Kristillisdemokraatit ovat saaneet 630 uutta jäsentä puolueen puheenjohtajan Päivi Räsäsen lauottua mielipiteensä homoseksuaalisuudesta TV2:n Homoillassa puolitoista viikkoa sitten.
Kirkon konservatiivisiiven keulakuvaksi noussut Räsänen muun muassa määritteli homoseksuaalisuuden sairaudeksi ja piti syntinä homoseksuaalisuuden toteuttamista.
Ennennäkemätön jäsentulva
Kristillisdemokraattinen puolue määritteli perjantaina jäsentulvan ennennäkemättömäksi.
– Jos tahti jatkuu, tuhannen raja ylittyy viikonlopun aikana, puoluesihteeri Peter Östman iloitsi puolueen tiedotteessa.
– Ihmiset ilmoittautuvat nyt myös eduskuntavaaliehdokkaiksi. Räsäsen uskallus on murtanut hiljaisuuden maan tavan asiassa, vaikka kysymys on tulenarka.
Puolue voittaa, kirkko häviää
Vaikka Räsänen ei edusta kirkon virallista kantaa ja on mielipiteiltään kaukana siitä, juuri evankelis-luterilainen kirkko on saanut tuntea Homoillan seuraukset. Jäseniä on eronnut reilut 30 000.
– Toivomme myös, että kirkko saisi menettämänsä jäsenet takaisin, Kristillisdemokraatit ilmoittaa.
Räsäsen mielipiteet eivät olleet uusia. Riihimäkeläinen lääkäri on puhunut samansuuntaisesti koko kansanedustajauransa ajan, vuodesta 1995. Se käy ilmi eduskunnan täysistuntojen pöytäkirjoista.
– Esimerkiksi seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten riski kehittyä homoseksuaaleiksi on muita suurempi, Räsänen sanoi syyskuussa 1997 eduskunnassa.
Hän totesi, että kaikki ovat tavalla tai toisella seksuaalisesti poikkeavia ja keskeneräisiä, myös hän.
– Mutta silti meillä on ja tulee olla ihanne, jota kohti pyrimme. Ajattelen, että näiden poikkeavuuksien tai keskeneräisyyden pohjalta ei pidä muuttaa ihannetta ja avioliittoinstituutiota.
Useita homoystäviä
Punaisena lankana Räsäsen puheissa kulkee pelko siitä, että päädytään sukupuolineutraaliin avioliittoon ja annetaan homoseksuaaleille adoptio-oikeus.
– Homosuhteelle luodaan tässä esityksessä keinotekoisesti avioliiton status, vaikka sen lähtökohdat ovat aivan toiset. Homoliittoinstituutio muuttaisi oleellisesti yhteiskuntamme perhekäsitystä, Räsänen totesi helmikuussa 2001, kun eduskunta käsitteli lakiesitystä virallistetusta parisuhteesta. Samaa hän oli sanonut myös aiemmin ja monta kertaa myöhemminkin.
– Esimerkiksi koulujen perhekasvatuksessa opetettaisiin, että aikuisena voi mennä naimisiin samaa tai eri sukupuolta olevien kanssa. Julkisuudessa ja arkikielessä puhuttaisiin homoavioliitoista ja homohäistä.
Syyskuussa hän jatkoi.
– Jos halutaan estää kehitys kohti samaa sukupuolta olevien parien adoptio- ja hedelmällisyyshoito-oikeuksia sekä kirkollista vihkimistä, tämä aloite on syytä hylätä nyt, hän sanoi syyskuussa 2001
Räsänen on kuitenkin ilmoittautunut homojen kaveriksi.
– Pidän vääränä ja suorastaan loukkaavana sitä, että tämän lain vastustajat on leimattu homokammoisiksi. Kiistän ehdottomasti sen, että pelkäisin homoseksuaalisia lähimmäisiäni tai heidän seksuaalisuuttaan. Minulla on useita homoseksuaalisia ystäviä.
Yhden äidin malli
Vuonna 2003 eduskunta käsitteli hedelmöityshoitoja.
– Lesboparin tai yksin elävän lapsettomuus ei ole sairaus, vaan se on luonnollinen olotila, ja jos luonto ei järjestä lesbopareille lapsia, eikö tämä ole vahva viesti oikeasta suunnasta? Räsänen kysyi.
Samasta aiheesta puhuttiin 2006:
– Naisparin hedelmöityshoito-oikeutta on perusteltu sillä, että näin lapsi saisi kaksi rakastavaa vanhempaa. Tämä ei pidä paikkaansa. Rekisteröidyssä parisuhteessa elävälle naiselle syntynyt lapsi ei saa kahta vanhempaa vaan yhden, Räsänen arvioi.
– Itse asiassa ei meillä ole yhtään kahden äidin perhettä. Jos ajatellaan niitä naispareja, lesbopareja, jotka esimerkiksi koeputkihedelmöityksen kautta ovat saaneet lapsen, niin vain tuo lapsen synnyttänyt nainen on äiti juridisesti tuolle lapselle ja myös biologisesti. Jos hallituksen esitys toteutuu, niin se ei todellakaan merkitse, että lapsi saisi sitten kaksi äitiä. Hän saa vain sen yhden äidin, joka asuu sitten toisen naisen kaverina.
Räsänen pysyi kannassaan, kun vuonna 2008 käsiteltiin esitystä rekisteröidystä parisuhteesta.
– Kyllä äitiyden ja isyyden pohjana on biologinen todellisuus. Jokainen lapsi on saanut alkunsa yhdestä äidistä ja yhdestä isästä, eikä lapsella luonnostaan voi olla yhtä aikaa kahta äitiä tai kahta isää.