Valtion työntekijöitä edustavan ammattiliitto Pardian puheenjohtajan Antti Palolan mukaan valtionhallinnon palveluiden tuottavuutta ei voida parantaa ”jääräpäisin” leikkauksin. Aito yhteistyö työntekijöiden kanssa parantaa palveluiden tuottavuutta enemmän kuin silkka menojen karsinta, Pardiasta kerrotaan.
– Myös henkilöstölle on annettava mahdollisuus vaikuttaa työnsä sisältöön ja työtapoihin. Se vähentää huomattavasti työn kuormittavuutta ja lisää työmotivaatiota, puheenjohtaja Palola sanoo.
Uudistusten oltava käyttäjälähtöisiä
Valtion palveluissa on viime vuosina sovellettu tietotekniikkaa entistä laajemmin. Pardia kertoo, että tietotekniikan käyttö on parantanut palveluiden saatavuutta monilla harvaan asutuilla alueilla.
Jokaisella kansalaisella tulisi kuitenkin tarvittaessa olla mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun. Pardian mukaan päättäjien visio, jossa kansalainen asioi viranomaisen kanssa lähes yksinomaan kotikoneelta, ei vastaa kaikkien tarpeita.
– Rakenteita ja toimintatapoja tulee uudistaa ennen kaikkea käyttäjä- ja asiakaslähtöisesti, Antti Palola sanoo.
Palveluiden laatu huomioitava
Hallitus ja työmarkkinajärjestöt laativat parhaillaan yhteistä kestävän talouskasvun ja työllisyyden ohjelmaa. Syksyllä julkaistavassa ohjelmassa pohditaan myös julkisten palveluiden tuottavuuden mittareita.
Palveluiden tuottavuuskehitystä olisi Pardian mukaan tarkasteltava uudenlaisella mittaristolla, joka huomioi nykyistä paremmin palveluiden laadun ja vaikuttavuuden.
– Meillä on suuret odotukset työryhmän työtä kohtaan, Palola sanoo.