KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Talven junaliikennettä saatetaan karsia rahoituksen puutteessa

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi.

Odottelu rautatieasemilla on viime aikoina tullut junamatkustajille ikävän tutuksi. Kuva: Lehtikuva/ Antti Aimo-Koivisto

Määrärahojen puute on VR:n ja Liikenneviraston mukaan keskeinen syy junaliikenteen talviongelmiin.

Kansan Uutiset
7.1.2011 13.45

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) pyytämässä selvityksessä VR ja Liikennevirasto kritisoivat pitkäjänteisen päätöksenteon puuttumista.

”Koko rataverkon kunnon ylläpito ja päivittäinen hoito on vaikeutunut vuosien myötä vähitellen, kun määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut. Nykyisellä rahoituksella Liikennevirasto pystyy yllä-pitämään vaaditun palvelutason normaalitalvina, mutta tämän ja viime talven sääolot alkavat edellyttämään liikenteen rajoittamista”, selvityksessä sanotaan.

Talvien lämpeneminen viimeisten parinkymmenen vuoden aikana näyttää näin muuttaneen ”normaalitalven” käsitettä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Määrärahojen reaalinen taso suhteessa palvelutasovaatimuksiin on laskenut.

Liikennevirasto käyttää normaalitalvina junaliikenteen edellyttämään talvihoitoon noin 20 miljoonaa euroa, mutta ankarina talvina kustannukset ovat olleet lähes 30 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja VR aikovatkin tämän vuoden aikana selvittää yhdessä Helsingin Seudun Liikenteen kanssa, tulisiko talvikausina junaliikennettä vähentää etenkin ruuhka-aikoina jo ennakolta.

Parannukset vievät aikaa

Marras-joulukuussa 2010 kaukoliikenteen täsmällisyys oli 72,1 prosenttia ja Helsingin seudun lähiliikenteessä 80,9 %. Täsmällisyystavoitteesta jäätiin kauas: se on kaukoliikenteessä 90 prosenttia ja lähiliikenteessä 97,5 prosenttia.

Merkittäväksi syyksi junien myöhästymisiin selvityksessä todetaan Helsingin ratapihan ahtaus, joka pahenee, kun sinne pyrkii samaan aikaan useita myöhässä olevia junia. Ahtaus puolestaan johtuu kapasiteetin puutteesta ja ohjausjärjestelmän yli-ikäisyydestä.

Ohjausjärjestelmän uusimisprojekti on käynnistytty, mutta sen arvellaan vievän noin kymmenen vuotta. Keinona kapasiteetin riittävyyden varmistamiseen mainitaan puolestaan Pisara-rata, jonka rakentaminen veisi niin ikään vuosia.

Routavaurioita odotettavissa jälleen

Liikennevirasto ja VR painottavat, että moniin toimenpiteisiin ryhdyttiin jo viime talven kokemusten jälkeen. Liikennevirasto esimerkiksi teki VR Trackin kanssa ylimääräisen hankintasopimuksen lumitöiden tehostamiseksi. Ennakkovarautumisohjelmassa muun muassa lisättiin henkilöstöresursseja kriittisiin liikennetuotannon toimintoihin, aikaistettiin veturinkuljettajarekrytointeja ja tehostettiin tiedonkulkua. Helsingin varikolle Ilmalaan on lisäksi hankittu kaksi jäänestolaitteistoa, jotka otettiin käyttöön joulukuun lopulla.

Kunnossapidosta ja lumen määrästä johtuvia ongelmia onkin niiden mukaan ollut selvästi viime talvea vähemmän. Tänä talvena ongelmat ovat sen sijaan painottuneet pakkasesta johtuviin kaluston ja laitteiden rikkoontumisiin.

Viime vuonna ongelmat eivät loppuneet talven selän taittuessa, vaan ratojen routavauriot vaivasivat liikennettä pitkään. Niiden vuoksi yli 30 minuutin myöhästymisiä oli huhti-toukokuussa jopa enemmän kuin talviaikana. Alennettuja nopeusrajoituksia oli yli tuhannen kilometrin matkalla.

Näkymät eivät ole hyvät tällekään keväälle: ”Tähänastisen pitkän pakkasjakson vuoksi kevään 2011 routatilanteesta ennustetaan yhtä vaikeaa”, selvityksessä todetaan.

Vehviläinen haluaa jatkokeskusteluja

Liikenneministeri Anu Vehviläinen ilmoitti iltapäivällä perehtyvänsä selvitykseen huolella ja käyvänsä sen jälkeen jatkokeskusteluja Liikenneviraston ja VR:n kanssa.

– Haluan keskustella heidän kanssaan yksityiskohtaisemmin muun muassa matkustajien informoinnista ja palvelusta sekä Pisara-radan viemisestä eteenpäin, Vehviläinen sanoi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Uusimmat

Sisältöä ei löytynyt!
ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Sisältöä ei löytynyt!
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään