Suomalainen palvelujärjestelmä, mukaan lukien sosiaali- ja terveydenhuolto, tulee huonosti vastaan asiakasta, joka ei kykene aktiivisesti puolustamaan oikeuksiaan. Saadakseen lainsäädännön lupaamat palvelut asiakkaalla on oltava kykyä, osaamista ja sitkeyttä hakea oikeuksiaan.
Tämä käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijaryhmän raportista Pääseekö avuton oikeuksiinsa?
Ulkoistaminen hämärtää
Pitkään asiakastyötä tehneet kirjoittajat kertovat raportissa, että palvelujärjestelmällä on taipumus toimia omilla ehdoillaan, asiakkaan tarpeet unohtaen.
Kiire ja taloudellisten resurssien puute selittävät kuitenkin vain osaksi, miksi heikon tai avuttoman on vaikea saada hänelle kuuluvia palveluita tai etuuksia. Yhä useammin palvelun tuottaja tuntee puutteellisesti lainsäädäntöä, asiakkaan oikeuksia tai eettisiä normeja. Tilanteeseen vaikuttaa myös julkisten ja yksityisten palveluiden rajojen hälveneminen. Jopa asiakkaan oikeuksia puolustavien sosiaali- ja potilasasiamiesten tehtäviä on ulkoistettu yksityissektorille.
Pääseekö avuton oikeuksiinsa? on professori Pentti Arajärven johtaman, THL:n Sosiaalihuollon ulkopuoliset tekijät –asiantuntijaryhmän kolmas raportti. Raportin kirjoittajat ovat tutkijoita ja juristeja, jotka työskentelevät oikeusavun, edunvalvonnan, ulosoton, kuluttajansuojan, ylivelkaantumisen, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestöjen ja kunnan palveluksessa taikka sosiaali- ja potilasasiamiehenä.