KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merja Kyllönen iloitsee: Euroopan teillä ajetaan turvallisemmin ja reilummin tulevaisuudessa – parlamentti sääti kuljettajien työoloihin parannuksia

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa. Kuva: Jarno Mela

– Olen erittäin iloinen, että EU:n liikkuvuuspaketti on vihdoin maalissa pitkällisen väännön jälkeen. Voi olla tyytyväinen kompromissiin, josta on kyllä neuvoteltu neuvottelemasta päästyäänkin, iloitsee kansanedustaja Merja Kyllönen (vas.).

Sirpa Puhakka
9.7.2020 13.00

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

Ex-meppi Merja Kyllösellä on syytä iloon, sillä hänen työnsä jälki näkyy EU-parlamentin hyväksymässä kuljettajien työoloja ja lepo-olosuhteita parantavassa sääntöuudistuksessa. Säädökset lopettavat myös tieliikennealan kilpailun vääristymiä.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, sanoo Kyllönen.

Kyllönen vastasi parlamentin esittelijänä ehdotuksesta lähetettyjen työntekijöiden direktiiviksi edellisellä istuntokaudella vuosina 2017–2019 ja Henna Virkkunen (kok.) vastasi esityksestä ajo- ja lepoaika-asetukseksi nykyisellä kaudella vuodesta 2019 nyt tehtyyn päätökseen.

Parlamentti hyväksyi tekstit siinä muodossa, johon ne kirjoitettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden päätteeksi Suomen johdolla viime vuoden lopulla.

Postilaatikkokuljetusfirmat kuriin

Säännöt koskevat myös kuljettajien lähettämistä sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn EU:n jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa.

– Suomalaiset ovat odottaneet kabotaasisäännösten tiukennusta ja nyt sekin saadaan. Kabotaasiliikenteen suorittamista seuraa jatkossa neljän päivän karenssisääntö (cooling-off) ennen seuraavaa ajomahdollisuutta samassa maassa samalla ajoneuvolla. Tätä myös valvotaan monin tavoin. Samoin ajoajan jatkaminen onnistuu kotiin pääsyn mahdollistamiseksi, sanoo Kyllönen.

Uusien sääntöjen mukaan kuorma-autojen on palattava yrityksen operatiiviseen keskukseen kahdeksan viikon välein. Tällä torjutaan postilaatikkoyritysten käyttöä. Rahtiliikenteen harjoittajien on osoitettava, että toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Reilumpaa kilpailua ja laittomien käytäntöjen torjuntaa

Brysselissä laajasti suomalaista kuljetusalan yrityskenttää edustavan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moision mukaan päätös on odotettu. Sen eteen on tehty pitkään töitä.

– Kuljetusalan yrityksille on tärkeää, että toiminnan perussäännöt ovat selkeät ja vailla tulkinnanvaraa. Hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun, arvioi sanoo Moisio.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Jäsenmaiden välillä ja Euroopan parlamentissa on eri käsittelyvaiheissa ollut rajuakin ristivetoa. Myös Moision mukaan lopputulos on kuitenkin kelpo kompromissi, jossa näkyy myös vahva suomalainen kädenjälki.

– Suomalaisten kuljetusalan yritystenkin viestit on huomioitu, joten voimme olla varsin tyytyväisiä pakettiin, sanoo Moisio.

Moision mukaan poikkeuksellisen kevään jäljiltä kuljetusalalla on edessään pitkään kestävä toipumisjakso.

– Siksi on tärkeää, että liikkuvuuspakettia ei enää varjosta epätietoisuus, Moisio painottaa tiedotteessaan.

Yhteistyössä voimaa myös EU:ssa

Moisio muistuttaa suomalaismepeillä olleen matkan varrella keskeisen roolin viitaten Kyllösen ja Virkkusen työhön valmistelussa. Kyllönen kiittelee Moisiota vuosien yhteistyöstä.

– Erityiskiitos menee ehdottomasti Moision Pasille, jonka väsymätön tietopohjainen apu ja taistelutsemppaus käy esimerkiksi kaikille edunvalvojille, Kyllönen viestittää eri toimijoiden välisen yhteistyön merkityksestä.

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Uusimmat

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään