Opetusalan ammattijärjestö OAJ on huolissaan siitä, että alan alimitoitetut resurssit johtavat suurempiin opetusryhmiin ja hankaloittavat opiskelua.
– Opetuksen käytetään entistä vähemmän rahaa. Suurin syy tähän on valtion rahoituksen jälkeenjääneisyys, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen arvosteli tiistaina järjestönsä tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Hänen mukaansa leikkauslinjasta kertoo muun muassa se, että opettajille maksettujen tukiopetuspalkkioiden määrä on vähentynyt lyhyessä ajassa neljänneksellä.
– Tukitoimiin ei riitä rahaa luvatulla tavalla. Kun tilanne on tämä, mistä saadaan resurssit suunniteltuun erityisopetuksen uudistukseen, Luukkainen kysyy.
Oppilaat lisääntyvät, opettajat eivät
Luukkaisen mukaan opetukseen käytetyn kokonaispotin pieneneminen ja tuntimäärien karsiminen näkyy myös opettajien ansiotilastoissa.
– Ansiokehitys sopimuskaudella on jäljessä kuntien keskimääräisestä. Oppitunteja pidetään aiempaa vähemmän ja sen seurauksena oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin on vaikeampi vastata.
Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Luukkaisen erityishuolena ovat oppilasmäärän kasvun aiheuttamat paineet.
– Opiskelupaikkoja on lisätty kolmen viime vuoden aikana 10 000:lla. Opettajien määrä on silti entinen eli opiskelijamäärän kasvun tuoma lisärahaa ei ole käytetty uusien opettajien palkkaamiseen.
Luukkainen nosti opetus- ja kasvatusalan suureksi haasteeksi myös rehtorien ja muiden koulutuksen johtotehtävien vetovoiman parantamisen.
– Rehtorien työmäärä on kasvanut jatkuvasti, mutta palkkaus ei vastaa työn vaativuutta eikä nykyistä työmäärää.