolla puolen ollut taiteenmuoto on nyt murtautunut isosti museoihin ja gallerioihin. Esimerkiksi katutaiteilija Banksy on ollut kaikkien huulilla jo kymmenisen vuotta. Vaikka hänen teoksensa eivät olekaan taiteellisesti erityisen kiinnostavia.

Graffitissa on jotain mystistä ja jännittävää. Banksy on pysynyt anonyyminä maailmanmenestyksestään huolimatta. Samoin EGS haluaa pysytellä varjoissa. Ehkä se on ymmärrettävää taiteilijalle, joka edelleen maalaa oman arvionsa mukaan 150 graffitin vuosivauhtia seiniä eripuolilla maailmaa.

Toisaalta graffiti gallerioissa ei ole mikään uusi ilmiö. Ensimmäisen kerran graffiti siirtyi 1980-luvun alkupuolella New Yorkin metrovaunujen kyljistä Lower East Siden ja SoHon gallerioihin. Graffiti oli hetken hyvin muodikasta, ja newyorkilaiset graffitimaalarit kiersivät maailman gallerioita ja museoita.

Mutta graffiti ei toimi miljööstään irrotettuna. Vaikka teos olisi kuinka taitavasti tehty, ei kehyksien sisällä toimi se, mikä kuuluu metron kylkeen tai betonimuuriin. Paljon kiinnostavampaa on taide, joka ammentaa graffitista lainaten tekniikoita, asennetta ja estetiikkaa mutta samalla luoden jotain uutta.

Jos ajatellaan graffiti- tai katutaidetaustaisia 1980-luvun taiteilijoita, jotka ovat laajasti kiinnostavia edelleen, ovat he ottaneet askelia eteenpäin graffitin maailmasta. Jean-Michel Basquiat ja Keith Haring ponnistivat katutaiteesta, kun taas EGS edustaa nimenomaan graffitia. Silti heissä on samaa.

Lontoon Barbicanissa on vielä tammikuun loppuun asti todella hieno Basquiatin näyttely. Myös viime keväänä Milanon Palazzo Realessa nähty Haringin näyttely oli huikea kokonaisuus.

EGS tekee graffitia seiniin museoiden ulkopuolella, mutta näyttelyssä hän on kiinnostavalla tavalla ottanut monta askelta eteenpäin kaduilta ja ratapihoilta. Graffiti perustuu kirjaimiin ja viivaan. Kolme kirjainta E, G ja S toistuvat näyttelyn töissä, mutta niistä muodostuu muun muassa abstrakteja karttoja ja lasi- sekä puuveistoksia.

Basquiat ja Haring tekivät tavallaan post-katutaidetta. Heidän taiteessaan on nähtävissä katutaiteen henki ja tekniikka. Samalla he avasivat ovia taidemaailmaan muille graffiti- tai katutaiteesta nousseille taiteilijoille New Yorkissa. Nyt EGS on tekemässä Suomessa samaa, mitä edeltäjät tekivät New Yorkissa.

EGS aloitti taiteilijanuransa samoihin aikoihin kun Basquiat ja Haring kuolivat yliannostukseen ja AIDSiin.

EGS ei ole yksin. Graffiti on yhä useamman nuorehkon kuvataiteilijan tausta myös Suomessa. Teoksissa näkyy paljon graffitista ammennettuja elementtejä. EGS on valmistunut lontoolaisesta yliopistosta graafisesta suunnittelusta ja taiteesta. Monet suomalaiset kuvataiteilijat ovat yhtä aikaa käyneet Kuvataideakatemian ja katugraffitin yliopiston. ”Korkea” ja ”matala” kohtaavat, raja institutionaalisen ja marginaalissa elävän taiteen välillä hämärtyy.

Suomen Taideyhdistys oli rohkea, kun kutsui EGS:n kevään näyttelynsä taiteilijaksi. Rohkeus palkitaan nyt. Yhdistys osoittaa tällä näyttelyllä, että sillä on sormi ajan hermolla. EGS:n näyttely Taidehallissa on upea, kiinnostava ja taiteellisesti kunnianhimoinen.

Graffiti on ollut EGS:lle ja monelle muulle lapselle ja nuorelle ensimmäinen kosketus ja tie taiteen maailmaan. Taidehallin näyttely voi olla monelle nuorelle nyt se sysäys vierailla ensimmäistä kertaa taidemuseossa.

EGS:n näyttely on sellainen, jota saatetaan muistella suurena tapauksena vielä vuosien jälkeen.

EGS: Writing My Diary. Helsingin Taidehalli 13.1.–25.2. Nervanderinkatu 3.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään