Blue1:n lentäjäyhdistyksen mukaan Suomen ilmailuviranomaiset ovat joutuneet puuttumaan yhtiön lentotoimintaan. Blue1:n lentäjäyhdistys on vakavasti huolissaan yhtiön toimintapolitiikasta käyttää ulkomaisia vuokrayrityksiä, joiden koneet eivät täytä alan turvallisuusstandardeja.
Tilanne on yhdistyksen puheenjohtajan Jaakko Cederbergin mukaan äitynyt niin vakavaksi, että Suomen ilmailuviranomaiset ovat joutuneet puuttumaan yhtiön lentotoimintaan.
– Tällä hetkellä Blue1:n lentoja on operoinut ainakin seitsemän eri ulkomaista operaattoria, joista ainoastaan yksi on läpäissyt Kansainvälisen Ilmakuljetusliiton IATA:n Operational Safety Auditin eli IOSA:n.
IOSA on kansainvälisesti hyväksytty standardi lentoyhtiön turvallisuuden, laadun ja operatiivisen johdon arviointiin. Arvioinnin suorittavat IATA:n hyväksymät tarkastajat
Blue1:n lentäjäyhdistys pitää hyvin ikävänä, jos Blue1:n maine luotettavana operaattorina vaarantuu vuokraustoiminnan vuoksi.
– Olemme erittäin huolestuneita tilanteesta. Haluamme yhdistyksenä pitää yllä korkeata standardia liikennöidessämme Blue1:n lentoja. Nyt tilanne on riistäytymässä käsistä yhtiön vuokrauspolitiikan vuoksi, sanoo puheenjohtaja Cederberg
Lentäjäyhdistys on julistanut yhtiön ulkoistushankkeiden johdosta lakon, joka alkaa 17. kesäkuuta. Toteutuessaan lakko pysäyttää lähes kaikki Blue1-yhtiön lennot.