Rantapenkkaan upotettavat tukimuurit odottavat paikalleen asentamista Jyväskylän satamassa kuivalla maalla. Äkkinäinen voisi luulla, että kaupunkia ollaan jakamassa berliiniläisittäin kahteen osaan.
Työmaan vastaava mestari Vesa Makkonen Niska & Nyyssönen Oy:stä myöntää, että upotusta odottavista betonielementeistä voi pikaisella vilkaisulla saada hieman väärän käsityksen siitä, mitä satamassa on tekeillä.
– Eivät nämä tähän jää, vaan kaikki 112 betonielementtiä asennetaan kokonaan veden alle tukemaan rantapenkkaa.
Nurin päin olevan T-kirjaimen muotoiset tukielementit ovat melkoisen järeitä rakennelmia. Makkosen mukaan suurimpien elementtien korkeus on neljä ja puoli metriä ja suurin nurkkamuurin osa painaa peräti 49 tonnia. Elementtien paikoilleen asentamisessa tarvitaan avuksi suurinta nosturia, joka paikkakunnalta on saatavissa.
Makkonen vakuuttaa, ettei pengertä tehdä niin perusteellisesti ja järeistä elementeistä ihan vaan huvin vuoksi.
– Ei siinä mikään heppoisempi rakenne kestä, jos siihen vähän isompi paatti tulee ja jostakin syystä törmää.
Pääurakoinnista vastaavan Niska & Nyyssönen Oy:n työntekijät ovat Makkosen mukaan pääosin Jyväskylän seudun rakennusväkeä. Työssä välttämättä tarvittavat sukeltajat ovat Tampereelta ja raudoitustöissä häärii jo vuosia Suomessa työskennelleitä puolalaisia ammattimiehiä.
Jyväskylän sataman rantalaitureiden ja kevyenliikenteen väylien rakentaminen jatkuu pitkälle syksyyn ja vihertöitä tehdään vielä ensi vuoden keväällä.
Jyväskylän sataman rakennustyöstä enemmän perjantain 9. heinäkuutta Viikkolehdessä.