Jo seitsemättä kertaa käynnissä olevan Whiskas Kissakaveria Ei Jätetä! -kampanjan avulla halutaan kannustaa suomalaisia vastuulliseen lemmikin omistajuuteen ja herättää keskustelua lemmikin ottamisesta ja pitämisestä. Kampanja päättyy 31.7.2010, sen järjestävät Whiskas ja Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto (SEY). Kampanjan kummeina toimivat muun muassa Jone Nikula, Eija Vilpas, Ellen Jokikunnas ja Mari Relander.
Kummit ovat ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti ja omasta halustaan tuovat kissojen asiaa esille.
– Ennen kaikkea olen iloinen ja yllättynyt siitä että Jonna Kosonen, Michael Monroe ja Kristian Meurman ovat ottaneet itse meihin yhteyttä ja pyytäneet, että saavatko he tulla mukaan tähän kampanjaan. Minusta se on tavallaan aika liikuttavaa, sanoo SEY:n viestintäpäällikkö Maria Blomster.
Vastuullinen omistajuus
Kissat ovat pitkäikäisiä eläimiä ja voivat parhaimmassa tapauksessa olla omistajansa seurana jopa 20 vuotta.
– On tärkeää, että kissan lemmikikseen ottavat sitoutuvat pitämään eläimestä huolta koko sen eliniän ajan. Kissan pitäminen vaatii myös taloudellista sitoutumista, sillä lääkäri- ja ruokakuluineen kissan pitäminen voi maksaa kymmeniä, joskus jopa satoja euroja kuukaudessa – 20 vuodessa siis monia tuhansia euroja, Helinä Ylisirniö SEY:stä painottaa.
Kissan vieminen leikattavaksi on vastuullista omistajuutta. Leikkaaminen ei muuta kissan luonnetta tai vähennä sen hiirenmetsästysvaistoja tai -taitoja.
– Pahinta mitä voisi tehdä on, että ottaisi useamman kissan joita ei leikkauttaisi ja antaisi niiden ympäriinsä kulkea ja lisääntyä vapaasti. Kampanjan alaotsikko voisikin olla, että leikkauttakaa kissanne hyvät ihmiset, Blomster huomauttaa.
Kissojen runsas määrä ja helppo saatavuus näyttävät johtavan lajin arvostuksen puutteeseen. Kissoja on helppo ottaa ja hylätä. Yhdeksän kymmenestä hylätystä eläimestä on kissa.
Apua kissoille
Lemmikin ottamisen on aina oltava huolellisen harkinnan tulos. Vastuutonta omistajuutta ei voi perustella taloustilanteella, helpolla saatavuudella, kulttuurilla tai ympäristöllä.
Haastava taloustilanne on näkynyt SEY:n löytöeläintalojen toiminnassa erityisesti lisääntyneenä löytökissojen määränä. Lisäksi kissoille on yhä vaikeampi löytää kotia ja vaikeampi saada rahoitusta. Kissakaveria Ei Jätetä -kampanja on tärkeä rahoituksen lähde, jonka tulot menevät lyhentämättömänä kissojen hoitoon. SEY:n eri puolilla Suomea sijaitsevat jäsenyhdistykset käyttävät varat hylättyjen kissojen auttamiseen, kuten leikkauksiin, madotuksiin, rokotuksiin ja tunnistusmerkintöihin.
Kissakaveria Ei Jätetä -kampanjassa on kerätty kymmeniä tuhansia euroja ja autettu tuhansia kissoja viimeisten seitsemän vuoden aikana. Ylisirniön mukaan hylättyjen kesäkissojen määrä on vähentynyt kampanjan aikana, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että vuosittain kissoja hylätään yhä tuhansia.
– Ei tässä olla kaikista näistä vuosien kampanjoinneista huolimatta saatu kaikkia suomen kissoja pelastettua, Blomster huokaa.