KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merja Kyllönen iloitsee: Euroopan teillä ajetaan turvallisemmin ja reilummin tulevaisuudessa – parlamentti sääti kuljettajien työoloihin parannuksia

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, luonnehtii kansanedustaja, ex-meppi Merja Kyllönen EU:n liikkuvuuspakettia, jota hän on ollut itsekin neuvottelemassa. Kuva: Jarno Mela

– Olen erittäin iloinen, että EU:n liikkuvuuspaketti on vihdoin maalissa pitkällisen väännön jälkeen. Voi olla tyytyväinen kompromissiin, josta on kyllä neuvoteltu neuvottelemasta päästyäänkin, iloitsee kansanedustaja Merja Kyllönen (vas.).

Sirpa Puhakka
9.7.2020 13.00

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

Ex-meppi Merja Kyllösellä on syytä iloon, sillä hänen työnsä jälki näkyy EU-parlamentin hyväksymässä kuljettajien työoloja ja lepo-olosuhteita parantavassa sääntöuudistuksessa. Säädökset lopettavat myös tieliikennealan kilpailun vääristymiä.

– Kuljetusala on jo vuosia odottanut alan toimivampia sisämarkkinoita ja yhdenvertaista, reilumpaa kilpailua ja nyt uuden sääntelyn kautta se mahdollistuu, sanoo Kyllönen.

Kyllönen vastasi parlamentin esittelijänä ehdotuksesta lähetettyjen työntekijöiden direktiiviksi edellisellä istuntokaudella vuosina 2017–2019 ja Henna Virkkunen (kok.) vastasi esityksestä ajo- ja lepoaika-asetukseksi nykyisellä kaudella vuodesta 2019 nyt tehtyyn päätökseen.

Parlamentti hyväksyi tekstit siinä muodossa, johon ne kirjoitettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden päätteeksi Suomen johdolla viime vuoden lopulla.

Postilaatikkokuljetusfirmat kuriin

Säännöt koskevat myös kuljettajien lähettämistä sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn EU:n jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa.

– Suomalaiset ovat odottaneet kabotaasisäännösten tiukennusta ja nyt sekin saadaan. Kabotaasiliikenteen suorittamista seuraa jatkossa neljän päivän karenssisääntö (cooling-off) ennen seuraavaa ajomahdollisuutta samassa maassa samalla ajoneuvolla. Tätä myös valvotaan monin tavoin. Samoin ajoajan jatkaminen onnistuu kotiin pääsyn mahdollistamiseksi, sanoo Kyllönen.

Uusien sääntöjen mukaan kuorma-autojen on palattava yrityksen operatiiviseen keskukseen kahdeksan viikon välein. Tällä torjutaan postilaatikkoyritysten käyttöä. Rahtiliikenteen harjoittajien on osoitettava, että toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Reilumpaa kilpailua ja laittomien käytäntöjen torjuntaa

Brysselissä laajasti suomalaista kuljetusalan yrityskenttää edustavan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moision mukaan päätös on odotettu. Sen eteen on tehty pitkään töitä.

– Kuljetusalan yrityksille on tärkeää, että toiminnan perussäännöt ovat selkeät ja vailla tulkinnanvaraa. Hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun, arvioi sanoo Moisio.

Kuorma-autojen rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla petosten torjumiseksi.

Jäsenmaiden välillä ja Euroopan parlamentissa on eri käsittelyvaiheissa ollut rajuakin ristivetoa. Myös Moision mukaan lopputulos on kuitenkin kelpo kompromissi, jossa näkyy myös vahva suomalainen kädenjälki.

– Suomalaisten kuljetusalan yritystenkin viestit on huomioitu, joten voimme olla varsin tyytyväisiä pakettiin, sanoo Moisio.

Moision mukaan poikkeuksellisen kevään jäljiltä kuljetusalalla on edessään pitkään kestävä toipumisjakso.

– Siksi on tärkeää, että liikkuvuuspakettia ei enää varjosta epätietoisuus, Moisio painottaa tiedotteessaan.

Yhteistyössä voimaa myös EU:ssa

Moisio muistuttaa suomalaismepeillä olleen matkan varrella keskeisen roolin viitaten Kyllösen ja Virkkusen työhön valmistelussa. Kyllönen kiittelee Moisiota vuosien yhteistyöstä.

– Erityiskiitos menee ehdottomasti Moision Pasille, jonka väsymätön tietopohjainen apu ja taistelutsemppaus käy esimerkiksi kaikille edunvalvojille, Kyllönen viestittää eri toimijoiden välisen yhteistyön merkityksestä.

Pakollinen viikkolepoaika ei onnistu tien päällä

Uusien EU-sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona.

Kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin 3–4 viikon välein.

Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa.

Yrityksen on maksettava majoituskustannukset, jos kotiin paluu ei onnistu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Kruszynianyn moskeijan talonmies Dzemil Gembicki toivottaa tervetulleiksi vieraat, jotka haluavat kuulla Puolassa kuusi vuosisataa eläneistä muslimeista. 200 vuotta vanhan puurakennuksen suunnittelivat juutalaiset arkkitehdit.

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään