Helsingin kaupungin liikennelaitoksen työntekijät vastustavat kaupungin johdon hankkeita muuttaa raitiovaunu- ja metroliikenne osakeyhtiöinä toimiviksi.
Hanke on esillä HKL:n hallinnosta tekeillä olevassa selvitystyössä. Selvitys on tarkoitus tuoda kaupunginhallituksen konsernijaoston käsittelyyn kesäkuun alussa.
Yhtiöittämistä ei JHL:n Helsingin liikennelaitoksen ammattiosastojen yhteisjärjestön puheenjohtajan Tapio Havaston mukaan voi perustella asiallisilla syillä.
– Kysymys on puhtaasti poliittinen. Huoleni aihe on se, mitä tälle tuotannolle tapahtuisi, jos se erkanee poliittisesta päätöksenteosta.
Havaston mukaan JHL:ssa katsotaan, että ihmisten kannalta merkittävänä asiana joukkoliikenne on turvallisinta toteuttaa kunnan omana tuotantona. Oman palvelutuotannon poliittinen ohjaus on liikelaitoksena toimittaessa merkittävästi vahvempaa.
Helsingin joukkoliikenne on menestynyt erinomaisesti niin kansallisissa kuin kansainvälisissä vertailuissa jo usean vuoden ajan.
Onko Pajunen
kilpailuttamassa?
Raitio- ja metroliikenne ovat kaupunkilaisten kannalta erittäin merkittäviä palveluita. Niiden toimivuus vaikuttaa päivittäin kymmenien tuhansien ihmisten jokapäiväisen elämän sujumiseen. Ratikassa ja metrossa tehtiin vuonna 2009 yhteensä noin 112 miljoonaa matkaa.
– HKL toimii tänään hyvin eikä mitään pakkoa yhtiöittämiseen ole.
Havaston mukaan kaupunginjohdolta onkin tivattu perusteluja. Miksi yhtiöittämiseen olisi lähdettävä. EU:n mahdollisesti kilpailuttamista koskeva direktiivi ei perustelusta käy.
– Eiväthän metro ja ratikka toimi avoimilla markkinoilla. Jos vaikkapa kaupunginjohtaja Pajunen tähtää kilpailuttamiseen tälläkin sektorilla, niin hänen pitäisi kertoa se.
Valmius korkea
vastarintaan
HKL:n toimintaa on tehostettu voimakkaasti usean vuoden ajan ja henkilöstö on siihen sitoutumalla osoittanut kantansa siitä, että palvelua tulee jatkaa ja kehittää palvelua kaupungin omana työnä.
Mikäli yhtiöhanke henkilöstön vastustuksesta huolimatta etenee, arvelee Havasto, että JHL:n ryhtyvät vastustamaan sitä kaikin käytettävissään olevin keinoin.
– Väen valmius vastarintaan on korkea, vakuuttaa Tapio Havasto.
JHL:n väki informoi tiistai-aamusta lähtien metroasemilla ja keskeisillä ratikkapysäkeillä matkustajille näkemyksistään yhtiöittämisestä. Jaossa on niin lennäkkejä kuin rintamerkkejäkin