”Tee pieni muutos” on tänään maanantaina alkavan valtakunnallisen Reilun kaupan viikon tunnus. Sillä halutaan kannustaa suomalaisia käyttämään yhä enemmän alan tuotteita myös työpaikoilla ja muualla kodin ulkopuolella.
– Jo yli 400 työpaikkaa Suomessa käyttää Reilun kaupan tuotteita. Tarvitsemme paitsi yksittäisiä kuluttajia myös työpaikkoja ja muita yhteisöjä, jotta yhä useampi kehitysmaan ihminen pystyy omalla työllään ansaitsemaan elantonsa, laskeskelee Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa.
Reilujen tuotteiden myyntikäyrä suuntaa tulevinakin vuosina selkeästi ylöspäin. Kansainvälinen yhteistyöelimen FLO:n operatiivisen johtajan Tuulia Syväsen mukaan tuotteiden myynti on kasvanut viime vuosina keskimäärin 22 prosenttia joka vuosi, eikä tarve reiluun kaupankäyntiin ole kadonnut. Päinvastoin.
Tuotteita myytiin viime vuonna maailmanlaajuisesti 3,4 miljardin euron arvosta, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
Uusia, ehkäpä jo ensi vuonna markkinoille tulossa olevia Reilun kaupan tuotteita ovat kulta, kosmetiikka ja katkaravut.
– Kosmetiikassa käytetään paljon pieniä määriä raaka-aineita, joita voidaan ottaa mukaan Reiluun kauppaan suhteellisen helposti. Kosmetiikan avulla saamme paljon uusia köyhiä viljelijöitä ja keräilijöitä esimerkiksi Ghanasta ja Burkina Fasosta mukaan kaupan piiriin, sanoo Syvänen.
Reilun kaupan tuotteita tuottaa 1,2 miljoonaa viljelijää ja suurtilan työntekijää 60 eri kehitysmaassa ja niitä myydään noin 70 maassa.
Suomen uuden Reilun kaupan lähettilään nimi paljastetaan tiistaina 26.10.