Suomessa on uskottu korkean osaamisen ja koulutuksen merkitykseen. Eri tahojen linjauksissa ja strategioissa vannotaan entistä vahvemmin innovatiivisuuden, luovuuden ja korkean osaamisen nimiin.
Suomalaiset ovatkin vuodesta toiseen menestyneet kansainvälisissä osaamis- ja oppimisvertailuissa. Niin perusopetuksen Pisa-tulokset kuin ammatillista osaamista kuvastava Skills-menestyskin ovat olleet huippua.
Opettajien ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen pelkää, että tämä menestystarina on nyt uhattuna.
– Samaan aikaan kun kilpailijamaat sijoittavat koulutukseen yhä enemmän voimavaroja, ovat omat päättäjämme valinneet toisen tien.
– Opettajien perusteettomat ja koulutyötä pahoin sotkevat lomautukset sallitaan, koulutuksen ja varhaiskasvatuksen voimavaroja leikataan, oppilas- ja päiväkotiryhmiä suurennetaan, tukiopetuksen määrä on lähes romahdutettu viime lukuvuodesta ja opettajien täydennyskoulutuksesta tingitään, vaikka samalla vaaditaan lisää osaamista.
Kotipesän oltava kunnossa
Luukkanen totesi, että tuoreimpina uhkina ovat vaatimukset ammatillisten opettajien kelpoisuusvaatimusten laskemisesta sekä hallituksen päätös säilyttää varhaiskasvatus osana sosiaalipalveluja vastoin muiden EU-maiden esimerkkiä ja kuntien omia ratkaisuja.
– Olemme neuvoneet kilpailijamaitamme kohottamaan koulutuksen ja erityisesti opettajankoulutuksensa tasoa. Vanha viisaus toteaa kuitenkin, että kotipesä on oltava kunnossa ennen kuin mennään neuvomaan muita.
Opetuksen ja kasvatuksen resursseista leikkaaminen ja opettajankoulutuksesta tinkiminen luovat Luukkasen mukaan eriarvoisuutta ja epätasa-arvoa.
– Vaarannamme näin lasten ja nuorten tulevaisuuden.
Urheilussa, kulttuurissa ja elinkeinoelämässä maailmanmestareita ja heidän valmentajiaan palkitaan tontein, taloin, stipendein ja optioin. Luukkanen kysyykin, että näinkö erinomaisilla koulutustuloksilla maamme ykkössijoille luotsanneita opettajia palkitaan.