KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Paavo Arhinmäki arvioi EGS:n näyttelyn

We Travel Together Forever (2018)

We Travel Together Forever (2018). Kuva: Jussi Joentausta

Kun kirjoitan EGS:n taiteesta ja näyttelystä, en tee sitä vain ulkopuolisena kyynisenä taidekriitikkona. Olen elänyt koko EGS:n 30-vuotisen taiteilijauran.

Paavo Arhinmäki
20.1.2018 15.00

Kaksi nuorta miestä pipot silmillä käveli vastaan perjantai-iltapäivällä Herttoniemenrannassa, kun olin menossa hakemaan lapsia päiväkodista.

– Oletko tulossa tänään avajaisiin? he huikkasivat ohi kävellessään.

En muista koskaan aikaisemmin tuntemattoman kysyneen, olenko menossa jonkun taidenäyttelyn avajaisiin. Ainakaan nuoret kundit itähelsinkiläisessä lähiössä eivät ole ennen sitä kysyneet. Sillä hetkellä viimeistään tiesin, että nyt on kysymys jostain poikkeuksellisesta.

Graffiti on ollut EGS:lle ja monelle muulle lapselle ja nuorelle tie taiteen maailmaan.

Minulle on jäänyt voimakkaasti mieleen Esko Männikön retrospektiivin avajaiset Taidehallissa tammikuussa 2014. Silloin pitkä jono kiemurteli Nervanderinkadulla ja tilaa piti raivata fyysisesti ihmismeressä, jotta mahduimme pitämään avajaispuheita salin nurkassa.

Viime perjantaina EGS:n näyttelyn avajaisissa oli vielä enemmän väkeä, Taidehallin historian suurin avajaisyleisö. Paikalla oli Suomen Taideyhdistyksen jäsenistöä, varhaiskeski-ikäisiä taidehipstereitä lapsineen ja huput tai pipot syvälle päähänsä vetäneitä nuoria miehiä. Hyvin poikkeava monipuolinen yleisö. Kun sunnuntaina kävin uudestaan katsomassa näyttelyä, sama yleisön moninaisuus toistui.

Kun kirjoitan EGS:n taiteesta ja näyttelystä, en tee sitä vain ulkopuolisena kyynisenä taidekriitikkona. Olen elänyt koko EGS:n 30-vuotisen taiteilijauran, jota toki kukaan ei alussa taiteilijaurana ajatellut, hänen töitään ensin betoniseinissä ja junankyljissä ihaillen. Myöhemmin seurasin, kun hän perinteisen graffiti-maalauksen lisäksi siirtyi tekemään töitä myös taidemuseo- ja galleriamaailmassa.

Kahden viimeksi kuluneen vuoden ajan olen seurannut nyt Taidehallissa esillä olevan näyttelyn syntyprosessia. Nähnyt kuvia uusista töistä, seurannut kovaa työtä näyttelyn eteen ja sitä painetta, että pitää olla Suomen Taideyhdistyksen rohkean valinnan arvoinen.

Jokaisella meillä on vahvuutemme. Minun vahvuuteni taidemaailmassa on ilmeisesti vaatekaappi. Oma panokseni näyttelyn eteen on ollut se, että lainasin taiteilijalle puvun kanssa sopivan päällystakin avajaisia varten.

Mikä EGS:n näyttelystä tekee niin kiinnostavan? Miksi EGS:n näyttely saa ihmisiä liikkeelle?

EGS:n taiteessa on asioita, jotka koskettavat juuri tässä päivässä. Pohdintaan maiden rajoista, pakolaisuudesta tai ilmastonmuutoksesta on valitettavan helppo samaistua. Mutta ei innostus johdu vain tästä.

Graffiti- ja katutaide ovat tällä hetkellä maailmanlaajuisesti suuren kiinnostuksen kohteena. Pitkään marginaaleissa ja lain tuolla puolen ollut taiteenmuoto on nyt murtautunut isosti museoihin ja gallerioihin. Esimerkiksi katutaiteilija Banksy on ollut kaikkien huulilla jo kymmenisen vuotta. Vaikka hänen teoksensa eivät olekaan taiteellisesti erityisen kiinnostavia.

Graffitissa on jotain mystistä ja jännittävää. Banksy on pysynyt anonyyminä maailmanmenestyksestään huolimatta. Samoin EGS haluaa pysytellä varjoissa. Ehkä se on ymmärrettävää taiteilijalle, joka edelleen maalaa oman arvionsa mukaan 150 graffitin vuosivauhtia seiniä eripuolilla maailmaa.

Toisaalta graffiti gallerioissa ei ole mikään uusi ilmiö. Ensimmäisen kerran graffiti siirtyi 1980-luvun alkupuolella New Yorkin metrovaunujen kyljistä Lower East Siden ja SoHon gallerioihin. Graffiti oli hetken hyvin muodikasta, ja newyorkilaiset graffitimaalarit kiersivät maailman gallerioita ja museoita.

Mutta graffiti ei toimi miljööstään irrotettuna. Vaikka teos olisi kuinka taitavasti tehty, ei kehyksien sisällä toimi se, mikä kuuluu metron kylkeen tai betonimuuriin. Paljon kiinnostavampaa on taide, joka ammentaa graffitista lainaten tekniikoita, asennetta ja estetiikkaa mutta samalla luoden jotain uutta.

Jos ajatellaan graffiti- tai katutaidetaustaisia 1980-luvun taiteilijoita, jotka ovat laajasti kiinnostavia edelleen, ovat he ottaneet askelia eteenpäin graffitin maailmasta. Jean-Michel Basquiat ja Keith Haring ponnistivat katutaiteesta, kun taas EGS edustaa nimenomaan graffitia. Silti heissä on samaa.

Lontoon Barbicanissa on vielä tammikuun loppuun asti todella hieno Basquiatin näyttely. Myös viime keväänä Milanon Palazzo Realessa nähty Haringin näyttely oli huikea kokonaisuus.

EGS tekee graffitia seiniin museoiden ulkopuolella, mutta näyttelyssä hän on kiinnostavalla tavalla ottanut monta askelta eteenpäin kaduilta ja ratapihoilta. Graffiti perustuu kirjaimiin ja viivaan. Kolme kirjainta E, G ja S toistuvat näyttelyn töissä, mutta niistä muodostuu muun muassa abstrakteja karttoja ja lasi- sekä puuveistoksia.

Basquiat ja Haring tekivät tavallaan post-katutaidetta. Heidän taiteessaan on nähtävissä katutaiteen henki ja tekniikka. Samalla he avasivat ovia taidemaailmaan muille graffiti- tai katutaiteesta nousseille taiteilijoille New Yorkissa. Nyt EGS on tekemässä Suomessa samaa, mitä edeltäjät tekivät New Yorkissa.

EGS aloitti taiteilijanuransa samoihin aikoihin kun Basquiat ja Haring kuolivat yliannostukseen ja AIDSiin.

EGS ei ole yksin. Graffiti on yhä useamman nuorehkon kuvataiteilijan tausta myös Suomessa. Teoksissa näkyy paljon graffitista ammennettuja elementtejä. EGS on valmistunut lontoolaisesta yliopistosta graafisesta suunnittelusta ja taiteesta. Monet suomalaiset kuvataiteilijat ovat yhtä aikaa käyneet Kuvataideakatemian ja katugraffitin yliopiston. ”Korkea” ja ”matala” kohtaavat, raja institutionaalisen ja marginaalissa elävän taiteen välillä hämärtyy.

Suomen Taideyhdistys oli rohkea, kun kutsui EGS:n kevään näyttelynsä taiteilijaksi. Rohkeus palkitaan nyt. Yhdistys osoittaa tällä näyttelyllä, että sillä on sormi ajan hermolla. EGS:n näyttely Taidehallissa on upea, kiinnostava ja taiteellisesti kunnianhimoinen.

Graffiti on ollut EGS:lle ja monelle muulle lapselle ja nuorelle ensimmäinen kosketus ja tie taiteen maailmaan. Taidehallin näyttely voi olla monelle nuorelle nyt se sysäys vierailla ensimmäistä kertaa taidemuseossa.

EGS:n näyttely on sellainen, jota saatetaan muistella suurena tapauksena vielä vuosien jälkeen.

EGS: Writing My Diary. Helsingin Taidehalli 13.1.–25.2. Nervanderinkatu 3.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään