KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merja Kyllönen iloitsee: Euroopan teillä ajetaan turvallisemmin ja reilummin tulevaisuudessa – parlamentti sääti kuljettajien työoloihin parannuksia

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa. Kuva: Jarno Mela

– Olen erittäin iloinen, että EU:n liikkuvuuspaketti on vihdoin maalissa pitkällisen väännön jälkeen. Voi olla tyytyväinen kompromissiin, josta on kyllä neuvoteltu neuvottelemasta päästyäänkin, iloitsee kansanedustaja Merja Kyllönen (vas.).

Sirpa Puhakka
9.7.2020 13.00

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

Ex-meppi Merja Kyllösellä on syytä iloon, sillä hänen työnsä jälki näkyy EU-parlamentin hyväksymässä kuljettajien työoloja ja lepo-olosuhteita parantavassa sääntöuudistuksessa. Säädökset lopettavat myös tieliikennealan kilpailun vääristymiä.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, sanoo Kyllönen.

Kyllönen vastasi parlamentin esittelijänä ehdotuksesta lähetettyjen työntekijöiden direktiiviksi edellisellä istuntokaudella vuosina 2017–2019 ja Henna Virkkunen (kok.) vastasi esityksestä ajo- ja lepoaika-asetukseksi nykyisellä kaudella vuodesta 2019 nyt tehtyyn päätökseen.

Parlamentti hyväksyi tekstit siinä muodossa, johon ne kirjoitettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden päätteeksi Suomen johdolla viime vuoden lopulla.

Postilaatikkokuljetusfirmat kuriin

Säännöt koskevat myös kuljettajien lähettämistä sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn EU:n jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa.

– Suomalaiset ovat odottaneet kabotaasisäännösten tiukennusta ja nyt sekin saadaan. Kabotaasiliikenteen suorittamista seuraa jatkossa neljän päivän karenssisääntö (cooling-off) ennen seuraavaa ajomahdollisuutta samassa maassa samalla ajoneuvolla. Tätä myös valvotaan monin tavoin. Samoin ajoajan jatkaminen onnistuu kotiin pääsyn mahdollistamiseksi, sanoo Kyllönen.

Uusien sääntöjen mukaan kuorma-autojen on palattava yrityksen operatiiviseen keskukseen kahdeksan viikon välein. Tällä torjutaan postilaatikkoyritysten käyttöä. Rahtiliikenteen harjoittajien on osoitettava, että toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Reilumpaa kilpailua ja laittomien käytäntöjen torjuntaa

Brysselissä laajasti suomalaista kuljetusalan yrityskenttää edustavan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moision mukaan päätös on odotettu. Sen eteen on tehty pitkään töitä.

– Kuljetusalan yrityksille on tärkeää, että toiminnan perussäännöt ovat selkeät ja vailla tulkinnanvaraa. Hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun, arvioi sanoo Moisio.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Jäsenmaiden välillä ja Euroopan parlamentissa on eri käsittelyvaiheissa ollut rajuakin ristivetoa. Myös Moision mukaan lopputulos on kuitenkin kelpo kompromissi, jossa näkyy myös vahva suomalainen kädenjälki.

– Suomalaisten kuljetusalan yritystenkin viestit on huomioitu, joten voimme olla varsin tyytyväisiä pakettiin, sanoo Moisio.

Moision mukaan poikkeuksellisen kevään jäljiltä kuljetusalalla on edessään pitkään kestävä toipumisjakso.

– Siksi on tärkeää, että liikkuvuuspakettia ei enää varjosta epätietoisuus, Moisio painottaa tiedotteessaan.

Yhteistyössä voimaa myös EU:ssa

Moisio muistuttaa suomalaismepeillä olleen matkan varrella keskeisen roolin viitaten Kyllösen ja Virkkusen työhön valmistelussa. Kyllönen kiittelee Moisiota vuosien yhteistyöstä.

– Erityiskiitos menee ehdottomasti Moision Pasille, jonka väsymätön tietopohjainen apu ja taistelutsemppaus käy esimerkiksi kaikille edunvalvojille, Kyllönen viestittää eri toimijoiden välisen yhteistyön merkityksestä.

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

Minja Koskela.

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

Aino-Kaisa Pekonen.

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

Uusimmat

Jussi Saramon mukaan vihreä siirtymä ja turvallisuuspolitiikka, USA:n presidentti Donald Trumpin kauppasodat ja koko maailmanpoliittinen jännite liittyvät nyt kaikki todella vahvasti yhteen.

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

Paavo Lipposen toisen hallituksen puheenjohtajat ohjelmaneuvotteluissa huhtikuussa 1999.

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

Minja Koskela.

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

Aino-Kaisa Pekonen.

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
03

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025

Chilen huippujuustot tuotetaan ankarissa olosuhteissa

12.05.2025

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

12.05.2025

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

11.05.2025

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

10.05.2025

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

10.05.2025

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

09.05.2025

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

09.05.2025

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään