KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Varhainen sosialismi

Kuva: Tommi Musturi

”Eikö kaikkea teollisuutta ja kauppaa hallitseva valtio olisi jatkuva uhka vapaudelle ja rauhalle, ja osaisiko se edes johtaa taloutta?” kirjoitti varhainen sosialisti Pjotr Kropotkin.

KALEVI SUOMELA
10.11.2009 13.49

Artikkeli julkaistiin Viikkolehdessä 6.11.2009, jolloin eräät tekstikohdat menivät sekaisin. Teksti julkaistaan alla kokonaisuudessaan korjattuna.

Laskettuani kädestäni Ville-Juhani Sutisen toimittaman pienen kirjasen Utopiasosialistit (Savukeidas 2009) päällimmäisin tunteeni oli suuri suru. Kun vertaan tämän kirjan ja muun asiantuntemukseni perusteella 1800-luvun sosialististen ideoiden ja sosialistisen keskustelun rikkautta 1900-lukuun, näyttäytyy viimeksi mainittu lähes täydellisen pysähtyneisyyden vuosisatana.

Pysähtyminen johtui tietysti Venäjän vallankumouksen ajautumisesta bolševistiseen diktatuuriin. Neuvosto-Venäjällä ja myöhemmin Neuvostoliiton ideologisen hegemonian laajassa valtapiirissä ajauduttiin kaiken vapaan keskustelun kieltävään yhden totuuden dogmatismiin, joka ideologian lisäksi koski yhteiskuntatieteellistä tutkimusta ja harjoitettavaa politiikkaa.

Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa oli luonnollista kysyä, onko ylipäänsä oikein, että maata voi omistaa yksityisesti.Vuokraako pääoma työtä vai työ pääomaa? Tämä tietysti säilyy sosialismia koskevana perimmäisenä kysymyksenä.

Neuvostoleirin ulkopuolisen sosialismin kohtalo ei ollut paljon parempi. Se menetti yhteiskunnallisen aloitteensa paljolti juuri Neuvosto-Venäjän, sittemmin Neuvostoliiton ja sen valtapiirin vuoksi. Niiden ”sosialismista” oli helppo tehdä uskottava ja vaikuttava pelote, joka pakotti läntisen sosialismin lähinnä vain työväenliikkeen taloudellisen ja sosiaalipoliittisen etujärjestötoiminnan liturgiseksi nimikkeeksi ilman laajempia yhteiskuntapoliittisia uudistuspyrkimyksiä, tai edes vakavaa keskustelua sellaisista. Sosialismi yhteiskuntapoliittisten vaihtoehtojen etsintänä joutui suljetuksi kylmän sodan niin sanotun kapitalismin ja niin sanotun sosialismin vastakkaisuuden ja vaihtoehdottomuuden rautahäkkiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Utopiasosialistit osin onneton tekele

Niin tervetullut ja ilahduttava kuin Sutisen kirja onkin, on se monessa mielessä myös onneton tekele. Kirjaan on käännetty näytteitä useilta 1800-luvulla kirjoittaneilta sosialistisilta ajattelijoilta. Jokainen kirjoittaja on myös esitelty lyhyellä johdannolla. Johdannot kuitenkin suhteuttavat tekstit varsin puutteellisesti siihen intellektuaaliseen ja poliittiseen ympäristöön, jossa ne ovat syntyneet. Irrallisina ja sirpalemaisinakin tekstit kuitenkin antavat ajattelemisen aihetta.

Voimakkaimmin protestoin kirjan nimeä vastaan. Utopistisosialistit oli Karl Marxin ja sittemmin marxilaisten ja marxilais-leninistien käyttämä vähättelevä nimi kaikista Marxia varhaisemmista sosialistisista ajattelijoista. He asettivat vastakkain haihattelevan utopistisen sosialismin ja tieteellisen sosialismin, joka Darwinin paljastaman lajien syntyhistorian tavoin esitti teorian yhteiskuntamuotojen kehityshistoriasta ja ennusti sosialismin tulemisen yhteiskunnallisen evoluution vääjäämättömänä tosiasiana.

Tietysti Marx oli nero, ja tottahan hän teki valtavan elämäntyön tutkiessaan yhteiskuntia ja etenkin niiden taloudelliseen kehitykseen liittyviä tosiasioita. Silti Marxin ja hänen seuraajiensa usko heidän omien sosialismia koskevien käsitystensä tieteellisyyteen oli petollinen hybris.

Käsite ”tieteellinen sosialismi” on tietysti myös uskonvarmuudessaan epätieteellinen, sillä aidot tieteenharjoittajat ymmärtävät aina pätevimpienkin teorioidensa hypoteettisen luonteen. Sitä paitsi, myös useat muut varhaiset sosialistit perustivat käsityksensä tieteeseen. On siis aika lopettaa puhe utopiasosialisteista ja tieteellisistä sosialisteista, ja sen sijaan puhua varhaisista sosialisteista.

Sutinen on sisällyttänyt kirjaansa pari otetta myös Karl Kautskyn teksteistä – anteeksi pyydellen, sillä hän tietää, ettei Kautskya voi kutsua utopiasosialistiksi. Kautskyhan juuri oli marxilaisuuden ensimmäinen kanonisoija ja koko pitkän elämänsä ajan tuon kaanonin mustasukkainen ja ylivertaisen vaikutusvaltainen vartija. Varhainen sosialisti Kautsky tietenkin oli, kuten oli Marxkin.

Yksityinen vai yhteinen maa?

Varhainen sosialismi kehittyi dialogissa liberalismin kanssa, joka oli 1700-luvun vapausaate suhteessa siihen yhteiskunnalliseen järjestykseen, jota Ranskan vallankumouksen jälkeen kutsuttiin nimellä ancien régime. Sekä omaa maata havittelevien maanviljelijöiden että yritystoiminnan vapautta havittelevien porvareiden oli helppo kannattaa liberalismin taloudellisia tavoitteita feodaalista ja merkantilistista järjestystä vastaan. Poliittista liberalismia, kansalaisoikeuksia ja tasavaltaa, oli helppo kannattaa köyhempienkin. Mutta omistamattomien näkökulmasta liberalismin taloudellinen ohjelma herätti suuria kysymysmerkkejä.

Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa oli luonnollista kysyä, onko ylipäänsä oikein, että maata voi omistaa yksityisesti. Eikö sen tulisi olla yhteisessä omistuksessa? Tämän kysymyksen esitti jo vuonna 1775 Luonnon lakikirjassaan Etienne Gabriel Morelly. Hänen sosialistinen vastauksensa oli, ettei maa eikä mikään muukaan tuotannossa tarvittava pääoma, voi olla kenenkään yksityistä omaisuutta.

Tuotantopääomien omistamiseen perustuvan riiston tai epäoikeudenmukaisen tulonjaon näkeminen yhteiskunnallisena vääryytenä ei siis tullut poliittiseen ja filosofiseen keskusteluun vasta Marxin mukana. Marx oli varhaisista sosialisteista kuitenkin se, joka selvimmin kiinnitti huomiota modernien tuotantoprosessien sosiaaliseen luonteeseen, joka syntyy aina työnjaon, markkinoiden, tuotantoprosesseissa käytettävän teknologiaosaamisen ja aiemmin kasattujen pääomien yhteisvaikutuksena. Siihen, mikä niissä on kunkin ansio ja siten oikeudenmukainen tulonjako, Marx vastasi niin sanotussa työnarvoteoriassaan. Koska tuotantoprosessit ovat luonteeltaan sosiaalisia, niihin osaa ottavien ansioita ei voida eritellä. Kaikki työ on yhtä arvokasta, työtunnit ratkaisevat.

Tämä Marxin vastaus on tietysti käytännön kannalta robusti, mutta eetoksena se ilmaisee edelleen parhaiten sosialismin ytimen, kun sosialismi ymmärretään poliittisesta liberalismista nousevaksi, mutta samalla sen taloudelliset oikeudenmukaisuuskäsitykset ylittäväksi yhteiskuntapoliittiseksi filosofiaksi.

Varhaisissa sosialisteissa oli suunnitelmatalouden kannattajia, mutta myös sen kiivaita vastustajia. Tämä jako kietoutui yhteen valtiollista valtaa koskevien joko hajautusta tai keskitystä puolustavien näkemysten kanssa.

Anarkia oli varhaisten sosialistien sanastossa keskeinen käsite. Vastustajien ja jälkimaailman silmissä anarkialla on vahvasti negatiivinen kaiku. Se yhdistetään nykyisin pääasiassa epäjärjestyksen lietsontaan ja väkivaltaisiin attentaatteihin. Useille 1800-luvun sosialisteille se kuitenkin tuntuu edustaneen hajautuksen ja desentralisoinnin periaatteita sekä talouspolitiikassa omistamista koskien että valtio-opissa vallanjakoa koskien – ihmisten yksilöllisen vapauden ja heidän oikeuksiensa turvaksi.

Tästä näkökulmasta 1700- ja 1800-lukujen sosialistinen anarkismi voidaan nähdä paitsi ancien régimen kritiikkinä myös sekä kehittymässä olevien demokraattisten instituutioiden vapauskritiikkinä että kapitalistiselle markkinataloudelle vaihtoehtoisen sosiaalisen markkinatalouden ideointina. Tässä suhteessa merkittäviä ajattelijoita olivat sekä valistuksen voimaan luottanut englantilainen Robert Owen että varsinkin venäläinen Mihail Bakunin. Väkevin kirjoittaja tässä suhteessa oli kuitenkin venäläinen Pjotr Kropotkin, joka poliittista vainoa paetessaan joutui viettämään suurimman osan elämästään maanpaossa Länsi-Euroopassa.

”Eikö kaikkea teollisuutta ja kauppaa hallitseva valtio olisi jatkuva uhka vapaudelle ja rauhalle, ja osaisiko se edes johtaa taloutta?” huudahti Kropotkin jo 1800-luvun puolella julkaistussa kirjoituksessaan. Vuonna 1917 Kropotkin palasi Venäjälle helmikuun vallankumouksen jälkeen jo 75-vuotiaana ja osallistui aluksi innostuneena Kerenskin hallinnon uudistusten ideointiin, mutta pettyi pian ja vetäytyi kokonaan poliittisesta toiminnasta. Kirjoittamista hän silti jatkoi. Yli kolmekymmentä vuotta jatkunut sosialistisen kirjailijan ura jäi kesken hänen kuollessaan vuonna 1921.

Kontrafaktuaalista historian pohdiskelua

Vuokraako pääoma työtä vai työ pääomaa? Tämä tietysti säilyy sosialismia koskevana perimmäisenä kysymyksenä. Ja miten sellainen maailma organisoituu, joka tavoittelee jälkimmäistä vaihtoehtoa? Osuustoiminta kaikissa muodoissaan olisi epäilemättä yksi nykyaikainen vastaus. On viehättävä ajatusleikki yrittää kuvitella, millaisiksi maailman poliittiset ja taloudelliset instituutiot olisivat kehittyneet sadan viime vuoden aikana, jos autoritaarinen kommunistinen diktatuuri ei olisi noussut hallitsemaan mielikuvaa sosialistien tavoitteista.

Demokratian institutionaaliset muodot tuskin poikkeaisivat kovin paljon nykyisistä, mutta poliittisella kartalla olisi todennäköisesti nykyistä runsaampi ja monipuolisempi määrä sosialistisia puolueita. Olisiko maailmansotien välisen ajan autoritaarinen fasismi vältetty? Hyvinvointivaltio olisi todennäköisesti kehitetty niihin muotoihin, joka sillä on nykyisin. Olisiko niitä nyt kuitenkin enemmän maailmassa? Ja palvelisivatko ne nykyisiä paremmin kansalaisten sosiaalisen tasa-arvon turvaajina? Sujuisiko globalisaation hallinta nykyistä paremmin? Taloussyklien ja -kriisien hallinnassa? Taloudellisen tasa-arvon edistämisessä? Luonnon suojelemisessa?

Joku voi pitää tällaista kontrafaktuaalista historian pohdiskelua täysin turhana. Tärkeätä onkin, että me tunnemme historian realistisesti niin kuin se oli. Tulevaisuus on kuitenkin avoin. Sen haasteiden ja mahdollisuuksien visioimiseen historian kontrafaktuaalinen pohdiskelu voi antaa arvokkaita virikkeitä. Sosialististen aatteiden kannalta on myös erittäin tärkeätä yrittää ymmärtää, miksi me olemme siinä missä me olemme.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään