Tutkimuksen mukaan nuoret haluavat kouluihin enemmän tietoa työelämästä ja lisää työhön tutustumista.
Nuorten kokemukset työelämään tutustumis- eli TET-jaksoilta olivat myönteisiä ja ne koettiin hyödyllisiksi, mutta jaksojen pitäisi nuorten mielestä kytkeytyä selvemmin eri oppiaineiden sisältöihin.
Taloudellisen tiedotustoimiston TATin johtajan Liisa Tenhunen-Ruotsalaisen mielestä tutustumisjaksoja tulisi olla enemmän.
– Netissä ja luokkahuoneessa annettu tieto ei riitä, hän sanoo.
Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan peruskoulun kaksi TET-viikkoa ei ole riittävä aika saamaan nuoria kiinni työelämään.
– Nuoret haluavat töitä ja työkokemusta, Tenhunen-Ruotsalainen painottaa.
Yrityksillä tärkeä rooli
Monikaan ei silti löydä lukioaikana töitä ilman aikaisempaa kokemusta. Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan yritykset voisivat avata ovensa nuorille jo yläasteella. Koulujen tulisi nähdä yritykset oppimismielessä.
– Koulut voisivat viedä yrityksiin aineopetusta.
Opetuksen tavoitteita ja tuntijakoa pohtinut työryhmä jätti tiistaina ehdotuksensa opetusministeri Henna Virkkuselle. Jos ehdotus toteutuu, vuonna 2014 peruskoulussa opetettavia aineita olisivat muun muassa kieli ja vuorovaikutus. Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan aineiden opetuksessa ei voida odottaa neljää vuotta.
– Nämä ovat juuri niitä asioita, joita nuoret haluavat jo nyt osata.
Lisää keskustelua koteihin
Myös kodin rooli on jäänyt Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan liian vähälle huomiolle.
– Toivon, että kotona aloitettaisiin uusi keskustelukulttuuri työelämästä. Monet nuoret eivät tiedä omien vanhempiensa koulutustaustaa.
Tenhunen-Ruotsalaisen mukaan tämän vuoden Nuoret ja ammatinvalinta -tutkimuksessa ilmi tulleita asioita aiotaan käsitellä myös tämän vuoden Nuorisofoorumissa.