KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Talven junaliikennettä saatetaan karsia rahoituksen puutteessa

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi.

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi. Kuva: Lehtikuva/ Antti Aimo-Koivisto

Määrärahojen puute on VR:n ja Liikenneviraston mukaan keskeinen syy junaliikenteen talviongelmiin.

Kansan Uutiset
7.1.2011 13.45

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) pyytämässä selvityksessä VR ja Liikennevirasto kritisoivat pitkäjänteisen päätöksenteon puuttumista.

”Koko rataverkon kunnon ylläpito ja päivittäinen hoito on vaikeutunut vuosien myötä vähitellen, kun määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut. Nykyisellä rahoituksella Liikennevirasto pystyy yllä-pitämään vaaditun palvelutason normaalitalvina, mutta tämän ja viime talven sääolot alkavat edellyttämään liikenteen rajoittamista”, selvityksessä sanotaan.

Talvien lämpeneminen viimeisten parinkymmenen vuoden aikana näyttää näin muuttaneen ”normaalitalven” käsitettä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut.

Liikennevirasto käyttää normaalitalvina junaliikenteen edellyttämään talvihoitoon noin 20 miljoonaa euroa, mutta ankarina talvina kustannukset ovat olleet lähes 30 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja VR aikovatkin tämän vuoden aikana selvittää yhdessä Helsingin Seudun Liikenteen kanssa, tulisiko talvikausina junaliikennettä vähentää etenkin ruuhka-aikoina jo ennakolta.

Parannukset vievät aikaa

Marras-joulukuussa 2010 kaukoliikenteen täsmällisyys oli 72,1 prosenttia ja Helsingin seudun lähiliikenteessä 80,9 %. Täsmällisyystavoitteesta jäätiin kauas: se on kaukoliikenteessä 90 prosenttia ja lähiliikenteessä 97,5 prosenttia.

Merkittäväksi syyksi junien myöhästymisiin selvityksessä todetaan Helsingin ratapihan ahtaus, joka pahenee, kun sinne pyrkii samaan aikaan useita myöhässä olevia junia. Ahtaus puolestaan johtuu kapasiteetin puutteesta ja ohjausjärjestelmän yli-ikäisyydestä.

Ohjausjärjestelmän uusimisprojekti on käynnistytty, mutta sen arvellaan vievän noin kymmenen vuotta. Keinona kapasiteetin riittävyyden varmistamiseen mainitaan puolestaan Pisara-rata, jonka rakentaminen veisi niin ikään vuosia.

Routavaurioita odotettavissa jälleen

Liikennevirasto ja VR painottavat, että moniin toimenpiteisiin ryhdyttiin jo viime talven kokemusten jälkeen. Liikennevirasto esimerkiksi teki VR Trackin kanssa ylimääräisen hankintasopimuksen lumitöiden tehostamiseksi. Ennakkovarautumisohjelmassa muun muassa lisättiin henkilöstöresursseja kriittisiin liikennetuotannon toimintoihin, aikaistettiin veturinkuljettajarekrytointeja ja tehostettiin tiedonkulkua. Helsingin varikolle Ilmalaan on lisäksi hankittu kaksi jäänestolaitteistoa, jotka otettiin käyttöön joulukuun lopulla.

Kunnossapidosta ja lumen määrästä johtuvia ongelmia onkin niiden mukaan ollut selvästi viime talvea vähemmän. Tänä talvena ongelmat ovat sen sijaan painottuneet pakkasesta johtuviin kaluston ja laitteiden rikkoontumisiin.

Viime vuonna ongelmat eivät loppuneet talven selän taittuessa, vaan ratojen routavauriot vaivasivat liikennettä pitkään. Niiden vuoksi yli 30 minuutin myöhästymisiä oli huhti-toukokuussa jopa enemmän kuin talviaikana. Alennettuja nopeusrajoituksia oli yli tuhannen kilometrin matkalla.

Näkymät eivät ole hyvät tällekään keväälle: ”Tähänastisen pitkän pakkasjakson vuoksi kevään 2011 routatilanteesta ennustetaan yhtä vaikeaa”, selvityksessä todetaan.

Vehviläinen haluaa jatkokeskusteluja

Liikenneministeri Anu Vehviläinen ilmoitti iltapäivällä perehtyvänsä selvitykseen huolella ja käyvänsä sen jälkeen jatkokeskusteluja Liikenneviraston ja VR:n kanssa.

– Haluan keskustella heidän kanssaan yksityiskohtaisemmin muun muassa matkustajien informoinnista ja palvelusta sekä Pisara-radan viemisestä eteenpäin, Vehviläinen sanoi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Uusimmat

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään