Lakon taustalla on kiista sopimusoikeuksista. Kiistassa on selvästi kyse myös viime aikoina esillä olleesta työnantajapuolen sopimusshoppailusta.
A-Katsastus -konsernissa on 1990-luvun puolesta välistä lähtien tehty talokohtaisia työehtosopimuksia. Sopimusosapuolina ovat työnantajan lisäksi olleet pardialaiset Autokatsastajat AK , Suomen Autokatsastusten Henkilöstöyhdistys SAHY, Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet ja akavalainen Katsastusinsinöörit KATSI.
Edellisen sopimuksen päätyttyä 30.4. työnantaja on yksipuolisesti ilmoittanut noudattavansa Autoalan Keskusliitto AKL:n Autoalan toimihenkilöitä koskevaa työehtosopimusta lyhyen siirtymäkauden jälkeen.
Työntekijäjärjestöt eivät ole edellä mainituissa sopimuksessa sopijaosapuolia, joten niillä ei olisi tämän johdosta mahdollisuutta tulevaisuudessa vaikuttaa sopimuksen ehtoihin.
Autoalan sopimus merkitsee heikennyksiä työsuhteen ehtoihin, kuten lauantaityöhön, työaikakorvauksiin ja työpaikan vaihdoksiin. Lisäksi työnantaja haluaa heikennyksiä työterveyshuoltosopimukseen.
Tiistaiaamuna alkava lakko on voimassa, kunnes toisin päätetään tai työehtosopimus on hyväksytty. Lakko koskee A-Katsastus Oy:n, Ajovarma Oy:n ja Yksityiset K-asemat Oy:n kaikkia toimipaikkoja.
Järjestöt haluavat katsastusalan suurimpina järjestöinä säilyttää neuvottelu- ja tulkintaoikeudet heihin noudatettaviin työehtosopimuksiin.
Palkansaajajärjestö Pardiaan kuuluvissa järjestöissä on yhteensä noin 1 200 jäsentä (AK 720, SAHY 390, Mkm 90 ja akavalainen KATSI 30).