Helsingin kaupunginhallitus ei halua asettaa ilmasto- ja ympäristövaikutuksiltaan todellisia toisen sukupolven biopolttoaineita etusijalle kaupungin biopolttoainehankinnoissa.
Kaupunginhallitus päätti tiistaina vastauksestaan kaupunginvaltuuston enemmistön hyväksymään aloitteeseen, jossa edellytetään ilmastolle ja ympäristölle haitallisen Neste Oilin palmuöljydieselin käytön lopettamisesta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä.
Kaupunginhallituksen kokouksessa käsiteltiin ehdotusta asettaa polttoainehankinnoissa etusijalle EU:n uusiutuvan energian direktiivin mukaiset jätteistä ja muista kuin ruokakasveista valmistetut biopolttoaineet. Nämä biopolttoaineet ovat EU:n tutkimusten mukaan ainoita tällä hetkellä päästöjä varmasti vähentäviä biopolttoaineita – toisin kuin esimerkiksi palmuöljydiesel.
Puolet hyväksyi
sademetsien tuhon
Vihreiden Elina Moisio ehdotti Vasemmistoliiton Outi Ojalan kannattamana, että kaupungin omissa liikenteen biopolttoainehankinnoissa ja jatkossa HSL:n bussiliikenteen kilpailutuskriteereissä asetetaan etusijalle EU:n asianomaisen direktiivin määrittelemät jätteistä ja muista kuin ruokakasveista valmistetut biopolttoaineet.
Esitys kaatui tasan 7-7 jakautuneessa äänestyksessä puheenjohtaja Risto Rautavan (kok) äänen ratkaistessa. Puolet kaupunginhallituksen jäsenistä kannatti näin todellisia päästövähennyksiä aikaansaavien biopolttoaineiden asettamista etusijalle. Keskustan edustaja Terhi Peltokorpi äänesti asiassa tyhjää.
– On häpeällistä, että puolet kaupunginhallituksesta halusi sademetsätuhoa pahentavien ja ruokaturvaa heikentävien polttoaineiden olevan samalla viivalla kuin todellisia päästövähennyksiä aiheuttavat jäteperäiset polttoaineet, kommentoi Greenpeacen palmuöljykampanjoitsija Maija Suomela.
Tukholma torjunut
palmuöljydieselin
Neste Oilin palmuöljydieselin testaus pääkaupunkiseudun busseissa päättyy tämän vuoden kuluessa. Palmuöljyn tuotanto tuhoaa sademetsiä, pahentaa ilmastonmuutosta ja aiheuttaa sosiaalisia ongelmia. Ympäristöjärjestöt, Kehitysyhteistyön palvelukeskus KEPA ja indonesialaiset ihmisoikeusaktivistit ovat vedonneet Helsingin kaupunkiin palmuöljydieselin käytön lopettamiseksi. Vuonna 2009 yli 10 000 ihmistä allekirjoitti pääkaupunkiseudun valtuutetuille osoitetun palmuöljyn vastaisen vetoomuksen.
Espoon kaupunginvaltuusto esitti yksimielisesti viime vuonna, että pääkaupunkiseudun bussiliikennettä hallinnoiva HSL arvioisi uudelleen mahdollisuudet käyttää vain biopolttoaineita, joiden raaka-aineena ei ole käytetty trooppisella sademetsävyöhykkeellä tuotettuja raaka-aineita. Neste Oilin palmuöljydiesel torjuttiin vuonna 2008 Tukholman kaupunkiliikenteestä palmuöljyn ympäristövaikutusten vuoksi.