KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Mahtava ja valtava”

Vuosaaren satamassa kävi isänpäivänä yli 10 000 vierailijaa. Jono kiertoajelulle oli pitkä.

Vuosaaren satamassa kävi isänpäivänä yli 10 000 vierailijaa. Jono kiertoajelulle oli pitkä. Kuva: Hannu Hurme

Viesti Vuosaaren sataman merkityksestä maan kansantaloudelle mennyt perille.– Tai jos sitä ei aivan vielä ollut ymmärtänyt, niin kyllä kiertoalue tällä valtavalla satama-alueella vakuutti siitä, sanoi näkemästään vaikuttunut Krister Nyman.

HANNU HURME
11.11.2008 9.00

Isänpäivän vieraat vaikuttuivat Vuosaaren satamasta

Vantaan Hakunilassa asuva Krister Nyman oli yksi pääkaupunkiseudun sunnuntaisen kansainvaellukseen osallistuneista. Kansainvaelluksen kohde oli Vuosaaren satama. Autojen virta kohti satama-aluetta läpi Vuosaaren keskustan ja Niinisaarentien oli lähes jatkuva aamun tunneista iltapäivään.

Autokansan lisäksi sataman yleisötilaisuuteen tuotiin väkeä busseilla.

– Oli otettava vaarin viimeisestä mahdollisuudesta, perusteli vaimon ja lapsen kanssa satamaan tutustumaan tullut espoolainen Janne Sikiö avoimiin oviin osallistumista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Satamahankkeen liikenneyhteysprojektin johtaja Pekka Kontiala puolestaan suorastaan hyrisi tyytyväisyyttä.

Kiertoajeluun odottavien pitkää jonoa hymyn suunpielessä tarkastellut Kontiala kertoi virneellään olevan kaksikin syytä.

– Muistelin miten vuosi sitten väkeä oli tutustumassa sataman tunnelin avajaisissa noin 7 000 ja päättelin, että kyllä nyt 10 000:n määrä ylitetään.

Toiseksi syyksi virneeseensä Kontiala kertoi lähestymässä olevan työuran päätöshetken.

– Jään eläkkeelle heinäkuun alussa ensi vuonna. On aika upeata päättää työura näin mahtavaan projektiin.

Mahtavaa,
valtavaa

Mahtava ja valtava olivat sanat, joita satama-alueella sunnuntaina eniten viljeltiin. Mahtavaa oli väen mielestä oikeastaan kaikki. Vielä kun kahvi- ja makkaratarjoilu olisi ollut ilmaista.

– Saamme kai tietää, maksaako kahvi kutsuvieraillle myös kuun lopun virallisessa avajaistilaisuudessa, kysyttiin kahvijonossa.

Mahtavaa oli siis oli satamaksi rakennetun alueen laajuus, alueelle nopeasti pystytettyjen varastohallien ja terminaalien koko, kauas merelle kurkottavien laitureiden koko, puhumattakaan Suomen kookkaimpien konttinosturien koko.

– Jos noiden nosturien kärki on parhaimmillaan sadan metrin korkeudella merenpinnasta, niin jostain valtavastahan silloin on kysymys, myönteli Pertti Kokkonen.

Helsingin Kalliossa Kokkonen, 73, koki ahtaajana muun muassa Jätkäsaaressa satamaelämän kaikki puolet.

Tarvitaankohan
enää käsivoimia?

– Oli satamassa minunkin aikana koneita, mutta eivät ne tällaisia olleet. Tapahtuukohan täällä enää mitään käsivoimin?

Krister Nyman asuu aivan Kehä III:n vieressä ja tietää, miten satamatoimintojen siirtyminen Vuosaareen tulee merkitsemään rekkaliikenteen moninkertaistumista tuolla valtaväylällä.

– Tämä on se hinta, joka tällä hankkeella on. Se on ollut maksettava, jotta Suomeen on saatu kansainväliset mitat täyttävä vienti- ja tuontisatama.

Nymanin myönteiseen suhtautumiseen vaikuttaa vielä vaikutukset, joita hän näkee suursatamalla olevan Uudellemaalle ja koko eteläiselle Suomelle.

– Tarkoitan noita joillakin paikkakunnilla jo käynnistyneitä oheistoimintoja muun muassa logistiikka-alalla.

Lyyski asuu perheineen sataman tuntumassa Porslahdentiellä.

– Meille taitaa sataman portilta olla puoli kilometriä matkaa.

Tähtitaivas ei
enää niin kirkas

Vuosaaressa on koko satamahankkeen ajan käyty keskustelua sataman vaikutuksesta vuosaarelaiseen elämänmenoon. Lyyskin perhettä ei sataman läheisyys haittaa.

– Meluhaitat ovat laantuneet sitä mukaa, kun miljoonamäen murskaamisen on päättynyt. Sehän on nyt tasaisena.

Puhetta on ollut myös sataman valojen vaikutuksesta ja totta on se, että tähtitaivasta ei niiden vuoksi enää erotu yhtä hyvin kuin aikaisemmin.

Eero ja Tapio Vainikka tarkastelivat satama-aluetta valokuvanäyttelyn kuvista ennen kuin hyppäsivät aluetta kiertävään bussiin.

– Taitaa olla niin, että vasta sitten kun on päässyt tuonne laiturin nokkaan pällistelemään, on mahdollista alkaa tajuta miten isosta asiasta tässä on kysymys.

Veljekset ovat itähelsinkiläisinä kiinnostuneita liikenneyhteyksistä satamaan.

Tunnelin kautta
isänpäivän kunniaksi

– Ties vaikka joskus tulisi asiaakin tänne, jos kerran tavaralaivojen matkustajaliikennekin
siirtyy Sörnäisistä tänne Vuosaareen.

Espoolainen Janne Sikiö oli lukenut, miten merkittävä
työllistäjä uusi satama jo tänään on.

Suuri osa työntekijöistä tietenkin siirtyy sinne toimintojen mukana, mutta on suursataman toiminnan aloittaminen myös työllisyyden kannalta merkittävä hanke.

Sikiö aikoi juhlistaa isänpäivää ajamalla perheensä kotiin tunnelin kautta.

Sitä ennen piti antaa kaksivuotiaan Eelin tutustua kunnolla mönkijään ja muihin esittelyalueen laitteisiin.

Hevonenkin olisi näytillä
ollut, mutta se ei poikaa kiinnostanut.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään